neon tetra's rode kleur verloren


S

SuuZs

Guest
Hallo,

Naast mijn eigen kleine aquarium heb ik nu een groter aquarium overgenomen van een kennis inclusief de vissen en planten. Het is 80 cm en telt een aantal guppen, 8 neons, 2 kleine meervalletjes en een modderkruiper. Ik heb niets veranderd aan de inwoners en planten en alles precies zo ge�nstalleerd als zij had. De waterwaarden zijn perfect en zo ook de temperatuur (24 graden) na een klein uurtje waren 5 van de neon tetra's hun rode kleur verloren, ze hebben wel nog een felle blauwe streep. De andere twee neons is niets aan te zien. Ze zwemmen allemaal normaal en doen niets geks. In het begin dacht ik dat de kleur verandering van de verhuis stress was, echter zijn ze nu nog steeds kleurloos. Dit is nu 2 weken zo. De tetra ziekte is het niet, aangezien de anderen niet vervagen alle vissen normaal doen en de verkleurde tetra's rustig zwemmen en geen verminkte vinnen hebben of bobbels. Bij de dierenwinkel (er is hier geen speciaalzaak in de buurt) hebben ze geen idee waar dit vandaan komt maar waren wel van mening dat het niet de neon ziekte kan zijn. En gaven aan even af te wachten. Voor de zekerheid behandeld met esha, maar ook dit bracht geen verschil.
De vissen zijn nu 3 weken later op hun blauwe streep na nog steeds kleurloos (op 2 na dus) en er is zowel positief als negatief geen verandering zichtbaar. Alle vissen zien er ook nog vrolijk uit, eten goed en doen gewoon hun ding.
Iemand idee�n? Ik kom namelijk alleen tetra ziekte en stress tegen en ook als het stress zou zijn zou het ondertussen toch al over moeten zijn of zou er verandering in het gedrag zichtbaar moeten zijn?
Hoewel de vissen zelf er geen last van lijken te hebben ziet het er toch wel erg gek uit.
 
Heb zelf Neon Tetra's
Nadat ik ze vanuit de winkel, thuis hebt laten overwennen en uiteindelijk in mijn aquarium had geplaatst (verder geen andere bewoners)
waren de Neon's ook hun rode kleur verloren, voor bijna een hele week! ze zatten verstopt achter de planten en wilde niet naar voren komen voor eten.

Uiteindelijk zijn ze gewend geraakt, kregen hun kleur terug. en nu happen ze zelfs aan mijn vinger als kleine piranha's, als ik mijn vinger in het water steekt.

Als het de Neon ziekte is, moet je meer lichamelijke afwijkingen zien. rotte plekken, schimmel, vinnen die missen, vervormingen.
 
Als je zegt dat de waterwaardes perfect zijn, dan kan je ons vast ook vertellen wat ze zijn, daar zijn we namelijk altijd benieuwd naar
 
Kan het zijn dat je kardinalen (hele rode streep) en neons hebt (halve rode streep)
 
De waterwaardes zijn:
Chloor: 0
Ph: 6.9
Kh: 7
Gh:8
Nitriet: 5
Nitraat: 1

Het zijn allemaal neons, en al het rood is verdwenen bij die 5, dus ook geen halve rode streep.
Ze vertonen verder nog steeds geen gek gedrag.
 
Weet je zeker dat nitriet 5 is??
 
Als nitriet echt 5 is snel 50 % verversen
 
Nitriet 5 zal trouwens vast niet klopen dan waren ze al lang dood
maar alles behalve 0 is te hoog dus gewoon verversen
 
Stel inderdaad dat nitraat en nitriet zijn verwisseld, ook dan een flinke plons verversen.

~ Ivo
 
Standen zijn van donderdag en heb gisteren water ververst dus als het goed is is dat nu niet meer. Misschien dat het 0.5 was, want hij gaf een groen lampje dat alles goed was.
 

Terug
Bovenaan