Graag wat meer info over de bak. Zowel de techniek die je gebruikt als de bodem, bemesting, verversing e.d.
Graag wat meer info over de bak. Zowel de techniek die je gebruikt als de bodem, bemesting, verversing e.d.
Je hebt gelijk!Nog even geduld hebben denk ik. 🙂 Planten die overleden zijn evt verwijderen. D.w.z. de dode blaadjes; soms "smelten" planten in het begin maar zijn de wortels nog goed, en gaat het weer groeien.
Verder vooral de boel door laten draaien.
Edit: je hebt de oude foto nog eens geüpload zie ik? Op die manier verandert de bak inderdaad niet. 😉
Carbo bedoel je hiermee , zoja dan is dit geen co2 maar een vloeibaar koolstofbronSinds 2 dagen ook co2 vanuit en flesje
Licht is ook een oorzaak. Maar goed je hebt al planten. Daarom is een dark start altijd aangeraden bij een nieuwe aquarium.
Geen tot heel weinig voer als je vissen hebt.
Duidelijk 👍🏻 bij mij was na 4 weken weg gelukkig. Geen vis, plant en licht uit. Het zal hoe dan ook weg gaan. Iemand zei hij ook door water te wisselen verminder je bacteriën voedsel. Maar je wilt juist zoveel mogelijk bacteriën in je bak. Gewoon afwachten denk ik maar.Daar zijn de meningen over verdeeld.
Voor een gewone plantenbak en een beginner zou ik gewoon adviseren normaal te starten met verlichting en inrichting.
Planten kunnen zich vast wortelen en brengen al de nodige biodiversiteit mee.
Hier over is ook de nodige discussie die zonder microscoop niet uit te sluiten is.
Normaliter zweven de nitrificerende bacterien niet vrij rond waardoor in veel gevallen het juist dode bacterien kan betreffen zeker in het begin.
Oorzaak in dat geval kan een tekort aan voeding zijn.
Sowieso hebben de bacterien voeding nodig anders zullen ze zich ook vrijwel niet meer vermenigvuldigen en stagneert de opstart en kan het weken langer duren.
Het is iets wat lastig te testen is echter sinds ik wetenschappelijker opstart met ammoniak doseren zie ik dit niet meer.
Echter is een schimmel ook niet uit te sluiten die concurreert met de bacteriën, komt met sommige houtsoorten ook nog wel voor.
Iemand zei hij ook door water te wisselen verminder je bacteriën voedsel.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.