Wat is er nieuw

neontetras drijven naar oppervlakte

kaylee_D

Well-known member
Lid geworden
31 januari 2014
Wat is je bakmaat ?
Juwel rekord 800 80*34*36 volgens mij

Wat zijn je waterwaarden ?
Onbekend

Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze.
Superfish aqua-flow 400 400 liter

Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?
2 grote emmers vol per week

Om welke vis(sen) gaat het ?
ong 5 neontetras

Wat zijn de medebewoners ?
Japonica garnalen
3 colisa lalia
6 pangio kuhlii
1 vuurgarnaal
In totaal 20 neontetras

Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ?
Niets

Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk)
De tetras drijven diagonaal naar de oppervlakte, hebben dikke buiken, rode kieuwen en als ze op de oppervlakte liggen gaan ze op hun zij liggen. Ze hebben GEEN opgezette schubben.

Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc)
Nee

Hoelang heeft de vis het al ?
Sinds gister

Heb je de vis al lang ?
Minimaal 2 weken

of betreft het een nieuwe vis ?
Ik heb ze minimaal 2 weken

Heb je een foto van de symptomen?
Nog niet de lampen staan uit

Wat denk ik wat het kan zijn: lucht in de zwemblaas.
Wat voer ik: vlokkenvoer van de dobey (net zoiets als sera vipan), bodem tablet van de dobey, sera shrimps nayltural en op dinsdag diepvries. Ik heb ook nog sluierstaarten voer alleen dat geef ik niet.

Wat ik zie bij chinese danio's is dat als deze vlokvoer krijgen ze lucht in zich krijgen. Daardoor zwemmen ze tijdelijk moeilijker. Wanneer heb je het gisteren gezien? Na het voeren?

S avonds laat. Eerst deden alle neons het en vanochtend deden nog 5 het. Daarom denk ik zelf ook dat ze lucht hebben binnen gekregen

Precies wat Corydorasfan zegt.
Of overstappen op bijvoorbeeld granulaat of even het voer in het water verdelen in plaats van erop, zodat ze minder lucht binnenkrijgen.

Hoe drijven ze? onderste boven?
Heb je een zuurstofpompje erin?

Ze drijven diagonaal naar boven (kop naar onder, staart naar boven) en als ze aan het oppervlakte liggen gaan ze op hun zij liggen. Ik heb geen zuurstofpompje. Als ze al een tijdje aan de bovenkant liggen gaan ze wel ondersteboven liggen (na ong. 4 minuten)

Gisteravond deden ze het allemaal, vanochtend er nog ong. 5.

Ze proberen "naar beneden te zwemmen" wat niet lukt en waar ze uitgeput van raken.
Vandaag even niet voeren en vervolgens zoals aangegeven (of ander voer of in het water verdelen).
Deze visjes zijn niet echte oppervlakte-eters, maar mid-water. Van nature komen ze nauwelijks in contact met lucht, laat staan in hun voer.

Denk eerder zuurstof gebrek.
Als het licht uitgaat wordt er geen zuurstof geproduceert, en zijn 20 neons denk toch teveel in 80 cm.

Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze.
Superfish aqua-flow 400 400 liter

En deze geeft geen zuurstof.

Als ze allemaal weer normaal zwemmen ,zou ik toch een steentje aanraden.
Baat het niet....

En wat AAD zegt, zou ik verkruimeld vlokvoer geven wat sneller zinkt.

Ik zag het gisteravond toen de lamp nog aan stond. Dus de planten zouden nog zuurstof produceren als het goed is. Verder waren er vanochtend nog maar 5 die zo deden, dus daarom denk ik aan het voedsel.

Dus vandaag niet voeren, en morgen weer wel?
Gister gaf ik namelijk 1x vlokvoer ipv diepvries ivm dat ik weinig tijd had. Dus mijn plan was om vandaag diepvries te geven. Dus vandaag even wachten en morgen de diepvries voer geven?

En als ze vanavond weer allemaal normaal zwemmen lijkt het mij dat het door het voer komt en niet door zuurstof gebrek, of klopt dit niet Bertus?

Zijn trouwens alle tetra's tegelijk in je bak gegaan, of in etappes ?

kaylee_D zei:
Ik zag het gisteravond toen de lamp nog aan stond. Dus de planten zouden nog zuurstof produceren als het goed is. Verder waren er vanochtend nog maar 5 die zo deden, dus daarom denk ik aan het voedsel.

Dus vandaag niet voeren, en morgen weer wel?
Gister gaf ik namelijk 1x vlokvoer ipv diepvries ivm dat ik weinig tijd had. Dus mijn plan was om vandaag diepvries te geven. Dus vandaag even wachten en morgen de diepvries voer geven?

En als ze vanavond weer allemaal normaal zwemmen lijkt het mij dat het door het voer komt en niet door zuurstof gebrek, of klopt dit niet Bertus?

Daar zit wat in,ja.

ik weet niet of het in etappes ging, gisteravond zaten ze allemaal aan de bovenkant en nadat de lamp uit ging zwommen er steeds meer normaal door de bak. vanochtend hadden er nog ong. 5 dit probleem.

EDIT: Verkeerd gelezen :S
Het is in 2x gegaan, allebei de keren per 10.

Ja, wat Aad zegt zit ook wat in, met drijfvoer krijgen ze lucht binnen omdat ze aan het oppervlak komen, en is zinkend voer veel beter, ik gebruik 3 soorten voer, voor de oppervlakvissen en voor de midden en bodemvissen.

Een vis met zuurstofgebrek hangt met z'n kop naar boven tegen het oppervlak en niet met z'n kop naar beneden. Ze gaan namelijk naar lucht happen en dat lukt slecht met je kop naar beneden !!!

Kortom : Kop naar beneden / staart omhoog : teveel drijf vermogen : vis gaat drijven.
Kop naar boven / staart naar beneden / luchthappen : vis heeft (mogelijk) zuurstoftekort
of iets anders.

AAD, wat ben je wakker ,vanmorgen.
Maar,je hebt gelijk.
Dus ,ze waren kopschuw?

kaylee_D zei:
ik weet niet of het in etappes ging, gisteravond zaten ze allemaal aan de bovenkant en nadat de lamp uit ging zwommen er steeds meer normaal door de bak. vanochtend hadden er nog ong. 5 dit probleem.

EDIT: Verkeerd gelezen :S
Het is in 2x gegaan, allebei de keren per 10.

Nou, ik vraag dat omdat ik vaak lees dat als je tetra's ( neons of kardinaaltjes) bij plaatst het ook nog wel eens fout kan gaan, maar dat is weer iets anders, en zeker weten doe ik het ook niet hoor.
Laten we het bij het voer houden, ik denk dat daar de kneep zit

Dat begrijp ik Astrid 😉 ik zei ook dat ik het verkeerd gelezen had.

Bertus wat bedoel je met kopschuw?
In ieder geval zwemmen ze met hun kop naar beneden. Ik heb aan m'n moeder gevraagd of ze even bij de neons wilt kijken, of ze nog steeds zo zwemmen.

Ik zou gewoon niks voeren zolang ze dit blijven doen, pas als ze normaal zwemmen weer rustig aan zinkend voer geven.
Ze kunnen best even zonder voer, dat is geen probleem 😉

kunnen ze dan ook die sluierstaart voer er bij krijgen? ik heb hier bijna een heel potje van, deze had ik met de *** sluierstaart opvanger erbij gekregen.

Nee, dat zou ik zeker achterwegen laten, dat is weer een hele andere samenstelling.
Gewoon granulaatvoer voor tropische vissen, vlokvoer kan ook, maar verkruimelen of voorweken, dan zinkt het ook makkelijk.
Geen ander voer geven dan wat geschikt is voor deze vissen.

Ik bedoel niet als hoofdvoer, maar gewoon als extraatje.

Moet kunnen. Mijn vissies krijgen ook weleens goudvissenkorrels voor de afwisseling. Iedere paar dagen 2 a 3 korreltjes zodat het mee opgaat. Ik geloof niet dat het kwaad kan.

Toch zou ik het niet doen, voer is heel belangrijk en deze visjes hebben het al moeilijk genoeg.
Als ze misschien sterk zijn en een stootje kunnen hebben.
Maar ik denk als voer iets universeels zou zijn, had je misschien maar 1 soort voer, voor elke vis goed.
Maar dat is niet zo, die ontwikkeling is er ook niet voor niks dat er voor vissen verschillend voer is, omdat niet elk voer geschikt is om te geven 😉

Dat is commercie, volgens die redenering zou je ook maar 1 soort mensen/katten/hondenvoer hebben.

Als ik zie wat er in kattenvoer zit dan zou ik het bijna op een toastje smeren 😉
Maar dat terzijde..

Nou, misschien is dit een mooie stelling!
Is voer alleen commercie of zit er wel degelijk verschil in voer.
Kunnen we van goudvissenvoer tot tropisch voer aan alle vissen geven zonder dat ze daar last van krijgen.
Ik ben benieuwd!

Het gros is allemaal hetzelfde enkel zijn er een paar uitzonderingen.
Dennerle bv heeft een nieuwe lijn voer wat geen vismeel meer bevat en dat zit verder juist voor het grootste gedeelte in al het voer en wordt een beetje aangevuld met wat andere dingetjes.

Seabait zei:
Het gros is allemaal hetzelfde enkel zijn er een paar uitzonderingen.
Dennerle bv heeft een nieuwe lijn voer wat geen vismeel meer bevat en dat zit verder juist voor het grootste gedeelte in al het voer en wordt een beetje aangevuld met wat andere dingetjes.

ga voor de gein maar eens kijken naar de analtse van verschillende voeren

zit minimaal verschil in

waarin wel verschil inzit is het drijfvermogen

en das vaak de stevigheid van de korrel en lucht

puur commercie, en geef ze daarin niet ongelijk

astrid j zei:
Toch zou ik het niet doen, voer is heel belangrijk en deze visjes hebben het al moeilijk genoeg.
Als ze misschien sterk zijn en een stootje kunnen hebben.
Maar ik denk als voer iets universeels zou zijn, had je misschien maar 1 soort voer, voor elke vis goed.
Maar dat is niet zo, die ontwikkeling is er ook niet voor niks dat er voor vissen verschillend voer is, omdat niet elk voer geschikt is om te geven 😉

de makers van het voer verkopen liever meer soorten

Tja, als dat zo is, ik zou toch denken dat er verschil zit in goudvissenvoer of tropisch voer, maar dat is commercie.
Maar ja, weten we ook weer, dus dat vlokvoer is precies het zelfde maar ze plakken er een ander etiketje op, op het ene potje tropische vissen, en het andere potje goudvissen maar het is allemaal 1 pot nat.

In principe wel Astrid maar is met een hoop dingen zo.
Een hoop producten komen van dezelfde fabrikant die hetzelfde spul in verschillende vormen levert enkel plakken de handelaren hun eigen label en prijssticker op het product en de 1 omschrijft het nog mooier en bijzonderder dan de andere 😉

Ze zwemmen allemaal weer normaal

kellemes zei:
Als ik zie wat er in kattenvoer zit dan zou ik het bijna op een toastje smeren 😉
Maar dat terzijde..
En wat eet je dan in de meeste gevallen? Graan en bietenpulp! In de meeste voeders zit amper vlees, en granen en bietenpulp waaruit de meeste voeders in hoofdzaak bestaan kan de kat niet verteren dus dat gaat er via de achterkant weer uit. Zo'n beest moet zijn eigen lens eten om maar voldoende voeding naar binnen te krijgen. Dit geld ook voor vele hondenvoeders en brokken.

Kijk maar eens op de verpakking. 😉 Er kan ook staan dat er een flink percentage dierlijke bijproducten in zit. Dit kunnen ook vermalen hoeven zijn... wat een kat ook niet kan verteren en zo wordt je dus voor de gek gehouden. 😉

kaylee_D zei:
Ze zwemmen allemaal weer normaal
Gelukkig maar weer, dat is leuk nieuws 😀 :thumbs:
Tja, als we dan toch belazerd worden met dat voer maakt het ook geen moer uit wat je in de bak gooit, ze zullen zeker alles lusten, tenzij je vissen hebt die alleen levend of diepvriesvoer
accepteren :juggle:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan