nerite sp union gaatjes in schelp


S

spartelaar

Guest
Hoi luitjes,

Ik heb drie van deze slakken gekregen en nu viel mij op dat ze gaatjes krijgen in de schelp, al binnen 2 dagen. Naast slakken heb ik ook vuurgarnalen meer niet.

FZnuiaU.png


Mijn ph is 8 volgens de colombo ph tester (druppels en dan schudden) en de indicatietest-stripkit geeft onderstaande strip (waar ik niet veel wijzer van wordt):

f6Pfm6MsvCpnqiRYU3d74-T3cgCl09Ie6Lknt8WgeYJ1oTNrz-BODXiLLaHTnza5n84r3P4W0wb3DCY9XMPHeIlMDIpdp0fSsDhr5fzqz5rovlXmyd2vAZgbgw-O3u1SXc6e9cYYWpigEuYQndjxfbUKJ-_nNO1CBZOXXIwuxPZ_HFCrjGkjqy-iBRmtt1RT1hZktaNLfABMvJqzzGMJxLT0fUiaEV2fj6-dDnukYQ5j_LUYyH9r6qKgehuEgUhnxA2jf2BJIkaQC5z_fR2bKHwgBRgGL6GSsklpz64uxvgLxb6qG3l6reNoLkNfXtsjNNBGGvEIpXI1rs4WDF58uNAj6GMwGvIXpERbBBE2xujVSL5P6Yv_nej2YbWGTELxUYgx9iq9qnY5rnZrWdcXHUEqiHsrr-c5I1EEwb6BbE_ibKg_N9jP5nH9eEhbIHQ0gIleAAGY8VDy3PX7GaZTcjAY2KLa_HKKXDaMVdKTWsEfPwWwZFwQxuljoQLvHyyg3SDDS6ezydbcKp47yTkieR7V_20Xf5xpbDUu0RwUVcDcx1Ad6ZgqdzYoR59C3N1KnE92zZMEWse5qBZC7I6M0zNHJGuCfp5VL505j0DCQe7aAF8vtCmUbLGwTVtCBHUkEqF5S1kvMUTeLzR7u4A1_wN_W6OK_aS9kXVHa2dl0N9qTvuMF8dQyHqIuEE4=w1251-h938-no


1. Hoe tackelen jullie dit soort probleempjes? Wat is nu het juiste stappenplan om te volgen zodat slakken in mijn aquarium een goed leven hebben?
2. Nou las ik op dit fora in meerdere topics dat ik sepia voor vogels kan toevoegen, is deze sepia van petsplace goed genoeg? De volgende vraag is dan logischerwijs hoeveel gram per keer ik in het aquarium moet leggen of ik gewoon de hele schijf kan toevoegen?

thx.
 
is jou kh gh niet te laag.dan bestaat de kans dat de slakkenhuisjes langzaam oplossen.ikzelf heb ook verscheidene van die slakken en een ph van 6,8 met een kh van 7
en hier gaat dat probleemloos.ik kan de info hierover niet zo snel terug vinden
 
Ik vermoed ook KH/GH gerelateerd, ik zou die met druppels checken en dan kijken of je je geld beter in KH/GH+ poeder kan steken of dat je met een aquariumsteen die kalk afgeeft afdoende resultaat kunt bereiken.
 
Wat ik wel vreemd vindt is dat dit na 3 dagen al ontstaat want dat is erg snel en volgens mij kan zoiets bij een calciumtekort niet na 3 dg al zichtbaar zijn.
 
Het kan ook zijn dat die ph niet klopt. Gebruik je gewoon kraanwater? Zo ja, kun je ter controle even de waterwaarden uit de kraan googelen van jouw regio.
 
De vraag is of dat nodig is want dat moet je eerst vaststellen denk ik omdat de gh ook behoorlijk kan stijgen bij het gebruik van Sepia. Sepia is dacht ik calcium en dat behoort tot de gh.
 

Hier een proef gedaan door Wim al is het dan wel zo dat het in de filter zat. Ik had vroeger een stukje op de bodem en zag amper dat de sepia kleiner werd. Dus een stijging zal van meer factoren afhangen.
 

Hier een proef gedaan door Wim al is het dan wel zo dat het in de filter zat. Ik had vroeger een stukje op de bodem en zag amper dat de sepia kleiner werd. Dus een stijging zal van meer factoren afhangen.
Maar de uitslag uiteindelijk staat er niet bij en die kan ik je wel vertellen: ik heb een tijd appelslakken gekweekt en daar werden de huisjes ook aangetast ben toen standaard sepia gaan toevoegen en nooit geen beschadigde huisjes meer gehad, dus sepia is heel zinvol om toe te voegen bij beschadigde slakkenhuisjes
 
Nou ja het is wel de eerste dagen/weken gestegen maar goed wellicht onder invloed van de filterstroming. Ik heb het ook gebruikt bij Tylo s en mikte een stuk in de bak zodat ze er ook van konden eten en op die manier heb ik geen grote verhoging van de gh waargenomen.
 
Als ik alles bundel wat jullie hierboven hebben geschreven dan is de samenvatting:

Analyse Probleem:
1) of een kalktekort
2) en/of een GH/KH probleem

Jullie geven de oplossingen (eea evt vaststellen via testen):

1) sepia tablet
2) KH/GH poeder
3) Kalksteen

Mijn vragen over deze oplossingen:

1) Sepatablet: Als ik een petsplace vogel sepia-ovaal á 2 euro in mijn aquarium hang, is dat dan de bedoeling? En lost dat sepia dan langzaam op of zijn slakken zo slim dat ze sepia ruiken en dan ernaar toe kruipen om te eten als supplement?
2) KH/GH poeder: Als ik dit haal en gewoon de aanbevolen hoeveelheid toevoeg voor een 60 liter aquarium, ben ik dan van het probleem af ongeacht of het een kalktekort of GH/kH probleem is? Anders koop ik dit gewoon ter preventie van alles
3) Wat is de bedoeling van kalksteen dan? moeten de slakken erheen om op te eten of lost het op door de stroming?
4) Ik hoor graag als KH/GH poeder icm een sepiaovaal de beste oplossing is, dan haal ik beide en ben ik er volgende week van het probleem af. Die beestjes (garnalen en de slakken verdienen een goede waterhuishouding en als deze combi hierbij helpt, dan koop ik het graag).
 
Ok thx. Ik haal morgen een KH druppelset van de petsplace met een vogelsepia. Dan zal ik meten wat de KH is, hang ik alvast dat sepia op en plaats hier wel de meetwaarden. Zo duur is het niet, tientje samen. Meten is weten!
 
Net de carbonaat hardheid tetra test van tetra gebruikt, 5 dH (5 druppels). Eerder vermeld dat de pH 8 was.

Voor zover ik waterhuishouding begrijp moeten:
- de vuurgarnalen een pH hebben van 5..8 en een KH van 4 tot 14, dus daar de waterwaarden zijn voor hun goed genoeg maar het bandbreedte omhoog qua KH voor de slakken.
- de slakken moeten een pH hebben tussen 7 en 8 maar over KH lees ik niks op aquainfo.

Zijn de waarden goed genoeg? Ik heb een ovaal blok sepia en die kan ik in het aquarium leggen tot een KH van 10? Is dat wat ik moet doen? Wat is verstandig?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Thx, gelukkig komt dat iid overeen. Hoe snel zou ik een verandering kunnen meten van de KH nu een half brok vogelsepia in de tank zit?
 
Er zt een halve ovaal in de tank, zal morgenmiddag nog eens meten, wel leuk testje.
 
Sepia bestaat uit Calciumcarbonaat. Wat zowel de GH als ook de KH kan verhogen.

Echter Calciumcarbonaat lost erg slecht op.

Het zal wel heel langzaam oplossen als er ook steeds wat zuur ontstaat in het aquarium.
Zuur wordt gevormd door de afbraak naar nitraat. En het oplossen van CO2 geeft ook zuur.
 
Had ik toch beter de tetra gh/kh verhoger van 7 euro kunnen kopen?
 
iig dankjewel, weer veel geleerd. Morgen haal ik die kh/gh verbeteraar ff op dan is het komende tijd zeker onder controle icm met het testsetje.

Nu de bruinalg nog. Aquasoil werkt bruindalg in de hand als het opstuift volgens mij, heel mijn bak vol met die troep. Op de plantjes vind ik erg jammer, dus als er een grotere bak komt, dan zeker filterzand. Maar in deze bak na wat tandenborstel gehannes een dilemma: Wiek ik alle geïnfecteerde plantjes kort, of wacht ik nog over hoe de slakken en garnalen omgaan met bruinalg op blad..... Daar zullen we komende weken een keuze in maken.
 
Bruinalg is vaak een probleem bij de opstart en dat gaat vaak snel weer weg als alles stabieler wordt.
 
Dat had ik gelezen ja. Maar ik heb ook gelezen dat als je veel woelt in je bojem, dat dan de stofjes op de bladeren komen en hierdoor ook bruine alg ontstaat, daarnaast had ik niet veel verlichting wat extra olie op het vuur is. Ik had direct na het woelen van de ondergrond gewoon alles moeten af borstelen op de blaadjes maar dat had ik niet gedaan en veel meer verlichting moeten toepassen. Het is mijn eigen schuld, maar wel weer wat geleerd voor een grotere bak later. In het ergste geval knip ik wat plantjes af, ook goed. :cool:

Misschien een bruinalg-van-blaadjes-eter ofzo die tot 18 graden kan, maar ik heb nog geen gevonden.
 
Ik heb gisteren 15ml tetra KH plus toegevoegd na eergisteren 10 liter water te hebben ververst en de meetwaarden zijn deze ochtend: pH=7,5 en de KH=6. KH is dus inderdaad met 1 punt gestegen zoals tetra voorschreef. Ik zal vanavond weer 15ml toevoegen en dan meet ik morgenochtend weer.

Edit: Een halve ovaal drijvende speia zit er ook in omdat calcium de KH en eventueel ook GH doet laten stijgen, dus in theorie zou het op de lange termijn ook iets moeten helpen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  1. Gaat de goede kant op: KH 7 of 8 (ik was de tel kwijt ik denk 8) en de Ph = stabiel op 8. Vandaag nog KH/pH+er toegevoegd;
  2. De Egeria Densa ziet er niet goed uit en de Cyrombosa moet nu herstellen na de flinke snoeibeurt;
  3. En we hebben een klein beetje groene alg vorming op de aquasoil, hahahha :eek: Dus daar kan ik ook mooi mee aan de gang, het verspreid niet zo snel als de bruinalg dus ik ben nog op tijd denk ik.
 
KH = 9 en pH = 7,7

Denk dat het al een heel eind goed is zo.
 
je weet zeker dat de gaatjes nieuw zijn?
3 dagen is heel erg snel om een slakkenhuisje als zover op te lossen in ogenschijnlijk vrij base water
 

Terug
Bovenaan