Neritina slak: hoelang in quarantaine?


Josio_01

Well-known member
Lid geworden
18 maart 2020
Berichten
123
Leeftijd
22
Beste,
Voor een nieuwe opbouw van mijn aquarium zou ik graag 2 Neritina slakken (ook wel renslak genoemd als ik het goed heb) willen toevoegen aan mijn 70L.
Deze worden, zodra de omstandigheden veilig genoeg zijn, als eerste in het aquarium gezet. En enkele weken daarna de guppen die ik in de tussentijd in een andere bak heb zitten.

Nu zou ik graag willen voorkomen dat de slakken ziekten meedragen naar de nieuwe opstelling. Daarom vroeg ik mij af hoelang (deze) slakken doorgaans in quarantaine moeten. Ik neem aan net als met vissen 2-4 weken?
En raden jullie ook aan om tijdens de quarantaine te behandelen met zout of iets dergelijks? Het zijn slakken die enkel in brak tot zout water jongen kunnen grootbrengen, dus zout zou niet zozeer schadelijk zijn lijkt me.
Of raden jullie aan om überhaupt geen quarantaine aan te houden?

Ik sta open voor alle suggesties!
Bij voorbaat dank!
 
Als jij normaal gesproken een quarantaine periode aanhoudt dan zou ik dit bij de slakken ook doen. Ergens tussen de 2 en 4 weken lijkt mij prima. Al moet ik zeggen, in een nieuwe bak zou ik dat denk ik niet doen en de slakken gewoon plaatsen. Dan wel even een paar weken wachten met de overige bewoners.

Ik ben tegen het preventief behandelen met middeltjes. Gewoon goed oberveren en als de vis (of slak in dit geval) gezond oogt niets doen.
 
Ik heb nog nooit slakken in quarantaine gehad en ik denk dat je ook niet kan zien of ze iets onder de leden hebben. Preventief zou ik dan ook niet met iets behandelen net als Daniel al aangeeft.
 
Als jij normaal gesproken een quarantaine periode aanhoudt dan zou ik dit bij de slakken ook doen. Ergens tussen de 2 en 4 weken lijkt mij prima. Al moet ik zeggen, in een nieuwe bak zou ik dat denk ik niet doen en de slakken gewoon plaatsen. Dan wel even een paar weken wachten met de overige bewoners.

Ik ben tegen het preventief behandelen met middeltjes. Gewoon goed oberveren en als de vis (of slak in dit geval) gezond oogt niets doen.
Snap ik! Dat was precies mijn twijfel. Ik heb inderdaad ook gedacht aan een ‘quarantaine’ in de nieuwe bak. Hoe ik het dan voor me zou zien was door 4 weken te wachten met toevoegen van bewoners. Mocht een slak ziek zijn, zou het er mogelijk aan overlijden. En mocht het ziekten, parasieten of iets dergelijks meebrengen via de schelp zouden deze niet 4 weken overleven zonder een gastheer. Klopt deze redenering?

Een andere zorg die bij mij op kwam was dat deze ziekten of parasieten toch een nieuw thuis vonden in het aquarium zelf en daarmee mogelijk de vissen later zouden kunnen beïnvloeden. Is er een geldige reden om dit te denken? Of slaat dit eigenlijk nergens op en zou een slak zo’n probleem niet met zich mee kunnen dragen?
 
Die slakken leven van algen, hoe wil je dat voorelkaar krijgen in een nieuwe bak? want daar zitten nog geen algen in dus verhongeren de slakken
 
Die slakken leven van algen, hoe wil je dat voorelkaar krijgen in een nieuwe bak? want daar zitten nog geen algen in dus verhongeren de slakken
Zou meerdere keren per dag groente voeren dat niet verhelpen? Verder kunnen ze beginnen aan mogelijke algengroei totdat het aquarium in balans is. Heb juist veel op internet meegekregen dat je in de eerste weken de meeste kans hebt om t onder de duim te houden
 
Die slakken zijn over het algemeen erg slecht op voor hun onbekend voer te krijgen dus nee ik zou het niet doen in een opstartende bak die slakken stoppen
 
Die slakken zijn over het algemeen erg slecht op voor hun onbekend voer te krijgen dus nee ik zou het niet doen in een opstartende bak die slakken stoppen
Dan wacht ik denk ik eerst even af hoeveel alg er in het aquarium zal opbouwen. Bedankt!
 
Zouden garnalen een goed alternatief zijn? Dan denk ik vooral aan rods ‘cherry shrimp’. Iemand hier tips over?
 
Zouden garnalen een goed alternatief zijn? Dan denk ik vooral aan rods ‘cherry shrimp’. Iemand hier tips over?
Ik begreep uit je berichtgeving dat je ze er eigenlijk in wil doen ter bestrijding van algen? zoja is dat veel simpeler op te lossen er bij de opstart wat hoornblad of waterpest in te gooien, gewoon laten drijven en je zal geen algen krijgen
 
Ik begreep uit je berichtgeving dat je ze er eigenlijk in wil doen ter bestrijding van algen? zoja is dat veel simpeler op te lossen er bij de opstart wat hoornblad of waterpest in te gooien, gewoon laten drijven en je zal geen algen krijgen
Niet per se, ik ben al van plan meerdere snelgroeiende planten toe te voegen om algen tegen te gaan. Ik wil ook regelmatig ‘fertilizer’ toevoegen om de planten zo gezond mogelijk te houden en algen zoveel mogelijk in toom te houden.
Maar zelfs dan is er altijd nog een kleine hoeveelheid alg in een aquarium dat moeilijker weg te krijgen is. Daarom leek het mij een goed en tegelijkertijd leuk idee om alg-etende bewoners toe te voegen. Ik dacht aan neritina’s omdat zij daar een erg goede naam in hebben. Die nagenoeg bijna alle algen soorten eten.
En ik dacht aan garnalen vanwege het ‘kleine’ maar toch ook belangrijke onderhoud.

Dus ik hoop dat je snapt wat ik bedoel met ‘Niet per se’ ;)
 
Ja ik begrijp je prima, alleen algen zijn nooit helemaal te voorkomen en dien nje toch ook zelf regelmatig onderhoud te plegen en als je verlichting in verhouding is met de vervuiling die je bewoners maken zul je weinig last hebben van ongewenste algen.

Garnalen zijn leuke bewoners de echte algeneters zijn de japonicagarnalen (de grote variant en niet de minivariant) andere garnalen grazen wel eens afentoe op het alg maar hebben toch een voorkeur voor ander voedsel
 
Snap
Ja ik begrijp je prima, alleen algen zijn nooit helemaal te voorkomen en dien nje toch ook zelf regelmatig onderhoud te plegen en als je verlichting in verhouding is met de vervuiling die je bewoners maken zul je weinig last hebben van ongewenste algen.

Garnalen zijn leuke bewoners de echte algeneters zijn de japonicagarnalen (de grote variant en niet de minivariant) andere garnalen grazen wel eens afentoe op het alg maar hebben toch een voorkeur voor ander voedsel
Snap ik helemaal! Ik voeg zulke bewoners ook zeker niet toe met een gedachte dat ik er geen werk meer aan heb. Maar elk beetje helpt natuurlijk altijd!

Japonicagarnalen zal ik onthouden!
Verder nog makkelijke, leuke, goede garnalen ter suggestie? Of iemand anders bijvoorbeeld?
 

Terug
Bovenaan