Wat is er nieuw

Neonziekte

• Onderwerp starter Onderwerp starter karinD
  • Startdatum Startdatum
K

karinD

Guest
Vorige jaar december werd er een maculata ziek. Eerst verbleekte hij, daarna werd hij extreem mager en daarna begon zijn rug te vergroeien, er kwam een rare bocht opzij in. Mijn conclusie: neonziekte. Onbehandelbaar.
Deze ziekte had hij ofwel maanden daarvoor meegenomen uit de winkel, ofwel was het meegekomen met diepvriesvoer, dat ik sinds die tijd niet meer gevoerd heb omdat ik er nu erg huiverig voor geworden ben.
Na die vis zijn er nog een aantal vissen doodgegaan, ook maculata's, net als de eerste. Nadat het een paar maanden rustig was, heb ik mijn schooltje van nog maar 7 vissen, weer uitgebreid naar 15.
Het is een hele tijd rustig gebleven, maar af en toe heb ik toch nog steeds last van een zieke vis, ook altijd met neonziekte, voor zover ik kan zien want ik haal ze eruit zodra ze ziekteverschijnselen laten zien. Inmiddels heb ik weer nog maar 7 maculata's, die zien er alle 7 nog goed gezond uit, maar ook mijn groepje galaxy's is erdoor getroffen. Dat zijn er nog maar 3 van de 8.
De corry's en de garnalen hebben nergens last van, ook een kenmerk van deze ziekte natuurlijk.

Nu weet ik inmiddels dat vissen deze parasiet lang bij zich kunnen dragen voor ze ziekteverschijnselen krijgen en dat gezonde vissen zonder veel stress, er soms helemaal niet ziek van worden. Dus vroeg ik me af, wat is verstandig om te doen?
Kan ik, als er een half jaar lang geen nieuwe zieke vis is geweest, er toch weer nieuwe vissen bij plaatsen?
Of kan ik het beste deze 2 schooltjes volledig laten uitsterven en daarna weer nieuwe vissen kopen?
Wat raden jullie me aan?

Niemand? ;(

Dit las ik erover;
Het kan ook voorkomen bij andere zalmen, cichliden en/of karperachtigen..
Het is een parasiet (sporendiertje Pleistophora hyphessobryconis) dat voorkomt in de spierweefsel van een vis.

Er worden sporen gevormd in een bijeenliggend groepje cysten. Als zo'n cyste openbarst, komt het in het water terecht. Zo kan zo'n spoor weer opgegeten worden door een vis die een stukje voer eet.
Zo begint het weer van voor af aan.

Dit las ik over de behandeling:
Moeilijk. Je moet zorgen dat je water weer in goede conditie is. Want ze kunnen dragers zijn maar als door 'iets' (stress e.d.) hun weerstand laag word, dan komt het meestal tot uiting.
De besmette vissen zijn moeilijk te behandelen omdat het echt in de spieren zit. Eigelijk is het het beste om de bak helemaal leeg te maken en te desinfecteren (bijv. met dettol of halamid) en eventueel de filter in een aparte bak laten draaien in dettol ofzo, zodat dat ook de filter ontsmet word. Daarna goed spoelen en eventueel een week over kool filteren. Zo voorkom je dat er nog sporen in het aquarium zitten maar handig is dat je dan ook je filtermateriaal vervangt e.d.
Besmette vissen kun je het beste apart zetten maar uit hun lijden verlossen is 'beter'

Als ik dus zo lees dat ze het wel bij zich dragen en het altijd zich weer kan openbaren dan zou ik er geen nieuwe vissen bijkopen. Echter heb ik geen ervaring met de ziekte en is alle info dus geen eigen bevinding.
Wellicht kunnen andere leden je er nog iets over adviseren.

Ik zou de groep niet aanvullen.Komt vaak narigheid van.

Ok, gewoon uit laten sterven dus. En daarna de garnalen en de corry's uitvangen en tijdelijk elders onderbrengen en dan de hele boel desinfecteren is dus ook het beste als ik het goed begrijp? En dan alle planten vernieuwen of gewoon alleen maar heel goed spoelen?

Ja, ik haal een zieke vis er wel direct uit zodra ik zie dat hij verschijnselen gaat vertonen. Dan euthanaseer ik de vis.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan