Neon tetra’s zeer onactief

J

Jino1212

Guest
Hey, ik heb een maand geleden hetzelfde onderwerp gezet op de forum als deze maar er is niet echt een oplossing eruit gekomen. Ik heb 13 neon tetras in mijn 60 liter aquarium (60 cm lang, 33 cm hoog) (ook nog 3 zebra Danios en 2 cpo kreeften) en de neon tetras zitten ALTIJD maar echt altijd onder een grote blad rechtsonder in m’n aquarium te schuilen, ik zit al 5 maanden met dit probleem en ik begin me zorgen te maken en ben het inmiddels ook al zat aan het worden, ze komen alleen tevoorschijn bij het voeren en waterverversen. Ik heb geen idee wat er precies aan de hand is, soms lijken ze super slap en zwak en leunen bijna tegen de bodem. Ik weet nou niet of het aan de licht komt of aan de drukke zebra Danios die constant rondjes zwemmen rond mijn aquarium met zijn drieën. De tempratuur is inmiddels 25 graden. Om het meedenken wat makkelijker te maken voeg ik er wat foto’s bij. Hulp zou echt super fijn zijn :/ (op de foto’s valt het verstoppen mee omdat ik 1 minuut voordat ik de foto nam aan het voeren was, maar normaal zitten ze rechtsonder onder de grote bladeren.)
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    62.6 KB · Weergaven: 226
  • image.jpg
    image.jpg
    58.5 KB · Weergaven: 221
  • image.jpg
    image.jpg
    54.6 KB · Weergaven: 215
Je bak is nogal open in het midden. Misschien dat dat het is? Misschien dat wat drijfplantjes zouden helpen? Of die grote plant wat meer in het midden zetten?
 
Het lijkt er inderdaad op dat ze schuil gelegenheid zoeken. Ze zwemmen ook dicht bij de bodem. Zoals hierboven aangegeven drijfplanten zodat het licht wat gedimd wordt, vooral in het grote open midden..
 
Ik vind de vissen ook erg bleek ogen, maar misschien hoort dit bij Neons?
 
Ik zou ook drijvers gaan halen zodat het wat minder licht is en maar planten want ook hier zaten de Neons best vaak tussen de planten dus ze willen wel graag wat beschutting hebben.
 
Naast wat al genoemd is, het feit dat je bak erg open is, is de combinatie van 2 scholenvissen in een klein aquarium niet geweldig. Daarnaast hebben de zebra danio''s een andere temperatuur nodig, nl onverwarmd op kamertemperatuur.
 
Veel mensen vergeten dit maar danio's zijn roofvissen... Ok het zijn kleine roofvissen, een volwassen tetra zullen ze niet pakken. Maar de tetra's weten dit niet ;)
En zeker op 25° zullen ze zeer actief zijn.
 
Ik wil wel drijvers halen maar ze gaan waarschijnlijk zoals elke andere drijfend blaadje in de filter terecht komen. Ik ben ook al van plan de zebra Danios eruit te halen maar dat gaat ook niet zo soepel. Ik heb het gevoel dat het toch wel dat het door de licht komt want in de avond zijn ze een beetje actiever. Maar ook weer niet echt gezond actief. Misschien is het de combinatie van alles? De zebra danios, het licht, en de midden die te open is?
 
Veel mensen vergeten dit maar danio's zijn roofvissen... Ok het zijn kleine roofvissen, een volwassen tetra zullen ze niet pakken. Maar de tetra's weten dit niet ;)
En zeker op 25° zullen ze zeer actief zijn.
Stel ik vervang de zebra Danios met guppys (4 guppys)?
 
Ik wil wel drijvers halen maar ze gaan waarschijnlijk zoals elke andere drijfend blaadje in de filter terecht komen.
Er zijn ook drijfplanten die wat groter zijn, en je kan ook denken aan planten die hun bladeren naar het wateroppervlak sturen.
Limnobium laevigatum is een wat grotere drijfplant. Of, een persoonlijke favoriet, Hydrocleys nymphoides, deze stuurt zijn bladeren naar het wateroppervlak.

Stel ik vervang de zebra Danios met guppys (4 guppys)?
Dat lijkt me een goed idee, zoals aangegeven komen de waterwaarden niet overeen. Guppen zullen beter passen bij de tetra's.
 
Stel ik vervang de zebra Danios met guppys (4 guppys)?
Iets beter, al zijn guppen en tetra's geen goede combinatie naar waterwaarden toe.
Het simpelste, mooiste en beste is gewoon een deel neons bijkopen. 25 a 30 stuks in totaal mag geen probleem zijn.
 
Dat lijkt me een goed idee, zoals aangegeven komen de waterwaarden niet overeen. Guppen zullen beter passen bij de tetra's.
De enige waterwaarde die verschillend is tussen neons en danio's is de temperatuur.
Echter zijn de verschillen tussen guppen en neons veel verscheidener en vooral veel noodzakelijker.
Guppen ga je bvb niet lang kunnen houden op zacht en zuur water terwijl neons slecht tegen zouttoevoegingen kunnen.
 
De neons zien er inderdaad erg bleek uit. Persoonlijk denk ik dat ze erg gestresst zijn door de actieve Danio's. Hier ooit een schooltje neons gehouden met 2 actieve mannenguppen, maar dat was geen succes. Neons verstopten zich en werden bleekjes. Sinds de guppen de deur uit zijn lijken ze veel actiever!

Dat lijkt me een goed idee, zoals aangegeven komen de waterwaarden niet overeen. Guppen zullen beter passen bij de tetra's.

Dit lijkt mij dus geen goede oplossing, maar dat is puur mijn ervaring. Neons zijn rustige schoolvissen die in mijn ervaring snel stress hebben, dus ik zou ze zeker niet met vissen zetten die actiever zijn dan zij...
 
Iets beter, al zijn guppen en tetra's geen goede combinatie naar waterwaarden toe.
Het simpelste, mooiste en beste is gewoon een deel neons bijkopen. 25 a 30 stuks in totaal mag geen probleem zijn.

Dit inderdaad.
Guppen zijn ook weer veel te druk voor de neons. Wat zij nodig hebben is meer veiligheid en daar kan een grotere school goed bij helpen en eventueel nog wat meer beplanten.
 
@Vis&versa en @CelineRD
Jullie hebben gelijk, ik was wat te snel. Ik dacht dat omdat beide uit Zuid-Amerika kwamen dat wel samen zou gaan m.b.t. eisen.
Echter de biotopen liggen aanzienlijk uit elkaar:

1588254906432.png

1588254975658.png
 
@Vis&versa en @CelineRD
Jullie hebben gelijk, ik was wat te snel. Ik dacht dat omdat beide uit Zuid-Amerika kwamen dat wel samen zou gaan m.b.t. eisen.
Echter de biotopen liggen aanzienlijk uit elkaar:


Dit is een algemeen aanvaarde misopvatting.
Guppen en met uitbreiding zo goed als alle in de handel verkrijgbare ei-levendbarenden komen vooral voor in de (brakke) kustregionen waar de invloeden van de zee nog sterk spelen.
 
Dan weet ik het nu, ik ga de zebra Danios naar mijn locale viswinkel brengen, dan ga ik kijken of de neons het alleen beter doen, zoja? Dan koop ik er 10 meer meer bij, zo niet? Dan kijk ik of ik nog wat drijfplantjes kan vinden die geschikt zijn voor mijn aquarium en filter. Ik ga morgen proberen de Danios te vangen wat best een lastige taak is, en dan hoop ik over een week of 2 bij jullie terug te komen. Bedankt (nog tips? Geef ze dan! :)
 
Veel mensen vergeten dit maar danio's zijn roofvissen... Ok het zijn kleine roofvissen, een volwassen tetra zullen ze niet pakken. Maar de tetra's weten dit niet ;)
En zeker op 25° zullen ze zeer actief zijn.
Slecht advies. Waarom worden de neons dan actiever? Omdat ze dan te warm zitten. En ze zullen dan ook veel sneller "op" zijn.

22/23 is een betere temperatuur voor dit visje.

Ook zijn Zebradanio's absoluut geen roofvissen. Oke, een jonge gup pakken ze wel, maar dat doet een Neon ook. ;)
 
Dan weet ik het nu, ik ga de zebra Danios naar mijn locale viswinkel brengen, dan ga ik kijken of de neons het alleen beter doen, zoja? Dan koop ik er 10 meer meer bij, zo niet? Dan kijk ik of ik nog wat drijfplantjes kan vinden die geschikt zijn voor mijn aquarium en filter. Ik ga morgen proberen de Danios te vangen wat best een lastige taak is, en dan hoop ik over een week of 2 bij jullie terug te komen. Bedankt (nog tips? Geef ze dan! :)
23 of meer Neonetra's is teveel voor jou bak.
 
Slecht advies. Waarom worden de neons dan actiever? Omdat ze dan te warm zitten. En ze zullen dan ook veel sneller "op" zijn.

22/23 is een betere temperatuur voor dit visje.

Ook zijn Zebradanio's absoluut geen roofvissen. Oke, een jonge gup pakken ze wel, maar dat doet een Neon ook. ;)
Ik had het niet op de neons maar op de danio's
En idd jaar in jaar uit op 25°is niet goed voor ze maar in de natuur hebben ze in de zomer nog hogere temperaturen hoor.
Ik heb hier zebra danio's gehad samen met jonge regenboogelritsen en dan zag ik geregeld een halve vis hoor (de kleinste achterkomers haalden ze er vlotjes uit)
Het zijn rasechte jagers.
 
Ik had het niet op de neons maar op de danio's
En idd jaar in jaar uit op 25°is niet goed voor ze maar in de natuur hebben ze in de zomer nog hogere temperaturen hoor.
Ik heb hier zebra danio's gehad samen met jonge regenboogelritsen en dan zag ik geregeld een halve vis hoor (de kleinste achterkomers haalden ze er vlotjes uit)
Het zijn rasechte jagers.
Er is een verschil tussen een tijdelijke temperatuursverhoging in de zomer, en jaarrond een te hoge temperatuur.

Dat gedrag van Zebradanio's is mij totaal onbekend.
 
Er is een verschil tussen een tijdelijke temperatuursverhoging in de zomer, en jaarrond een te hoge temperatuur.

Dat gedrag van Zebradanio's is mij totaal onbekend.
klein foutje van mijnentwege, het waren luipaarddanio's.
Mss dat dit enige verschil maakt.
 
Neons zijn vissen die overdag graag wegblijven van felle verlichting en bescherming zoeken tussen planten. In mijn bak heb ik Kardinalen die dezelfde reactie laten zien. Overdag zwemmen ze het liefst tussen de bladeren en zie ik ze niet veel. s'avonds komen ze tevoorschijn bij gedimde licht en zwemmen ze meer in de open ruimte. Het zal met je Danio's niet zoveel van doen hebben, denk ik. Het is gewoon een natuurlijke reactie.
 
Neons zijn vissen die overdag graag wegblijven van felle verlichting en bescherming zoeken tussen planten. In mijn bak heb ik Kardinalen die dezelfde reactie laten zien. Overdag zwemmen ze het liefst tussen de bladeren en zie ik ze niet veel. s'avonds komen ze tevoorschijn bij gedimde licht en zwemmen ze meer in de open ruimte. Het zal met je Danio's niet zoveel van doen hebben, denk ik. Het is gewoon een natuurlijke reactie.
Dit doen ze precies ook bij mij! Misschien is het dus gewoon oké? In de avond zwemmen ze gewoon door de bak heen.
 
Neon's horen ook eigenlijk niet in een 60cm aquarium en zeker niet samen met Danio's die zijn te druk en de twee vis soorten hebben andere temperatuur eisen nodig.

Danio's zijn zeer aktieve visjes als je ze boven de aanbevolen temperatuur gaat houden dan 24graden boven deze grens worden ze hyperaktief maar neon's is 25-26graden juist prima.
Om Neon's te houden is een aquarium van 1meter wel aanbevolen omdat ze scholen en minstens met 10expemplaren met kienhout/spiderwood en planten met matige belichting en zacht water. dus een leuke vis voor bij Discus die ook rustig zijn en de zelfde water parameters nodig hebben.

Guppen bij neon's dat kan maar ik zou liever andere visjes nemen zoals bijlzalmpjes en andere kleine rustige zalmsoorten , Neon's zijn namelijk snel van slag en zeker met veel licht en drukke vissen of vissen die 2x zo groot zijn en wat drijfplanten zeer welkom omdat neon's niet van fel licht houden maar houden zich vaak op in schaduwrijke plekken tussen houtstukken en waterplanten.

Als neon's vager gaan kleuren dan duid dat op stress en dat ze zich niet veilig en gemakkelijk voelen dus hier kan je aan afleiden waarom ze continu gaan schuilen, drijfplanten en rustige vissen zijn de sleutel maar een aquarium van 60cm is ook niet echt ideaal te noemen voor neon's.
 
Neons zijn vissen die overdag graag wegblijven van felle verlichting en bescherming zoeken tussen planten. In mijn bak heb ik Kardinalen die dezelfde reactie laten zien. Overdag zwemmen ze het liefst tussen de bladeren en zie ik ze niet veel. s'avonds komen ze tevoorschijn bij gedimde licht en zwemmen ze meer in de open ruimte. Het zal met je Danio's niet zoveel van doen hebben, denk ik. Het is gewoon een natuurlijke reactie.

Natuurlijke reaktie is dat ze zich niet veilig voelen.. te klein groepje te kleine bak te veel licht.. is niet natuurlijk en wil namelijk genieten van Neon's dan moet je dat aanpassen naar hun behoefte..
Danio's horen niet bij tropische vissen maar bij sub tropische vissen tot een temperatuur van22- 24graden en gaat goed samen met platy's en guppen maar geen kadinalen of Neon tetra's wegens de temperatuur en drukke vissen.
Volgende keer maar Sumatranen bij Neon's doen dan die ook op 25-26graden horen ?
als het toch natuurlijk is dat drukke vissen niet de oorzaak zijn dat je neon's heel de dag wegduiken ... :(
Dus ben het niet eens met je over hoe je Neon's moet verzorgen en houden.
 
Ik had het in mijn geval over Kardinalen. Ts heeft Neons maar de reacties zijn vergelijkbaar. Boven mijn bak hangt behoorlijk intensief licht. Maar daarentegen hebben mijn Kardinalen ook ruime schuilingsmogelijkheden tussen mijn planten. Waar ze dan ook ruimschoots gebruik van maken hoewel ze af en toe ook in de vrije zwemruimte zijn. Wanneer Kardinalen maar ook Neons zich niet veilig voelen gaan ze scholen. Daar is bij mij geen sprake van. Kardinalen en Neons houden van een temperatuur zo rond de 23 á 24 graden waar ze bij ook opzitten.
 
In mijn 60 bak zitten Mijn neons geen baantjes te trekken, maar zitten ze om elkaar heen scharrelen en alles wat voor hun langs zweeft naar happen. Dit gedrag zie ik ook vaak in grotere bakken en grotere aantallen. Volgens mij is de neon niet echt een actieve zwemmers, zoals de danio's of roodneuszalmpjes.
 
Terug
Bovenaan