Wat is er nieuw

Navy's nano bakjes (Navyblueboss)

• Onderwerp starter Onderwerp starter navyblueboss
  • Startdatum Startdatum
Mascha&Ivo zei:
Heel erg fraai bakje, mooi biotoopgericht zo 😀

De persoon waar wij onze kardinaaltjes vandaan hebben vertelde dat hij bij 25/26 betere ervaringen had dan bij 27/28.

~ Ivo
Ik zit op 26-27 en continu nieuwe kleintjes erbij. Hoewel ze ook iets minder temperatuurgevoelig zijn dan men overal roept.

Ben benieuwd naar de zwangere foto - heb moeders nog nooit gespot.

Seabait zei:
Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd Ivo maar 25/26 is iig toch al een graadje of 1/2 warmer dan de 24 die ik op de ts zijn meter zie staan 😉

Klopt, had ze op 24 graden. Dit omdat ze bij Natasja ook rond de 23/24 graden zitten, en daar heb ik de vandaan. Heb de bak trouwens nu op 24,5-25.

Bocca zei:
Leuke bakjes! Hoe heet dat plantje eigenlijk wat je in het begin had op de voorgrond (Je noemt het HC, eerste pagina van je fotoalbum)?

Hemianthus Callitrichoides, als je er geen haast bij hebt dan kan ik je over een paar weken wel iets opsturen als je wilt. Ben het nu aan het kweken. Op de laatste foto staat het aan de linker kant, voor de grote steen.

Ik zit op 26-27 en continu nieuwe kleintjes erbij. Hoewel ze ook iets minder temperatuurgevoelig zijn dan men overal roept.

Ben benieuwd naar de zwangere foto - heb moeders nog nooit gespot.

Kleur klopt niet helemaal, beetje groenig, maar heb hem bewerkt zodat het iets beter te zien is.

IMG_20140929_193934_zps3e1d2dd6.jpg

Voor hen die het beestje niet kennen, hier een referentie. Zo zien ze er uit als ze niet zwanger zijn!

760_484_csupload_17884286_zps339a1f73.jpg

navyblueboss zei:
Hemianthus Callitrichoides, als je er geen haast bij hebt dan kan ik je over een paar weken wel iets opsturen als je wilt. Ben het nu aan het kweken. Op de laatste foto staat het aan de linker kant, voor de grote steen.

Ja dat is prima, vind het een erg mooi plantje! Heb er geen haast bij. Je mag me, als je wilt, een PB sturen als je genoeg hebt tegen die tijd. 🙂

Weet niet of iemand het al gezien had, maar er zijn een paar nieuwe bewoners! 5 pinokkio (Roodneus) garnalen.

Ik voer ze vooral draadalg uit mijn andere bak, aangezien deze nagenoeg geen alg bevat. Dat raakt nu ook langzaam op. Heeft iemand van jullie een idee om aan draadalg te komen? Ik heb ze ook komkommer gevoerd maar dat draadalg zijn ze echt gek op.

Leuk is ook dat de kardinaaltjes zich meer laten zien nu er wat meer leven in de bak is. Ze komen wat "stoerder" over, haha.

Tylo lift een wortel, sterke jongen 🙂

IMG_20141016_092259_zps9cce0665.jpg

En zoals gezegd, er zijn nieuwe bewoners. Maar, ook hier een zwangerschap!!

IMG_20141016_090148_zps0c8c0101.jpg

Helaas kunnen de larven alleen overleven in brak water. En dus heb ik daar een setup voor klaar staan. Over een week gaat moeders over en gaan we kijken wat er gebeurt.

IMG_20141016_184434_zps56c82b3a.jpg

Al weer een hele tijd terug dat ik een update heb geplaatst. Dus laten we dat maar eens doen.

Helaas, het kweken met de roodneusjes is tot op heden nog niet gelukt. Ondertussen hebben we wel zeker een worp of 10 gehad maar geen enkele kunnen opkweken. De eerste drie of vier keer leken de larven na een dag of twee gewoon te verdwijnen. 's Morgens zat de bak nog vol met larven, en smiddags was er geen een meer te bekennen. Ik begreep er vrij weinig van en heb het even laten rusten. Toen er een keer een worp in het aquarium zat was ik dan ook verbaast dat ze het in het zoete water bijna een week uit hielden! Veel langer dus dan in het brakke water. Ik heb daarom bij de volgende kweekpoging de larven in de aparte tank een dag of 4 in het zoete water gelaten voordat ik het brak maakte. Dit werkte echt veel beter en ik heb de larven een week of 2 in leven kunnen houden maar ook toen ging het weer fout. Voor nu heb ik het zooitje maar even opgeruimd aangezien er andere projecten liggen te wachten, maar ik kom hier zeker nog eens op terug.

Beter nieuws, met de kardinaaltjes en de tylo's gaat het echt mega goed! Er zwemmen voor zover ik dat nu kan zien (de rotsen maken het wat lastig) ongeveer 3 a 4 jongen kardinaaltjes (verschillende leeftijden) per volwassenen die ik zie. Als ik moet gokken denk ik dus aan zo'n 30 a 40 jongen! Ze vari�ren van 1 tot 10 mm. Heel erg leuk om te zien. Je merkt wel dat nu de groep zo veel groter is ze veel minder schuw zijn. (ook heb ik kroos drijven, HEEL VEEL kroos. Dat maakt het wat donkerder en dat helpt ook heel erg heb ik het idee). De volwassen vrouwtjes zie ik constant met eieren lopen, dus er komt vast nog een hoop bij.

Al vanaf het moment dat ik kardinaaltjes heb zitten er twee tylo's in de bak. Ondertussen zijn ze al flinke jongens geworden, zeker een centimeter of 4. Helaas is een paar weken geleden (of langer, ik heb eigenlijk geen idee) een van de tylo's overleden. Ik had dus zeker niet verwacht dat mijn bak plots met tientalle tylo's gevuld zou zijn! Een week of twee na dat een van de twee was overleden verschenen er twee of drie kleine tylo's. Ik was natuurlijk super blij! Maar al snel zag ik er meer, en op dit moment denk ik dat er zeker een stuk of 20 rond kruipen! Heel gek is wel dat het lijkt of het verschillende leeftijden zijn, ze vari�ren van 3 tot 6mm op dit moment. Er zitten hele donkere bij, bijna zwart, maar ook een paar hele lichte, bijna wit, en alles er tussen in. Ik heb geen idee hoe zo'n schelp zich verder ontwikkeld maar ze zien er nu in ieder geval schitterend uit.

De bak zelf begint echt mooi te worden vind ik zelf. Op de rotsen komt een mooi dun laagje alg, de zelf gekweekte crypto's groeien langzaam maar wel, en het mos begint ook mooie vormen aan te nemen.

In de andere bak gaan de vuurtjes gewoon lekker zoals vuurtjes dat behoort. Er zat een slakken plaag in maar nu er 3 helena's rond kruipen is er geen een meer te vinden.

Foto's houden jullie natuurlijk nog te goed!

Ik ben benieuwd naar de nieuwe foto's! 🙂

Ik heb wat fotos maar helaas geen top kwaliteit. Wat leuk is om te zien is dat de ene volwassen tylo lichtbruin is (op foto hieronder te zien) en de andere tylo was donkerbruin, maar de jonkies zijn wit/beige, bruin, donkerbruin en zwart (echt HEEL donker). Ik zou ze eigenlijk het liefst allemaal apart houden om te kijken of ik ze op kleur kan kweken. Ze zijn wel allemaal yellow spotted uiteraard.

Dus, mochten er nog mensen een paar tylo's willen hebben, maar even pm sturen. Zal later nog eens wat foto's posten.

Prachtige Kardinaal 🙂

IMG_20150101_103251_zpsh3e5ka9k.jpg

Heel veel kleintjes!!
IMG_20150130_125818_zpsmivuzglg.jpg

Papa (of mama?) tylo met een paar kleintjes
IMG_20150130_130736_zpsccux17jb.jpg

Kleine tylo, mooie kleur
IMG_20150120_154033_zpsn4tsmdls.jpg

Weet iemand trouwens hoe oud tylo's kunnen worden? Ik heb die van mij er echt al heel lang in zitten!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan