Neon tetra: ziek of niet? En wat eraan te doen?


L

leidenpeter

Guest
Ha allen,

Ik heb sinds een week een 9-tal neon tetra's (van iemand anders overgenomen) in mijn aquarium (Juwel Lido 200, +- 5 weken ingedraaid).

Twee van hen zien er volgens mij niet goed uit. De een heeft beschadigde vinnen aan de achterkant. De andere heeft een wittig oppervlakkig vlekje aan de achterkant. Zie bijgevoegde foto's (hopelijk een beetje zichtbaar). Weten jullie wat het is en of ik er iets aan kan doen? Ik weet trouwens niet of ze het al hadden toen ze in mijn bak kwamen. Ik denk het eigenlijk wel.

Waterwaarden zijn in orde. Alle vissen (ook de andere) gedragen zich normaal. Als het donker is lijken de neons elkaar wat op te jagen, maar volgens mij is dat normaal (?)

Ik hoor het graag!

Groet,
Peter
IMG_20200524_202409467.jpg
IMG_20200524_202409467.jpg
IMG_20200524_202434363.jpg
IMG_20200524_201023874.jpg
IMG_20200524_202548788.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20200524_202312775.jpg
    IMG_20200524_202312775.jpg
    184.8 KB · Weergaven: 121
De kapotte vin zou een ongeluk kunnen zijn die gewoon kan genezen, dat witte puntje ernaast vertrouw ik minder. De witte vlek/waas is niet goed. Dit klinkt misschien niet zo leuk en misschien hebben anderen beter advies, maar ik zou dat visje eruit halen en euthanaseren. Ik heb dit jaren geleden gehad met neon tetra's en die witte waas kregen ze uiteindelijk allemaal. Vervolgens zat ik met vis-TBC in bak, hand en arm. Het is heel erg goed mogelijk dat de mycobacterium een secundaire infectie was bovenop wat mijn tetra's hadden dus ik wil niet zeggen dat jouw vis dit ook heeft, maar het begon bij mij in die tijd met dit soort witte vlekken.
Mijne hadden daarnaast ook nog grauwe plekken en hun rug/staart ging krom staan.
Neon tetra's zijn enorm gevoelig voor ziektes en ik zou daarom uit voorzorg de zieke inslapen voor de rest het ook heeft. Het is wel heel erg sneu.
 
De kapotte vin zou een ongeluk kunnen zijn die gewoon kan genezen, dat witte puntje ernaast vertrouw ik minder. De witte vlek/waas is niet goed. Dit klinkt misschien niet zo leuk en misschien hebben anderen beter advies, maar ik zou dat visje eruit halen en euthanaseren. Ik heb dit jaren geleden gehad met neon tetra's en die witte waas kregen ze uiteindelijk allemaal. Vervolgens zat ik met vis-TBC in bak, hand en arm. Het is heel erg goed mogelijk dat de mycobacterium een secundaire infectie was bovenop wat mijn tetra's hadden dus ik wil niet zeggen dat jouw vis dit ook heeft, maar het begon bij mij in die tijd met dit soort witte vlekken.
Mijne hadden daarnaast ook nog grauwe plekken en hun rug/staart ging krom staan.
Neon tetra's zijn enorm gevoelig voor ziektes en ik zou daarom uit voorzorg de zieke inslapen voor de rest het ook heeft. Het is wel heel erg sneu.

Dank voor je snelle en uitgebreide antwoord! Ik wacht nog even reacties van anderen af. Euthanaseren is wel het laatste redmiddel, maar wat moet dat moet natuurlijk
 
Ja ik zou ook even wachten wat de rest ervan zegt. Maar zodra het gaat uitbreiden naar andere vissen moet je ingrijpen. Als je wondjes aan je handen hebt kan je misschien even beter handschoenen aandoen tijdens het verschonen van het aquarium en daarna goed handen wassen tot je zeker bent dat het niet zo verloopt als toen bij die van mij.
Als ik het me goed herinner is mycobacterium een bacterie die heel veel vissen met zich mee dragen. Wanneer de weerstand afneemt heeft de bacterie pas een kans om toe te slaan. Vandaar dat het ook iets anders kan zijn en dat die van mij het als 2e infectie erbij kregen. Hou even in de gaten of het erger wordt onder de rest van de vissen.
 
Ja ik zou ook even wachten wat de rest ervan zegt. Maar zodra het gaat uitbreiden naar andere vissen moet je ingrijpen. Als je wondjes aan je handen hebt kan je misschien even beter handschoenen aandoen tijdens het verschonen van het aquarium en daarna goed handen wassen tot je zeker bent dat het niet zo verloopt als toen bij die van mij.
Als ik het me goed herinner is mycobacterium een bacterie die heel veel vissen met zich mee dragen. Wanneer de weerstand afneemt heeft de bacterie pas een kans om toe te slaan. Vandaar dat het ook iets anders kan zijn en dat die van mij het als 2e infectie erbij kregen. Hou even in de gaten of het erger wordt onder de rest van de vissen.

Ja ik houd het zeker in de gaten. Dank!
 
Over de staart zou ik me niet te veel druk maken, bij mijn guppies groeien die gewoon weer aan na een tijdje en bij tetras is dat volgens mij niet veel anders. Is het gedrag bij de tetra met de witte vlek heel anders dan bij de andere? Eet ie nog goed? Want zodra dit minder begint te worden zou ik de vis sowieso apart zetten. Ik zou niet gelijk euthaniseren, maar eerst even kijken of het visje nog gezond is qua eetgedrag en met rondzwemmen
 
Over de staart zou ik me niet te veel druk maken, bij mijn guppies groeien die gewoon weer aan na een tijdje en bij tetras is dat volgens mij niet veel anders. Is het gedrag bij de tetra met de witte vlek heel anders dan bij de andere? Eet ie nog goed? Want zodra dit minder begint te worden zou ik de vis sowieso apart zetten. Ik zou niet gelijk euthaniseren, maar eerst even kijken of het visje nog gezond is qua eetgedrag en met rondzwemmen

Volgens mij gedraagt 'ie zich verder normaal. Ik zal met voeren nog eens goed opletten. Vanmorgen dacht ik te zien dat 'ie ook een wit stipje bij z'n mond had, maar ik weet dat niet zeker. Is ook moeilijk te zien bij die kleine visjes.
 
Over de staart zou ik me niet te veel druk maken, bij mijn guppies groeien die gewoon weer aan na een tijdje en bij tetras is dat volgens mij niet veel anders. Is het gedrag bij de tetra met de witte vlek heel anders dan bij de andere? Eet ie nog goed? Want zodra dit minder begint te worden zou ik de vis sowieso apart zetten. Ik zou niet gelijk euthaniseren, maar eerst even kijken of het visje nog gezond is qua eetgedrag en met rondzwemmen

Beide tetra's zwemmen goed en eten goed.

Die met de beschadigde vin aan de achterkant zal dan wel goedkomen. Heeft een heel klein wit stipje daar, maar dat is misschien niet afwijkend.

Die andere blijft er toch wel akelig uitzien als je het mij vraagt. Lijkt misschien ook op vinrot maar er zit meer 'viezigheid'. Nog maar twee foto's bijgevoegd. Ook nog een foto van de bak, voor wat het waard is.

Ben benieuwd wat jij en anderen ervan denken
IMG_20200525_183757689.jpg
IMG_20200525_183803426.jpg
IMG_20200525_184026375.jpg
 
neon.jpg

Ik vind dit er toch niet lekker uitzien hoor, witte vlek en het buikje lijkt niet echt mooi rond maar beetje ingevallen. Misschien kan je eens zoeken op de (onechte) neonziekte. En als het kan, dan zou ik hem in ieder geval apart zetten.
 

Terug
Bovenaan