Wat is er nieuw

neerslag in Macro oplossing

• Onderwerp starter Onderwerp starter Coos
  • Startdatum Startdatum
C

Coos

Guest
Hallo,
Ik maak zelf een macro oplossing van KNO3, KH2PO4 en MgSO4. Nu zie ik de laatste tijd een lichtbruin gekleurd drapje onderin de fles zitten, wat wel oplost als ik het schud.

Iemand enig idee hoe dit komt?
Is dit normaal?
Kan dit kwaad?

Hoor het graag!
groeten, Coos

Ik heb een wittige soep als ik de nitraat en fosfaat samenvoeg in 1 fles. Ook dit lost op met schudden en kan geen kwaad.
Welke poeders heb jij als ik vragen mag? Ik gebruik niet de magnesium en wellicht dat dit donkerder kleurt.

Coos zei:
... Ik maak zelf een macro oplossing van KNO3, KH2PO4 en MgSO4...

Antwoord op je vraag?

Maar goed te horen dat het geen kwaad kan! 🙂

Ja maar waar heb je de poeders vandaan?? Wellicht dat dit niet uitmaakt hoor maar ik heb juist met nitraat en fosfaat alleen wat witte troep op de bodem van de fles. Ik vind het tenminste meer wit dan bruin lijken.
Maar dit komt niet terug als ik het eenmaal goed heb opgelost en weer in de koeling plaats. Misschien komt het door de magnesium die je gebruikt dat het zo kleurt. Zolang alles goed is opgelost als je het gaat doseren is het goed want als dit niet zo zou zijn dan zouden de toevoegingen niet kloppen.
Ik heb ook war residu in de fles van de csm+b en dat lost eigenlijk helemaal niet op maar moet ook geen kwaad kunnen.

Ik koop het tot op heden bij aquariumbemesting.nl
Jij plaatst de macro oplossing in de koeling? Is dit noodzakelijk? Heb ik namelijk nooit gedaan.
De CSM+B geeft bij mij ook neerslag idd, maar had al eerder gehoord (staat ook op het zakje) dat dit normaal, of iig niet erg is...

Het magnesium en fosfaat kunnen samen gaan neerslaan aangezien dit slecht oplost in water. Nu maak je echter door het toevoegen van KH2PO4 de oplossing zuur. Deze neerslag is echter wit.

Maak je deze macro oplossing met gewoon kraanwater? Of doe je dit met gedestilleerd/gedemineraliseerd water? In het geval van kraanwater kan het namelijk zijn dat er een neerslag ontstaat met bepaalde stoffen in het kraanwater.

Ik plaats het inderdaad in de koeling voor de zekerheid. Ik ben geen scheikundige dus wat alles voor effect kan hebben weet ik zo niet. De troep in de fles csm is inderdaad normaal.

bubbelzzz zei:
Het magnesium en fosfaat kunnen samen gaan neerslaan aangezien dit slecht oplost in water. Nu maak je echter door het toevoegen van KH2PO4 de oplossing zuur. Deze neerslag is echter wit.

Maak je deze macro oplossing met gewoon kraanwater? Of doe je dit met gedestilleerd/gedemineraliseerd water? In het geval van kraanwater kan het namelijk zijn dat er een neerslag ontstaat met bepaalde stoffen in het kraanwater.

Ik maak de oplossing met demi water.
Wel vreemd dus dat mijn neerslag niet wit is...
Maar dit spul kan, in tegenstelling tot micro oplossingen, niet schimmelen toch?

jessicapilon zei:
Ik plaats het inderdaad in de koeling voor de zekerheid. Ik ben geen scheikundige dus wat alles voor effect kan hebben weet ik zo niet. De troep in de fles csm is inderdaad normaal.
Hoe ben je er bij gekomen om het in de koeling te zetten dan?
Je weet dus niet of en zo ja waarom je dat/wel niet zo moeten doen?

Ik weet niet wie maar een verkoper van de poeder adviseerde dit.

mm ok, ik zal eens kijken of ik de volgende keer nadat ik nieuwe stock oplossing heb gemaakt, een deel in de koelkast en een deel in de kast kan bewaren om te zien of ik verschil opmerk.

Als het lijkt op slijmerige vlokken, dan is het waarschijnlijk schimmel. Poederachtige neerslag kan ook ontstaan na een tijdje.

De eerste kun je vermijden met een bewaarmiddel, de tweede ga je bijna altijd hebben met elk type bemesting. Gewoon even schudden voordat je doseert, kan geen kwaad 🙂

GillesF zei:
Als het lijkt op slijmerige vlokken, dan is het waarschijnlijk schimmel. Poederachtige neerslag kan ook ontstaan na een tijdje.

De eerste kun je vermijden met een bewaarmiddel, de tweede ga je bijna altijd hebben met elk type bemesting. Gewoon even schudden voordat je doseert, kan geen kwaad 🙂

Is gekoeld ook aan te bevelen of maakt dat verder niet uit?
In de koeling staat het natuurlijk wel direct donker ivm de plantenvoeding.

GillesF zei:

Ik vind het drabberig/ slijmerig ogen.
Maar het gaat om een macro oplossing (KNO3, KH2PO4 en MgSO4). Kan dat wel gaan schimmelen?

jessicapilon zei:
Is gekoeld ook aan te bevelen of maakt dat verder niet uit?
In de koeling staat het natuurlijk wel direct donker ivm de plantenvoeding.
Ben ik ook benieuwd naar.
Ik zag trouwens gisteren, toen ik nieuwe maakte, dat er op de verpakking van aquariumbemesting.nl staat: koel en donker bewaren... Altijd overheen gelezen 😳
Maar het waarom ontgaat me (maar ik ben ook een leek op dat gebied).

Hoe dan ook, ik zet het vanaf nu in de koeling, ben benieuwd hoe het dan gaat....

Een macro oplossing kan volgens mij ook gaan schimmelen. Dit kun je dus zo veel mogelijk tegen te gaan door het koel en donker te bewaren.

Dan heb ik de info vast ook van die verpakking afgehaald in het verleden.Bij plantenvoeding is dat donker bewaren vooral van belang ivm de chelaten zover ik weet.
Ik maak van de no3 en de po4 altijd 1 liter aan en dat gaat dan vrij snel op.

jessicapilon zei:
Dan heb ik de info vast ook van die verpakking afgehaald in het verleden.Bij plantenvoeding is dat donker bewaren vooral van belang ivm de chelaten zover ik weet.
Ik maak van de no3 en de po4 altijd 1 liter aan en dat gaat dan vrij snel op.

Er zijn ook bepaalde stoffen die onder invloed van licht afbreken. Chelaten zouden best kunnen behoren tot die stoffen.

Snel opmaken is natuurlijk ook een goede oplossing 😀

Die poederachtige neerslag is meestal een kristallisatie van bepaalde stoffen.
De stoffen in kwestie zijn op dat moment onoplosbaar gekomen en dus onbruikbaar voor de planten.
Niet zo onschadelijk dus.
En goed gebalanceerde meststof heeft dit probleem niet.
De budgetvriendelijke meststoffen hebben dit vaker.

Of het echt kwaad kan? Meestal niet. Maar als de kristallisatie zo ver komt dat een bepaalde stof uitgeput is kan uw voeding onbruikbaar worden idd.
Heb zelf zo nog een oude fles ferropol mogen weg gooien omdat die vol kristallen zat.
Wat en hoe het was kan ik niet zeggen. Ik kan wel zeggen dat ik na enkele weken duidelijke verschillen zag in de groei. Gelukkig zijn zulke situaties zeldzaam.
Naar mijn vermoeden had de bewuste fles in de vorst gezeten.

Ik heb zelf bij een bepaalde stockoplossing plantenvoeding een witachtige substantie op de bodem gehad en dat zag je direct na het aanmaken en dat bleef ook aanwezig. Ik heb hier meer mensen over gehoord maar het zou geen kwaad kunnen. Wat het precies was weet ik dus niet en bij welke stockoplossing (van welke verkoper dus) kan ik me ook niet meer herinneren.

Deze witachtige substantie kan ook gewoon ontstaan doordat water in de fles verdampt. Aangezien de concentratie van dit soort oplossingen vaak zeer hoog is raakt het dus oververzadigd. Hierdoor zit er zoveel voeding in de fles dat de stoffen niet goed meer oplossen en dus neerslaan. In andere woorden, er zitten dan meer stoffen in dan in het water kan oplossen.
Dit is dan ook niet schadelijk. Als je wat extra water in de fles giet en goed schud zal het waarschijnlijk weer weg zijn. Overigens kan het ook niet heel veel kwaad als een keer een paar van die korreltjes in het aquarium vallen.

Als je het meteen hebt is dit meestal onopgeloste voeding. Dat is idd niets ergs.
Stockoplossingen maak je doorgaans met lauw warm gedemineraliseerd water.

Gebruik je daar kraanwater voor van pakweg 800�S kan dat ook wel, maar dan zitten er al een groot deel zouten in waardoor je minder ruimte hebt uw poeder op te lossen.

Ik heb nu een paar weken een nieuwe macro stock oplossing in de koelkast staan, ipv mijn aquariumkast, en tot nog toe niet dezelfde witte slijmerige neerslag. Wel wat korrels, maar dat is gewoon niet opgeloste voeding, wat er duidelijk anders uitziet. Kennelijk is koelen toch beter...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan