Natuurlijk aquarium zonder mechanische filtering

Stijn S

Well-known member
Lid geworden
31 juli 2022
Berichten
512
Leeftijd
48

Ik kwam deze tegen op internet. Geen waterwissels, al vrij snel vissen toegevoegd en blijkbaar (als je het geloven moet) gaat het als een tierelier. Met dank aan de vele (soorten) planten.
 
Mooi filmpje ice78
Elke aquariaan met een plantenbak zal filmpje waarderen, en het lijkt wel of de cirkel rond is met dit systeem, maar dat lijkt mij niet.Vooral aan de bodem is veel aandacht besteed om de planten een boost te geven, niets mis mee.
Kan wel waarderen dat de vissen op dieet staan waarmee ikzelf bedoel dat wij onze vissen te veel voeren, er moet als ik het goed zeg immer een voedsel concurrentie zijn.

Verder vindt ik geen comerciele achtergrond in dit filmpje, wat het weer wat geloofwaardiger maakt.
Maar om dit te bereiken is er meer info nodig, aquarium houden, het is niet zo maar simpel zoals weergegeven.
 
Mooi filmpje ice78
Elke aquariaan met een plantenbak zal filmpje waarderen, en het lijkt wel of de cirkel rond is met dit systeem, maar dat lijkt mij niet.Vooral aan de bodem is veel aandacht besteed om de planten een boost te geven, niets mis mee.
Kan wel waarderen dat de vissen op dieet staan waarmee ikzelf bedoel dat wij onze vissen te veel voeren, er moet als ik het goed zeg immer een voedsel concurrentie zijn.

Verder vindt ik geen comerciele achtergrond in dit filmpje, wat het weer wat geloofwaardiger maakt.
Maar om dit te bereiken is er meer info nodig, aquarium houden, het is niet zo maar simpel zoals weergegeven.
Ik was het niet , frog had hem gepost.
 
Mijn excuses Ice78 sorry.
 
Ik heb drie jaar lang twee kleinere bakken die zelf regulerend waren gehouden. De vissen bleven gezond en reproduceerden goed. En ook de plantengroei bleef maar doorgaan. Dus ik ben echt happy om zo'n video te zien. Het geeft maar weer dat we aquarium houden ook op een andere manier kunnen bewerkstelligen dan met de toevoeging van een filter, verwarming, etc. Ik zeg niet dat het voor een ieder is weggelegd om dit zo te doen. Maar als je het consequent doet, dan lukt het.
1719589157202.png

Na drie jaar had ik besloten de bakken een ander doeleind te geven.
 
Het lukt mij al niet echt om een natuurlijk aquarium goed te laten draaien met filtering.
In mijn Borneo-bak en Brazilië-bakje ligt allemaal blad en takjes op de bodem. Met een stofzuigertje de bodem schoonmaken gaat volgens mij niet, omdat je al het blad meezuigt. Afhevelen tijdens waterwissels dus ook niet.Veel stroming zit er niet in die aquaria omdat de vissoorten die ik heb daar niet zo van houden. Vandaag met filters schoonmaken schrok ik hoeveel troep er uit de uitlaten kwam nadat ik de filters weer aanzette. Ook bij de Afrika-bak kwam veel troep uit de uitlaat, dat viel mij tegen eigenlijk, de bodem is van zand, geen blad en dergelijke, alleen veel planten en wat stukken hout, dus met waterwissels is het afhevelen van de bodem redelijk makkelijk.
Hoe onderhouden jullie biotoopaquaria waarbij er blad en dergelijke op de bodem ligt?
 
Ik heb altijd de bodems gewoon afgezogen met slangen.
Met dikkere slangen kreeg ik alles er wel uit.
Als iets moet blijven liggen dan met dunnere slang.
Of de blaadjes en takjes naar 1 kant verplaatsen en zo elke week de helft doen ?
 
Petflesje, onderkant eraf snijden , gat in dopje maken en daar slangetje door. Bij het afhevelen vinger op gat van de slang naar de emmer,schuif blaadjes en takjes aan de kant en je kan je zand beetje doorwroeten en afhevelen. Vinger er weer op en terugschuiven voor volgende stukje. Zo stofzuig je het hele aquarium en kun je smalle of brede flesjes gebruiken. Voordeel van de petflesjes tov de commerciële oplossingen is dat de petflesjes flexibel zijn na verwijdering bodem, deze kun je dus makkelijker ergens tussen duwen.
 
Heb zelf onlangs deze gekocht. Heb hem nog niet gebruikt maar wel andere modellen en dat werkt erg goed als je ook het vuil in/onder het grind wil verwijderen.

IMG_3172.jpeg
 
Terug
Bovenaan