Wat is er nieuw

neon tetra kweken

Thomasklrn

Well-known member
Lid geworden
31 augustus 2020
Leeftijd
20
hallo iedereen ik ga voor de eerste keer proberen neon tetras te kweken ik heb hiervoor een kweekbak gekocht en wat javamos heeft iemand tips hoe ik het het best zou kunnen doen?

mvg thomas

oh ja en ik heb nu ook ph minus van colombo en ph testen

Geen verstand van neons kweken maar wel van ph-, daarvan gaat je bak enorm onstabiel worden en dan lukt kweken zoiezo niet, beter kun je met osmose je Ph verlagen

Ik doe de ph niet in mijn hoofaqaurium maar in mijn kweekbak is het dan wel oké?

Nee die ph- is gewoon troep het maakt je bak enorm onstabiel, en in een kweekbak wil je juist stabiliteit zodat je de vissen in optimale stemming kan brengen, dat bereik je niet door chemische troep toe te voegen

Aanmoedigende woorden hier...

Een osmoseapparaat heb je voor 35€, en zal op termijn goedkoper zijn dan die producten.
Maar het lijkt me zeker leuk om het te proberen. Al zou ik het ook doen zonder ph min.
Wil je het een eerste keer proberen, dan kan je ook wat gedemineraliseerd water kopen en 50/50 met kraanwater mengen. Mits wat zoeken vind je dat voor 20ct/liter.

Gewoon proberen!

Het kweken in zuur water heeft nog wel wat voeten in aarde (of het hebben van een zuurwater aquarium an sich, en dan denk ik toch wel richting de pH 6.0 bij neons), door even wat pH minus in de bak te gooien ga je het niet redden :))
Zoals hierboven al gemeld: zeer onstabiel! kans op fluctuerende waterwaardes is groot, en dat is iets wat niet bevordelijk is voor de gezondheid van de vissen.
Bij menig pH minus middel stijgt de pH binnen enkele dagen weer naar het normale punt.

Osmose of Demi water, gemengd met kraanwater of aangevuld met een GH+ middel incl gebruik van een flinke hoeveelheid turf is een stabielere en duurzamere optie.

Of, een pH verlagende bodem incl osmose/demi water + GH mineralen! wellicht nog een makkelijkere/stabielere optie..

Toch wel nog even een opmerking: ben je bekend met het kweken van vissen? zo nee, dan zou ik persoonlijk beginnen met een wat makkelijkere soort, zowel kwa waterwaarden als kwa moeilijkheid van kweken.
Om een voorbeeld te geven: na het afzetten zou je de volwassen neons uit de bak moeten verwijderen (anders is het hap slik weg), maar zomaar weer even terugplaatsen in het hoofd aquarium is ook geen optie, gezien de waterwaarden tussen de 2 groot zullen zijn.
je zou m.i. dus haast naast de hoofdbak & kweekbak, nog een bak moeten hebben om de neons rustig over en weer te wennen.

hm ik heb niet veel geld en ik heb al voor 20 euro de ph minus en testen gekocht maar jullie raden het dus af?

hm ik heb niet veel geld en ik heb al voor 20 euro de ph minus en testen gekocht maar jullie raden het dus af?
Ja.
Waarom probeer je niet eens met Ancistrus of een Cory. Daar heb je minder last met de waterwaarden.
Je moet wel aan volwassen vissen geraken, ze kweken pas vanaf de leeftijd van ca 1-1.5 jaar.

zijn citroen tetras makkelijker om te kweken?

In mijn old school aquarium dagen verlaagde ik als ik me goed herinner de pH door over turf te filteren.
Valeda, heette dat merk.
Werd het water nog mooi bruin van.

Maar dat kan tegenwoordig vast effectiever en moderner.🙂

zijn citroen tetras makkelijker om te kweken?
Denk het niet. Maar zoek eens een paar kweekverslagen. Je zal er altijd iets van leren, maar ook zien dat er diverse methodes zijn om vissen tot eierleggen te krijgen, en om de eitjes te laten uitkomen.
Hou ook in gedachten dat je waarschijnlijk artemia of wormpjes moet kweken, dat kost ook iets. (en vooral tijd)

Als je verwacht geld te verdienen met kweken... dat wordt moeilijk.

ik verwacht ook niet om geld te verdienen maar het leek me heel leuk om baby vissen te hebben voor in mijn aqaurium

In dat geval, lees je eens in over Cory's.
Die kunnen in je bak (al is die compact), en een kweek is zeker doenbaar mits je de juiste stappen volgt.
Als je er te veel van hebt, dan geraak je die makkelijk kwijt, en je vindt een pak informatie en kweekverslagen.

Maar.... je moet wel echt volwassen dieren hebben van 1.5 jaar voor ze eitjes beginnen te leggen.

Ik heb nu 3 nestjes Ancistrussen (L144 - Golden) gehad, en nu ben ik aan het proberen met Cory's, vooralsnog met beperkte resultaten (3 jongen voorlopig) maar het is wel enorm leuk.

is 50 liter genoeg voor cory's?

en kunnen ze samen met de siamese algeneter goud? (sorry voor al de vragen 😀)

oh hij doet het iniedergeval heel goed en houd de boel goed schoon

Is nog jong waarschijnlijk....

ja dat wel mijn zus heeft een kleiner aqaurium en die van haar is echt al een paar jaar oud ik denk iets van 5 jaar ofzo

gebruik van een flinke hoeveelheid turf is een stabielere en duurzamere optie.
Duurzaam en turf in één zin verwerken is wel een beetje bijzonder. :br: :sorry: Maar verder helemaal eens met je post.

en kunnen ze samen met de siamese algeneter goud? (sorry voor al de vragen 😀)
Met een paar Panda's moet dat lukken.

Maar die Siamese algeneter wordt 14cm lang, die zit dus eigenlijk nogal klein...

https://www.aquariumfans.nl/siamese-algeneter-koning/
Hier spreken ze zelfs van 200-300l...
Ik denk eerder dat er met "siamese algeneter goud" de Gyrinocheilus aymonieri bedoeld wordt. 🙂 Helaas geen aanrader voor de meeste gezelschapsbakken. Gaat bijna altijd fout. Maar wel coole vissen.

Neons kweken kan je het beste zo doen,

minstens 10 volwassen exemplaren in een kweekbak 80x40x40 met 4 mannen en 6vrouwen, vrouwen herken je aan de grotere buikparty en zijn vaak iets forser en groter dan de man.
Bodem bedekken met Ph verlagende substraat en veel javamos en fijn bladige plantjes met gedroogde catalpa bladeren of bananenbladeren op de bodem.
PH naar 6-.6.5 brengen met een GH van 4 en KH 2-3 met een watertemperatuur van 24-25 graden.
Deze vissen 1 week zo laten en dan 30% met water verversen met iets lagere PH waarde dan gaan ze vaak over op ei afzetting maar je zal de volwassenen eruit moeten vangen anders eten ze de eitjes op.
Jongen opkweken kan met infuus daphnia of artemia en ander fijn levend voer anders ga je ze niet opkweken !
Het is niet zo gemakkelijk om Neo'ns te kweken als men denkt.

oke bedankt!

Verstandige keuze, als je dan een zandbodem neemt kun je een corydorassoort houden, sterbai's bijv. kweken vrij makkelijk, ook de corydora panda kweekt vrij makkelijk, en dan kun je op die manier wat ervaring opdoen

Wil je toch visjes kweken kan je beter eerst met levendbarende visjes beginnen om ervaring op te doen, platy's guppen zwaardragers en om het iets moeilijker te maken kan je proberen met corydoras Aneus te beginnen die zijn best wel makkelijk om te kweken.
Dan heb je niet zoveel nodig namelijk een bakje van 60x40x40 met zand en veel kienhout met temp van 25graden en een ph van 6.7-7.. vrouwtjes zijn ook makkelijk herkenbaar als ze volwassen zijn ze zijn grotere en dikker als de man.
Gewoon een groepje van 5 a 10stuks 5 vrouwen en 1 man of 10 met 2 mannen in de kweek bak paar weken zo laten dan een 30% water wissel doen met water dat een lagere PH heeft en ze gaan vanzelf over eier afzetten tegen de ruit en tegen alles waar ze maar kunnen dumpen.. eenmaal klaar volwassenen eruit halen en de eitjes komen na 3-6 dagen uit en kan je met fijn voer op kweken zoals vlokvoer en artemia vlokken, na een maand eten ze al gewoon voer van de bodem en groeien vrij snel.
Zo heb ik er al ruim 10 in de Discus bak bij gekregen gewoon spontaan..de jongen zaten gewoon in mijn filter en waren al gegroeid tot 1cm dus ze zijn makkelijk te kweken.

Het kweken in zuur water heeft nog wel wat voeten in aarde (of het hebben van een zuurwater aquarium an sich, en dan denk ik toch wel richting de pH 6.0 bij neons), door even wat pH minus in de bak te gooien ga je het niet redden :))
Zoals hierboven al gemeld: zeer onstabiel! kans op fluctuerende waterwaardes is groot, en dat is iets wat niet bevordelijk is voor de gezondheid van de vissen.
Bij menig pH minus middel stijgt de pH binnen enkele dagen weer naar het normale punt.

Osmose of Demi water, gemengd met kraanwater of aangevuld met een GH+ middel incl gebruik van een flinke hoeveelheid turf is een stabielere en duurzamere optie.

Of, een pH verlagende bodem incl osmose/demi water + GH mineralen! wellicht nog een makkelijkere/stabielere optie..

Toch wel nog even een opmerking: ben je bekend met het kweken van vissen? zo nee, dan zou ik persoonlijk beginnen met een wat makkelijkere soort, zowel kwa waterwaarden als kwa moeilijkheid van kweken.
Om een voorbeeld te geven: na het afzetten zou je de volwassen neons uit de bak moeten verwijderen (anders is het hap slik weg), maar zomaar weer even terugplaatsen in het hoofd aquarium is ook geen optie, gezien de waterwaarden tussen de 2 groot zullen zijn.
je zou m.i. dus haast naast de hoofdbak & kweekbak, nog een bak moeten hebben om de neons rustig over en weer te wennen.
Flinke uitdaging Thomas.
Ik weet dat er een hoop valt te leren met youtube videos.
Ik zal er 1 die ik ken linken.
Verder zou ik zeggen doe je huiswerk want dit is volgens mij vrij moeilijk.
(laatste 5 min gaat over neons)

Paar tips
-kweken van tetras en zalmen kan best uitdagend zijn. Misschien wel 1 van de moeilijkste vissen. Als je van scholende vissen houd zou ik een mooie 80cm of 100cm bak kopen met een hoogte van 40 of hoger als het kan. En dan een mooie school maanvissen of altums kopen. Mooie groep van 8 of 10. Cichliden zijn namelijk 1 van de makkelijkste vissen om te kweken. Voor je huidige bak zou je wat dwergcichliden kunnen nemen bijvoorbeeld. Tandkarpersoorten als guppys, platys, mollys en zwaarddragers zijn ook goed te doen.

-Als je gaat kweken zorg dan voor een budget waarmee dat kan. Je wil het juist gemakkelijk voor jezelf maken. Een geef je geld uit aan kwaliteit. Een osmose aparaat is 10x zijn geld waard in vergelijking tot die weg gegooide 20 euro. En geloof me als je hem hebt wil je nooit meer zonder, echt een tool die je wil hebben.
Vergeet ook niet dat je voor veel vissoorten met jongen ook baby artemia nodig hebt.

Veel succes met welke vis het ook gaat worden

Flinke uitdaging Thomas.
Ik weet dat er een hoop valt te leren met youtube videos.
Ik zal er 1 die ik ken linken.
Verder zou ik zeggen doe je huiswerk want dit is volgens mij vrij moeilijk.
(laatste 5 min gaat over neons)

Paar tips
-kweken van tetras en zalmen kan best uitdagend zijn. Misschien wel 1 van de moeilijkste vissen. Als je van scholende vissen houd zou ik een mooie 80cm of 100cm bak kopen met een hoogte van 40 of hoger als het kan. En dan een mooie school maanvissen of altums kopen. Mooie groep van 8 of 10. Cichliden zijn namelijk 1 van de makkelijkste vissen om te kweken. Voor je huidige bak zou je wat dwergcichliden kunnen nemen bijvoorbeeld. Tandkarpersoorten als guppys, platys, mollys en zwaarddragers zijn ook goed te doen.

-Als je gaat kweken zorg dan voor een budget waarmee dat kan. Je wil het juist gemakkelijk voor jezelf maken. Een geef je geld uit aan kwaliteit. Een osmose aparaat is 10x zijn geld waard in vergelijking tot die weg gegooide 20 euro. En geloof me als je hem hebt wil je nooit meer zonder, echt een tool die je wil hebben.
Vergeet ook niet dat je voor veel vissoorten met jongen ook baby artemia nodig hebt.

Veel succes met welke vis het ook gaat worden

Maanvissen in 80-100cm? 10 stuks nog wel?
Vind je het heel erg als ik hier even hard op tegen denk? :))

Dan heb je ook nog eens de vele jongen die een nestje maanvissen naar voren brengt... mag je flink wat capaciteit in huis hebben staan om dat allemaal naar een enigzins verkoopbaar formaat te trekken.

Dwergcichliden zou idd een betere optie zijn, maar dan voor de 80-100cm bak die je noemt :))

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan