Neontetra’s & rasbora galaxy


JMKL90

Active member
Lid geworden
25 november 2023
Berichten
25
Leeftijd
34
Hoi,

Ik ben nieuw in het hele aquarium gebeuren en ben bevestiging/advies nodig😊

Ik heb 56 liter aquarium 60cm bij 30cm.
Als bodembedekking heb ik gekozen voor fijn grind.

Het is mijn bedoeling om het volgende visbestand toe te voegen:

10x rasbora galaxy
7x neon tetra
10x vuurgarnalen

Rasbora galaxy in de meerderheid omdat ik gelezen had dat hoe groter de groep, hoe minder de mannetjes gehavend raken.

Graag opmerkingen, verbeteringen of advies over het visbestand. Bedankt .
 
Laatst bewerkt:
Welkom JMKL90,

Wat dacht je hiervan?

12/14x rasbora galaxy
10x vuurgarnalen

En dan eventueel nog een groepje Otocincli erbij. Bovenin zou je dan misschien nog een koppeltje van het een of ander kunnen doen, ik denk dan aan eierlevendbarende tandkarpertjes (Endlers of zo). Nadeel is dat het fokken van konijnen er niets bij vergeleken is bij de meeste soorten.

Liever 1 dan 2 scholen in zo'n klein aquarium, onder het mom van 'less is more'.
 
Dankjewel voor je advies!

Ja ik twijfelde zelf ook al of 2 scholen niet te veel is inderdaad.

Kunnen Otocincli ook op grind?

En heb je nog advies voor andere koppeltjes?
Endlers wil ik liever niet omdat ik niet weet waar ik met het nageslacht heen moet zoals jij al zegt :)
 
60cm lijkt me ook krap voor neon tetra. Al zal dat in het grijze gebied liggen.
 
60cm lijkt me ook krap voor neon tetra. Al zal dat in het grijze gebied liggen.
Dankjewel voor je reactie. Ok dus jouw advies is ook beter 1 school rasbora galaxy? Heb je nog andere leuke adviezen als ik toch maar 1 school doe voor een bak van 60cm?
 
Je kunt eens kijken naar de kleinere killi soorten. Die hoeven niet in een school. Al zijn de meningen verdeeld over of die in een gezelschap kunnen. Ik had de gardneri met twee man en 3 vrouw in een 200cm zonder problemen. Ze hadden weleens mot met elkaar, maar dat liep altijd goed af en ze lieten de rest van de vissen met rust.
 
Je kunt eens kijken naar de kleinere killi soorten. Die hoeven niet in een school. Al zijn de meningen verdeeld over of die in een gezelschap kunnen. Ik had de gardneri met twee man en 3 vrouw in een 200cm zonder problemen. Ze hadden weleens mot met elkaar, maar dat liep altijd goed af en ze lieten de rest van de vissen met rust.
Ga er eens naar kijken!
 
Als je in het Aziatische zou willen blijven zijn Dario's ook wel mooi. Ik heb op dit moment ook de Petruichthys sp. Rosy zitten. Komen uit hetzelfde leefgebied als de pareldanio's. Daarnaast heb ik ook de otocinclus zitten. Ik heb wel al veel mindere ervaringen gehad met de otocinclus. Vaak zijn deze niet zo sterk door de wild wildvang in grote groepen, hierdoor sterven ze vaak redelijk snel. Ook is het moeilijk om ze van eten te voorzien. Ik heb nu voor het eerst wat meer geluk met ze ondanks dat ik ze al ongeveer 5 tot 6 jaar probeer te houden. Ook heb ik altijd gehad dat ik een 3de bijkocht en dat er dan altijd een paar dagen nadien 1 van de oudere stierf.

Moest je willen kan ik altijd wel wat foto's proberen te trekken van de Petruichthys. Ik vind deze dan persoonlijk veel leuker dan de otocinclus.

Dan zou je eventueel van garnalen voor vuurgarnalen en japonica's kunnen gaan. De japonica's houden de algen dan wel onder controle.

Voor bovenaan kan je als je iets Aziatisch wilt kiezen voor een koppeltje honinggoerami's of een enkele man van de betta splendens.
 
Als je in het Aziatische zou willen blijven zijn Dario's ook wel mooi. Ik heb op dit moment ook de Petruichthys sp. Rosy zitten. Komen uit hetzelfde leefgebied als de pareldanio's. Daarnaast heb ik ook de otocinclus zitten. Ik heb wel al veel mindere ervaringen gehad met de otocinclus. Vaak zijn deze niet zo sterk door de wild wildvang in grote groepen, hierdoor sterven ze vaak redelijk snel. Ook is het moeilijk om ze van eten te voorzien. Ik heb nu voor het eerst wat meer geluk met ze ondanks dat ik ze al ongeveer 5 tot 6 jaar probeer te houden. Ook heb ik altijd gehad dat ik een 3de bijkocht en dat er dan altijd een paar dagen nadien 1 van de oudere stierf.

Moest je willen kan ik altijd wel wat foto's proberen te trekken van de Petruichthys. Ik vind deze dan persoonlijk veel leuker dan de otocinclus.

Dan zou je eventueel van garnalen voor vuurgarnalen en japonica's kunnen gaan. De japonica's houden de algen dan wel onder controle.

Voor bovenaan kan je als je iets Aziatisch wilt kiezen voor een koppeltje honinggoerami's of een enkele man van de betta splendens.
Dankje voor je reactie! Ik ga een school kegelvlekbarbelen nemen. Ik heb begrepen op internet dat deze niet zo moeilijk zijn qua waterwaardes en omdat ik een beginner ben zonder co2 (alleen vloeibaar) leek me dit de beste optie.

Vuurgarnaaltjes ga ik erbij doen, lijkt me erg leuk. Hoeveel garnaaltjes zou je adviseren bij ong 14 tot 16 kegelvlekbarbelen?

Groetjes
 
Wat ik persoonlijk jammer vind is dat er veel mensen zijn die probleem ervaren met otocinclussen. Vooral het stukje 'ze eten niet/slecht' hoeft volgens mij geen probleem te zijn.
Zorg ervoor dat je planten met wat grotere bladeren hebt (anubias,zwaardplant etc) en dat je sera viformo of tetra tabimin voer tabletjes hebt. Verpoeder deze tussen je vingers boven het water, dit zal neerslaan op o.a. de bladeren en dit eten ze dan gretig op en op die manier zullen ze uiteindelijk ook aan de tabletjes wennen. Op die manier kunnen ze echt wel jaren meegaan!
 
Als je nieuw bent in de aquariumhobby, maar wat mij betreft ook als je niet nieuw bent, zit je niet te wachten op gedoe, gekloot en/of dode vissen. Dus toch nog wat praktische tips:

Mbt de otoclinclus:
- als ze eenmaal eten gaat het wel prima. maar het is soms lastig om ze aan het eten te krijgen.
- en je kan ze niet plaatsen in een nieuw aquarium, daar zit nog te weinig biofilm op de oppervlaktes.
- ik zou ze niet kopen, uit oogpunt van dierenwelzijn: er gaan er heel erg veel dood tijdens en na het transport.

Voor algen zijn je garnalen al goed genoeg! 20 vuurgarnalen (worden er wel meer, maar dat geeft niet). Zou eerst garnalen plaatsen en dan pas vissen, zodat de garnalen al schuilplaatsen gevonden hebben.

Mbt de vissen:
- Goed idee om voor 1 scholenvis te gaan.
- Ik heb nog een suggestie voor een kleine, makkelijke killivis die ouder wordt dan 1 jaar. Namelijk het ringbandsnoekje! Super leuk. Als je ze als jonkie koopt, moet je wel heel klein voer hebben (of stuk wrijven tussen je vingers). Ze zitten je andere vissen niet in de weg, want ze zitten heel hoog in het water.
- Kegelvlekbarbelen hebben meer ruimte nodig dan 60 cm. Dat gaat er zielig uitzien ben ik bang. Ik zou voor de rasbora's gaan.
- Levendbarenden (guppy's en platy's) geeft ook gedoe: op een gegeven moment zijn het er honderd.

Mijn tip is: houd het simpel, want dat is leuker! Later kun je het ingewikkelder/uitdagender maken, mocht je willen.
Denk je er aan je bak in te laten draaien voor je er dieren in zet?
Succes!
 
Nog een praktische toevoeging:
ik heb net als jij geen CO2. Dat wordt low-tech genoemd (voor als je wilt gaan googlen).
Nieuwe aquaria worden geleverd met erg felle LED-lampen. Veel licht --> planten groeien hard --> planten hebben veel CO2 nodig --> dat is er niet... --> planten doen het slecht --> algen doen het heel goed!

Dus of moet je lampen hebben met een dimmer, of je moet een aantal lagen bakpapier om je LED-balken wikkelen om ze te dimmen. Geloof me, dat gaat je een hoop gedoe besparen.

P.S. Vloeibare CO2 bestaat niet, dat spul wat jij bedoelt is in feite gewoon een anti-algenmiddel. Kan best nuttig zijn, maar is dus niet vergelijkbaar met CO2. Let wel op dat garnalen soms niet tegen de hoge dosis kunnen.
 
Dankje voor je reactie! Ik ga een school kegelvlekbarbelen nemen. Ik heb begrepen op internet dat deze niet zo moeilijk zijn qua waterwaardes en omdat ik een beginner ben zonder co2 (alleen vloeibaar) leek me dit de beste optie.

Vuurgarnaaltjes ga ik erbij doen, lijkt me erg leuk. Hoeveel garnaaltjes zou je adviseren bij ong 14 tot 16 kegelvlekbarbelen?

Groetjes

Kwa kegelvlekbarbelen zou ik dan de espei's nemen, daar zit meer kleur in en ze blijven iets kleiner dan de gewone kegelvlekbarbelen. Persoonlijk vind ik de gewone kegelvlekbarbelen ook niet passen in dit formaat van aquarium.

Het beste is inderdaad om te starten met minimum 10 vuurgarnalen, moest je er nog meer willen dan kan je er nog altijd bijkopen. Garnalen vervuilen het aquarium namelijk zo goed als niet, waardoor je er vaak enorm veel kan houden. Let er wel op dat alle waterwaarden goed zijn, garnalen zijn namelijk zeer gevoelig voor een slechte waterkwaliteit. Eenmaal deze er een tijdje inzitten kan je de vissen kopen, ook dat zou ik geleidelijk aan opbouwen. Je kan dan beginnen met 5 of 7 vissen bijvoorbeeld en dan aanvullen tot 10 en daarna kan je kijken of je het zo goed vindt of dat je er nog wilt bijkopen. Zo vervuil je de bak niet teveel na nieuwe aankopen.
 
Als je nieuw bent in de aquariumhobby, maar wat mij betreft ook als je niet nieuw bent, zit je niet te wachten op gedoe, gekloot en/of dode vissen. Dus toch nog wat praktische tips:

Mbt de otoclinclus:
- als ze eenmaal eten gaat het wel prima. maar het is soms lastig om ze aan het eten te krijgen.
- en je kan ze niet plaatsen in een nieuw aquarium, daar zit nog te weinig biofilm op de oppervlaktes.
- ik zou ze niet kopen, uit oogpunt van dierenwelzijn: er gaan er heel erg veel dood tijdens en na het transport.

Voor algen zijn je garnalen al goed genoeg! 20 vuurgarnalen (worden er wel meer, maar dat geeft niet). Zou eerst garnalen plaatsen en dan pas vissen, zodat de garnalen al schuilplaatsen gevonden hebben.

Mbt de vissen:
- Goed idee om voor 1 scholenvis te gaan.
- Ik heb nog een suggestie voor een kleine, makkelijke killivis die ouder wordt dan 1 jaar. Namelijk het ringbandsnoekje! Super leuk. Als je ze als jonkie koopt, moet je wel heel klein voer hebben (of stuk wrijven tussen je vingers). Ze zitten je andere vissen niet in de weg, want ze zitten heel hoog in het water.
- Kegelvlekbarbelen hebben meer ruimte nodig dan 60 cm. Dat gaat er zielig uitzien ben ik bang. Ik zou voor de rasbora's gaan.
- Levendbarenden (guppy's en platy's) geeft ook gedoe: op een gegeven moment zijn het er honderd.

Mijn tip is: houd het simpel, want dat is leuker! Later kun je het ingewikkelder/uitdagender maken, mocht je willen.
Denk je er aan je bak in te laten draaien voor je er dieren in zet?
Succes!
Ik zit nu op 1,5 week indraaien. Maar daar over is ook duizelingwekkend veel te vinden op internet, wel of niet water verversen en ga zo maar door 😅 ik lees net ergens dat je beter dagelijks een beetje visvoer toe kan voegen om bacteriën meer op gang te helpen?

Ringbandsnoekje ziet er leuk uit! Ga ik eens naar kijken. Ik wil wel dat mn visjes het fijn hebben en niet dat ze in een te kleine bak zitten. Rasbora’s blijven ook op het lijstje staan.

Qua verlichting, ik heb een oude bak van mijn vader die hij nog op zolder had. Zit een ouderwets tl balkje in, lijkt niet zo fel. Ik heb de verlichting voor nu max 8 uur aan en ik heb drijfplantjes. Ik zal je tip van bakpapier onthouden, thnx
 
Als je nieuw bent in de aquariumhobby, maar wat mij betreft ook als je niet nieuw bent, zit je niet te wachten op gedoe, gekloot en/of dode vissen. Dus toch nog wat praktische tips:

Mbt de otoclinclus:
- als ze eenmaal eten gaat het wel prima. maar het is soms lastig om ze aan het eten te krijgen.
- en je kan ze niet plaatsen in een nieuw aquarium, daar zit nog te weinig biofilm op de oppervlaktes.
- ik zou ze niet kopen, uit oogpunt van dierenwelzijn: er gaan er heel erg veel dood tijdens en na het transport.

Inderdaad bij mij heb ik er op dit moment geluk mee, ze eten namelijk ook courgette. En zien er goed gevoed uit sinds ik ze heb gekocht. Ik heb het geluk dat ik mijn vissen zelf mag scheppen als stagiair, hierdoor kan ik goed op de gezondheid letten. Echter zijn de meeste die in de winkels verkocht worden dun (ook soms ziek). Deze dunne dieren zijn zeer moeilijk in leven te houden, omdat ze ook minder zullen eten en minder gezond zijn.

Voor algen zijn je garnalen al goed genoeg! 20 vuurgarnalen (worden er wel meer, maar dat geeft niet). Zou eerst garnalen plaatsen en dan pas vissen, zodat de garnalen al schuilplaatsen gevonden hebben.

Vuurgarnalen zijn echter niet de beste algeneters. Als je garnalen wilt houden die veel algen eten dan kijk je best voor japonica garnalen. Je kan ze natuurlijk ook combineren met de vuurgarnalen.

Mbt de vissen:
- Goed idee om voor 1 scholenvis te gaan.
- Ik heb nog een suggestie voor een kleine, makkelijke killivis die ouder wordt dan 1 jaar. Namelijk het ringbandsnoekje! Super leuk. Als je ze als jonkie koopt, moet je wel heel klein voer hebben (of stuk wrijven tussen je vingers). Ze zitten je andere vissen niet in de weg, want ze zitten heel hoog in het water.
- Kegelvlekbarbelen hebben meer ruimte nodig dan 60 cm. Dat gaat er zielig uitzien ben ik bang. Ik zou voor de rasbora's gaan.
- Levendbarenden (guppy's en platy's) geeft ook gedoe: op een gegeven moment zijn het er honderd.

De meeste levendbarenden zou ik inderdaad vermijden, tenzij je enkel mannetjes wilt houden. Dit houdt echter hun natuurlijke gedrag tegen. Echter zijn er ook levendbarenden die moeilijker te kweken zijn bv. Phallichthys tico.

Die ringbandsnoekjes zijn inderdaad wel mooi. Echter is het de vraag of je nog steeds van plan bent om enkel Aziatische soorten te houden, dit is namelijk een Afrikaans soortje.
Wat ik persoonlijk wel een mooi soortje vind dat in Oceanië en een klein deeltje van Azië leeft is de pseudomugil luminatus. Daar zou je dan eventueel een klein groepje van kunnen houden.

Mijn tip is: houd het simpel, want dat is leuker! Later kun je het ingewikkelder/uitdagender maken, mocht je willen.
Denk je er aan je bak in te laten draaien voor je er dieren in zet?
Succes!

Dit is inderdaad een goede tip. Ik heb namelijk al van bepaalde medewerkers gehoord dat er altijd mensen zijn die meteen nieuwe vissen kopen voor in een nieuw aquarium. Dit is zowat het domste dat je kan doen. Maar het feit dat er vragen gesteld worden op dit forum, doet me denken dat je wel iemand verstandig bent die ook wil bijleren en goed voor zijn dieren wil zorgen en dit dan ook niet zal doen.

Doe inderdaad eerst ervaring op met de makkelijkere soorten. Maar dat was je duidelijk wel van plan.
 
Kwa kegelvlekbarbelen zou ik dan de espei's nemen, daar zit meer kleur in en ze blijven iets kleiner dan de gewone kegelvlekbarbelen. Persoonlijk vind ik de gewone kegelvlekbarbelen ook niet passen in dit formaat van aquarium.

Het beste is inderdaad om te starten met minimum 10 vuurgarnalen, moest je er nog meer willen dan kan je er nog altijd bijkopen. Garnalen vervuilen het aquarium namelijk zo goed als niet, waardoor je er vaak enorm veel kan houden. Let er wel op dat alle waterwaarden goed zijn, garnalen zijn namelijk zeer gevoelig voor een slechte waterkwaliteit. Eenmaal deze er een tijdje inzitten kan je de vissen kopen, ook dat zou ik geleidelijk aan opbouwen. Je kan dan beginnen met 5 of 7 vissen bijvoorbeeld en dan aanvullen tot 10 en daarna kan je kijken of je het zo goed vindt of dat je er nog wilt bijkopen. Zo vervuil je de bak niet teveel na nieuwe aankopen.
Ok! Goeie tip espei’s. Dan moet ik toch maar testers gaan kopen denk ik als de garnalen gevoelig zijn. Had van te voren niet gedacht dat er zoveel bij kwam kijken 😉 maar wel hartstikke leuk
 
er gaan er heel erg veel dood tijdens en na het transport
Ook die hoor ik vaak voorbij komen, ben wel heel benieuwd waar dit vandaan komt (bron o.i.d.) want tot nu toe komt het een beetje over als copy/paste verhaal welke al heel lang de ronde doet.
Heb diverse youtube filmpjes gezien van hoe ze gevangen en getransporteerd worden en eigenlijk verschilt het niet zo heel veel van andere vissen zover ik kan zien.

Mocht je een bron hebben/weten waar het staat dan graag, erg benieuwd!
 
Ook die hoor ik vaak voorbij komen, ben wel heel benieuwd waar dit vandaan komt (bron o.i.d.) want tot nu toe komt het een beetje over als copy/paste verhaal welke al heel lang de ronde doet.
Heb diverse youtube filmpjes gezien van hoe ze gevangen en getransporteerd worden en eigenlijk verschilt het niet zo heel veel van andere vissen zover ik kan zien.

Mocht je een bron hebben/weten waar het staat dan graag, erg benieuwd!

Het is zowat hetzelfde als bij de kardinaaltetra's. Ze worden gewoon in te grote aantallen gevangen en vervoerd. Zo is er natuurlijk ook meer kans op ziekten die zich verspreiden.
 
De meeste bakken zijn gewoon te schoon voor vissen zoals otocinclus omdat ze een biofilm van algen en micro diertjes eten. Zon bak moet een tijd draaien en een beetje alg hebben enzo. Eigenlijk geldt hetzelfde voor garnalen maar die zijn wat flexibeler qua eten.
 

Terug
Bovenaan