Al weer een hele tijd terug dat ik een update heb geplaatst. Dus laten we dat maar eens doen.
Helaas, het kweken met de roodneusjes is tot op heden nog niet gelukt. Ondertussen hebben we wel zeker een worp of 10 gehad maar geen enkele kunnen opkweken. De eerste drie of vier keer leken de larven na een dag of twee gewoon te verdwijnen. 's Morgens zat de bak nog vol met larven, en smiddags was er geen een meer te bekennen. Ik begreep er vrij weinig van en heb het even laten rusten. Toen er een keer een worp in het aquarium zat was ik dan ook verbaast dat ze het in het zoete water bijna een week uit hielden! Veel langer dus dan in het brakke water. Ik heb daarom bij de volgende kweekpoging de larven in de aparte tank een dag of 4 in het zoete water gelaten voordat ik het brak maakte. Dit werkte echt veel beter en ik heb de larven een week of 2 in leven kunnen houden maar ook toen ging het weer fout. Voor nu heb ik het zooitje maar even opgeruimd aangezien er andere projecten liggen te wachten, maar ik kom hier zeker nog eens op terug.
Beter nieuws, met de kardinaaltjes en de tylo's gaat het echt mega goed! Er zwemmen voor zover ik dat nu kan zien (de rotsen maken het wat lastig) ongeveer 3 a 4 jongen kardinaaltjes (verschillende leeftijden) per volwassenen die ik zie. Als ik moet gokken denk ik dus aan zo'n 30 a 40 jongen! Ze vari�ren van 1 tot 10 mm. Heel erg leuk om te zien. Je merkt wel dat nu de groep zo veel groter is ze veel minder schuw zijn. (ook heb ik kroos drijven, HEEL VEEL kroos. Dat maakt het wat donkerder en dat helpt ook heel erg heb ik het idee). De volwassen vrouwtjes zie ik constant met eieren lopen, dus er komt vast nog een hoop bij.
Al vanaf het moment dat ik kardinaaltjes heb zitten er twee tylo's in de bak. Ondertussen zijn ze al flinke jongens geworden, zeker een centimeter of 4. Helaas is een paar weken geleden (of langer, ik heb eigenlijk geen idee) een van de tylo's overleden. Ik had dus zeker niet verwacht dat mijn bak plots met tientalle tylo's gevuld zou zijn! Een week of twee na dat een van de twee was overleden verschenen er twee of drie kleine tylo's. Ik was natuurlijk super blij! Maar al snel zag ik er meer, en op dit moment denk ik dat er zeker een stuk of 20 rond kruipen! Heel gek is wel dat het lijkt of het verschillende leeftijden zijn, ze vari�ren van 3 tot 6mm op dit moment. Er zitten hele donkere bij, bijna zwart, maar ook een paar hele lichte, bijna wit, en alles er tussen in. Ik heb geen idee hoe zo'n schelp zich verder ontwikkeld maar ze zien er nu in ieder geval schitterend uit.
De bak zelf begint echt mooi te worden vind ik zelf. Op de rotsen komt een mooi dun laagje alg, de zelf gekweekte crypto's groeien langzaam maar wel, en het mos begint ook mooie vormen aan te nemen.
In de andere bak gaan de vuurtjes gewoon lekker zoals vuurtjes dat behoort. Er zat een slakken plaag in maar nu er 3 helena's rond kruipen is er geen een meer te vinden.
Foto's houden jullie natuurlijk nog te goed!