Wat is er nieuw

natrium, fosfaat en ammonium. bemesten met kamerplanten mest

nan

Active member
Lid geworden
25 november 2014
Hoi,

Ik was mijn waterwaarden aan het testen met mijn JBL testlab. Toen viel in de documentatie die erbij geleverd is, het volgende op:
Wil je de Natrium, fosfaat en ammonium ophogen?
En dan staat er(in het duits):In reinen pflanzenaquarien mit handels�blichem Zimmerblumend�nger

Nou heb ik ivm met mijn bonsai een paar liter vloeibare kamerplantenmest staan.

Nou vraag ik me af. Kan ik hier van wat in mijn aquarium gooien? Heeft hier iemand ervaring mee? En wat zou de dosering zijn op een rio 125?

(Uit mijn ervaring met bonsaibomen weet ik dat veel (vloeibare) meststoffen gewoon hetzelfde zijn en het onzin is om een apart flesje te kopen voor je rozen, ficus, kamerpalmen etc.)

Groetjes Nan

Volgens mij is dat niet altijd waar en dat de verhoudingen veel
Verschillend zijn en ook anders of je het in het water verdeeld of op potgrond oid gooit. Opname is ietwat anders.

Ik ga ook niet de gierkar gebruiken voor mn bakken hahaha.
Ik zou het niet proberen, maar wie ben ik.

Het gebeurd dat mensen pokon gebruiken,het nadeel is dat po4 oncontroleerbaar wordt.Namelijk skyhigh.

Ik zou het ook niet doen, maar heb er geen ervaring mee.

Weet dat no3/po4 ophogen via kaliumnitraat/kaliumfosfaat niet duur is en veel veiliger.
ook sporenelementen zijn in poedervorm goedkoop

Maar volledig afraden van je kamerplantenvoeding ga ik niet doen enkel ben ik bang dat je telaat signialen gaat zien wanneer het fout gaat .
En zo mogelijk je dieren de dood zal injagen.
JE kamerplantenvoeding bevat waarschijnlijk ureum en amonium dit is extreem giftig voor de dieren in je aquarium.
Indien je toch beslist om dit te gebruiken weet dan dat dit zeer geconcentreerde plantenvoeding is .
Hierdoor zou je in het begin maar mogen starten 0,1mg/100l (een normaal spuitje bevat 5mg dus 50 doseringen)
Omdat zo een kleine dosis toedienen nogal moelijk is is een stockoplossing hiervan maken beter doseerbaar je neemt 10ml=2spuitje van je kamerplantenvoeding en vuil dit aan met 500ml water.
Van deze stockoplossing doseer je om de 2dagen een 5ml (spuit) na een 2tal weken je no3 meten en indien meetbaar deze dosering aanhouden, indien nog steeds niet meetbaar dagelijks deze hoeveelheid doseren .
Zie je gedragveranderingen (scheuren, kleur, ademhaling, nerveus, geknepen vinnen) van je vissen 50%wissel en stoppen of dosering afbouwen

nan zei:
Hoi,

Kan ik hier van wat in mijn aquarium gooien?

Als je een algenweide wil, wel. 😀
Buiten het feit dat het hoge ammonium gehalte schadelijk kan zijn voor je levende haven, kan het ook een algenplaag triggeren.
Gecontroleerde en geringe hoeveelheden urea en ammonium zijn goede stikstofbronnen, maar begin er niet mee te experimenteren zonder dat je weet hoeveel je er van toevoegt.

Alleen al vanwege het punt wat Backplay noemt zou ik het niet aandurven.
Ammonium wil je eigenlijk niet in die mate in je bak hebben gelet op de gevolgen die het kan hebben.

In de huidige situatie zit mijn nitraat ongeveer op 5. Ik kijk eerst of de nitraat waarde stabiel op 5 blijft. Gaat die zakken en een waterwissel werkt niet(kraanwater heeft hier een waarde van 10)

triple zei:
....Van deze stockoplossing doseer je om de 2dagen een 5ml (spuit) na een 2tal weken je no3 meten en indien meetbaar deze dosering aanhouden, indien nog steeds niet meetbaar dagelijks deze hoeveelheid doseren .
...

Ik begrijp hieruit dat ik dit alleen kan doen als als ik 0 No3 zou meten

Overigens komt er ook door het diepvriesvoer wat nitraat en fosfaat in het water. Ik weet echter niet hoeveel. Als ik diepvriesvoer er ingooi doe ik er altijd een half blokje in.

triple zei:
Hierdoor zou je in het begin maar mogen starten 0,1mg/100 l
Je neemt 10ml=2spuitje van je kamerplantenvoeding en vuil dit aan met 500ml water.
Van deze stockoplossing doseer je om de 2dagen een 5ml (spuit)

Leuke berekening .. Maar je kunt ook kijken aquapoeder.nl

triple zei:
Hierdoor zou je in het begin maar mogen starten 0,1mg/100l
(een normaal spuitje bevat 5mg dus 50 doseringen)
Je neemt 10ml van je kamerplantenvoeding en vuil dit aan met 500ml water.
Van deze stockoplossing doseer je om de 2 dagen een 5ml
Na een 2tal weken je no3 meten en indien meetbaar deze dosering aanhouden

Of je doet normaal en kijk gewoon even op aquapoeder.nl :sorry:

zolang je iets van no3 is een hogere dosering via ureum of nh zeker niet nodig.
zelf heb ik dit een 3a4 maanden gedaan maar er terug vanaf gestapt omdat risico te groot is , zelfs de kleine foutjes in doseren worden afgestraft.

@Triple,

Ik heb de ingredi�nten op de fles bekeken. Er zit meer nh en ureum in dan nitraat. Lijkt me niet zo'n goede keus om dit er in te gooien.

Nu ik dit alles lees vind ik het wel heel vreemd dat een gerenommeerde firma als JBL aanraadt om vloeibare kamerplantenmest in je aquarium te kiepen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan