Wat is er nieuw

Nerite slak eieren?

• Onderwerp starter Onderwerp starter vriend van de cory
  • Startdatum Startdatum
V

vriend van de cory

Guest
Beste mede-aquarianen,

Ik heb in een van mijn 60 cm bakke 2 nerite slakken zitten. Een met stekels en een zonder.
Ik dacht dat het wel eens leuk ging zijn om met deze slak te kweken , maar dacht niet dat het ging lukken met de 2 die ik heb omdat ze niet dezelfde soort zijn.
Na wat research zag ik dat nerite slakken soms eitjes legden in zoetwater aquaria, maar dat deze nooit uitkwamen.
Nu zag ik op mijn glas een paar witte puntjes hangen, en ik vroeg me af of het eitjes waren van mijn slakken.
Dit is een foto:
upload_2017-6-6_11-57-35.png

het was moeilijk om te trekken want hij wou bijna niet scherp stellen.

Maar is het mogelijk dat dit een ei is ?
Zo ja , dan ga ik ze eens proberen kweken 🙂 .

Ja maar zover ik weet komen die in onze bakken niet uit. Ze zijn vaak ook erg lastig van de ramen te verwijderen.

Dus het zijn eitjes?
Dan ga ik ze eens in een apart bakje doen en proberen kweken.
Er om ze te kweken moet je brak water hebben met een saliniteit van 1005-1010
hoeveel zout moet ik dan toevoegen op 15L?

Hoe je daarmee moet kweken weet ik niet en of dat kan weet ik ook niet als ze in zoet zijn gelegd. Ik wet alleen dat ze in onze zoetwaterbakken niet uitkomen en misschien kun je het kweken ervan op google vinden. Ik durf daar niets over te zeggen.

Oke toch bedankt 🙂 .
Op google vind je het wel vrij makkelijk, ik ga het eens proberen .

Ik ben benieuwd of je dat gaat lukken en hoe je ze heel van de ramen af gaat krijgen. Dus hou ons op de hoogte als je wil

Ben ik van plan 😀 .
Ik ga de eitjes op de ramen laten hangen hoor, ik ga gewoon een bakje klaarmaken met brakwater en mijn 2 slakjes in doen.
Morgen doe ik de set-up!

Ga ik zeker doen !
Ik ga mijn 2 slakjes gewoon overzetten naar een bakje met brakwater en ze daarin laten leggen.

Hahah jaa!
Ik vraag me alleen af of ik zeezout of gewoon zout mag gebruiken.

Het probleem voor mij is om de saliniteit te verhogen, ik weet niet hoe ik dat moet doen ?
Hoeveel marine zout moet ik toevoegen voor een saliniteit van 1.007 ?
En welke saliniteit is een normale zoutwater bak?

Ik heb een zoutgehalte van rond de 1024 in de zeewaterbak en daarvoor moet ik 350 gram toevoegen per liter maar dat kan per soort zout weer verschillen dacht ik. Maar ik ben nog nieuw hierin dus.....😉. Om het goed te kunnen meten heb je wel weer een zoutmeter nodig. Ik weet niet hoe nauw het steekt voor de kweek. Als je gewoon zout zou gebruiken dan zou ik wel zonder jodium nemen.

Ik ga eens kijken met gewoon zout , we hebben hier nog van dat natuurlijk pure NaCl gedoe staan.
In ieder geval bedankt voor de link ! Dat is echt exact wat ik moest hebben 😀 .

Aangezien de nerite slak in zoet, brak en zout water kan overleven, denk ik niet da het heel erg nauw steekt 😉

Ik vraag me af of ik de slakken met een heater moet houden of niet ?
Op mijn kamer is het vrij warm van zichzelf.

Ik hou mijn guppen ook zonder heater en die gaan al een jaar mee .

Ik heb er nu een thermometer in zitten, maar ga nog effe wachten of de temp zakt want ik had zout gemengd met heet water waardoor de temperatuur 28 graden was.
Nu is het 24 graden , maar ik zal het pas binnen een uur zeker kunnen weten denk ik .

Pas maar op dat je straks geen gekookte slakken hebt:chef::chef:

Haha gezout en gekookt, klaar om op te eten !

Ik hoop wel dat ik ze niet vermoord door zoutwater.
En ik hoop ook dat ze niet uit mijn vaas kruipen haha, maar ze kruipen ook niet uit mijn aquarium, dus ik heb vertrouwen .

Ik heb het slakje gisteren avond op 2 uur tijd laten overwennen, maar hij zat nog steeds op dezelfde plaats als gisterenavond... Ik denk niet dat gewoon zout wel goed is voor de beestjes.
Het was jodiumvrij , maar heb er toch twijfels bij.

Soms zie je dat slakken na het overwennen enige tijd niet kruipen. Tenminste bij Appelslakken zie je dat wel. Of dit door het gewone zout komt weet ik niet dus.

Hmm ik wil mijn slak gewoon niet vermoorde, ze doen namelijk erg goed werk in mijn 60cm , heb mijn ramen al weken niet meer moeten proper maken 😀 .
Ik hoop dat hij gewoon rustig aan het overgaan is dan .

Heb je er al 2 inzitten of 1? Ik was benieuwd of ze beiden anders zo stilzitten of dat 1 dat enkel doet?

Ik heb het met 1 geprobeert, wou niet mijn beide slakjes riskeren 😛 .

Nog even om een einde te geven aan het topic, ik heb mijn slakje terug in mijn zoetwater gezet want hij heeft 3 dagen gewoon niet bewogen.
Ik denk dat je zout voor zoutwater aquaria moet gebruiken en langer laten aanpassen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan