Neon Tetra's 'happen'


Lovain

Well-known member
Lid geworden
11 oktober 2020
Berichten
96
Leeftijd
33
Hi allen,

Mijn Neon Tetra's lijken te happen. Ik ben er nog niet over uit of dit is omdat ze te weinig zuurstof hebben, of omdat ze de Co2 belletjes interpreteren als voedsel (?), of dat het iets anders is. Ik voeg nu zo'n ~2 a 3 Co2 belletjes per seconden toe en mijn CO2 indicator is groen. Het is nog een redelijk 'nieuw' aquarium (~330 liter), waarbij het 4.5 weken ingedraaid is. Op dit moment heb ik een PH van 7.1 (PH controller), DH van 8 (druppeltest), Amoniak/nitraat/nitriet zijn okay. Gisteren heb ik een ~40% water verversing gedaan.

Vooralsnog eten de Neon Tetra's minder dan in mijn vorige bak, omdat ze er nog niet helemaal aan gewend zijn dat het eten niet meer secuur aangeboden wordt (ivm stroming). Echter, ik denk niet dat ze aan het verhongeren zijn op dit moment.

Mijn kleine algeneters en Betta Splender lijken er geen last van te hebben en lijken gelukkiger dan ooit.

Bijgaand filmpje heeft de kwaliteit van een aardappel (vreselijke telefoon), maar het happen is goed zichtbaar. De Neon Tetra's hebben geen fysieke onvolkomendheden oid (mocht dit idee ontstaan nav het filmpje).

Ik zal morgen nog een water verversing doen van zo'n ~30%. Mogelijk dat het toch afvalstoffen oid zijn? Enige andere ideetjes?

Dank!
 

Bijlagen

  • WhatsApp Video 2020-12-08 at 15.02.02.mp4
    17.7 MB
Is het water nu echt zo blind nog en verbeeld ik het mij dat de kieuwen wel heel erg snel bewegen?
 
Ja, vandaar dat ik het ook zo bizar vind. Ook omdat de andere vissen nergens last van hebben; en omdat de waterwaardes er goed uitzien. Ik heb de CO2 vanmiddag uitgezet, en het heeft vooralsnog geen verbetering laten zien. Ik ga morgen weer een deel van het water verversen.

Het water is overigens helderder dan op het filmpje lijkt - ik heb echt een rot camera.
 
Ik had dat ook weleens met mijn kardinaaltetra's, ik had de indruk dat 't meer een stressding was. Heb je genoeg schuilplaatsen bijvoorbeeld?
 
Ik ga toch nog even een waterwissel doen nu, 25%. Om uit te sluiten dat het de CO2 is... Voor mijn vorige bak had ik namelijk vloeibare CO2, en geen installatie zoals nu. Dus mogelijk dat dit een factor is.

@LalaLaraSophie , yes ik heb meer dan genoeg schuilplekken gelukkig :). Ze zijn nu enkele dagen over, dus het kan best stress zijn ja.
 
Dan zou ik 't zoeken bij de stress; niet bij je co2, maar waterwissels kan nooit kwaad.
 
Waarom is je water zo melkig wit? Weet je zeker dat je ammoniak en nitriet goed zijn?
 
Volgens de druppel test gisteren wel. Ik zal voor de veiligheid morgen nogmaals checken. Mocht het inderdaad toch zijn dat die waardes niet juist zijn, dan heb ik het al geadresseerd nu met een water wissel. Dan zal ik indien nodig additioneel mijn voorfilter nog schoonmaken. Los daarvan zal ik de bak even met rust laten (dus ook nog minstens een week wachten tot nieuwe bewoners).

Het water is een dik half uur geleden ververst. De Neon Tetra's happen nog steeds, maar wel minder erg dan voor de wissel. Dus dat is vooralsnog goed nieuws.
 
Als je de witte waas hebt en 25% hebt ververst, dan is dat te weinig. Zeker als je nu bacteriën gaat verwijderen door je filter schoon te maken. Maar goed, wie weet heb je tot morgen!
 
Ik heb mijn biologische filter en mechanische filter los van elkaar. Het schoonmaken van de mechanische filter heeft dus geen invloed op mijn biologische filter :). Dus dit geeft wat meer vrijheid, en veel minder impact op de biologische huishouding.
 
Een wittewaas in het aquarium is meestal gewoon bacteriebloei, dus een explosie van bacteriën, door water te verversen houd je deze in stand, het beste is niets doen dan verdwijnt het vanzelf als de bacteriën zijn uitgeraasd.
 
Ondertussen happen de Neon Tetra's niet meer. Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat het toch stress geweest is :).
 

Terug
Bovenaan