Wat is er nieuw

Net opgestarte bak

Wimbuut

Member
Lid geworden
18 maart 2026
Leeftijd
39
Hoi allen,

Nu 1 week na de opstart en mijn bak is helemaal wit. Nu weet ik dat dit een algenbloei is maar zo extreem?

Bijlagen

• IMG20260324202511.jpg
    IMG20260324202511.jpg
    931.2 KB · Weergaven: 28
Ja hoor dat kan heel goed. 👍 Je hebt blijkbaar genoeg voedsel rondzweven voor de beestjes.

Het is geen algenbloei, maar bacteriebloei. Dat betekent (inderdaad) dat je genoeg voedsel in je bak hebt voor de bacterien, maar ook dat je nog niet genoeg filterbacterien hebt, om dat te lijf te gaan.

Heb je er zo'n opstartmiddeltje als bacto elixir in gedaan, of doe je dat nog steeds? Dat kan een oorzaak zijn. Bacteriebloei is niet per se ongebruikelijk bij nieuwe aquaria. Je kunt het ook zien bij oudere aquaria als de balans (even) scheef gaat. Je kunt waterwissels doen, maar dat neemt niet direct de oorzaak weg. Het zou vanzelf over moeten gaan - ik zou ook stoppen met middeltjes erin gooien anders dan vloeibare plantenvoeding waar van toepassing. Als het blijft, kun je overwegen om tijdelijk een UV filter te gebruiken.

Je moet maar zo denken: alles wat zich nu aan leven kan opbouwen, is meegenomen. Hoe mistiger het water, des te groter de activiteit. En hoe robuuster het systeem dat zich vormt in je filter. Dus vooral laten draaien zo en dan komt het wel goed.

Update: na 2 weken geen verandering en alleen maar erger geworden. Kleine dosis co2 sinds 2 dagen

2 plantjes compleet weg "verlijmd"

Balen....

Bijlagen

• IMG20260324202511.jpg
    IMG20260324202511.jpg
    931.2 KB · Weergaven: 13
Graag wat meer info over de bak. Zowel de techniek die je gebruikt als de bodem, bemesting, verversing e.d.

Nog even geduld hebben denk ik. 🙂 Planten die overleden zijn evt verwijderen. D.w.z. de dode blaadjes; soms "smelten" planten in het begin maar zijn de wortels nog goed, en gaat het weer groeien.

Verder vooral de boel door laten draaien.

Edit: je hebt de oude foto nog eens geüpload zie ik? Op die manier verandert de bak inderdaad niet. 😉

Laatst bewerkt:
Heb dit bij een verse bak ook wel een keer of wat gehad.
Grote waterwissel (90+%), zorgen dat het filter niet helemaal verstopt zit en de verwarming richting de 27/28 graden draaien.
Eventueel 2mg/l ammoniak toevoegen om de juiste bacterien goed te blijven voeden.
Daarna er zo veel mogelijk vanaf blijven en alleen je filter gangbaar houden.

Normaal zou ik bij bacteriebloei niet snel zeggen water wisselen echter bij een verse bak wel.
Even een reset en voorzien van voldoende en afgemeten hoeveelheid voer om het natuurlijke proces te helpen kan in dit geval wel een oplossing zijn.

Je kan ook nog even geduld hebben.

Graag wat meer info over de bak. Zowel de techniek die je gebruikt als de bodem, bemesting, verversing e.d.

Standaard set: Superfish aquarium set met een aquaflow 50 binnen filter

Als onderste bodem heb ik dennerle depotmix 10-1

Eerst week geen verversing en gedaan.
2e week 10-20% om de 2 dagen.

Sinds 2 dagen ook co2 vanuit en flesje. Halve dosering op wat er op de verpakking staat.
Filter uitstroom anders geplaatst zodat de bovenste laag in beweging is

Standaard set: Superfish aquarium set met een aquaflow 50 binnen filter

Als onderste bodem heb ik dennerle depotmix 10-1

Eerst week geen verversing en gedaan.
2e week 10-20% om de 2 dagen.

Sinds 2 dagen ook co2 vanuit en flesje. Halve dosering op wat er op de verpakking staat.
Filter uitstroom anders geplaatst zodat de bovenste laag in beweging is
Nog even geduld hebben denk ik. 🙂 Planten die overleden zijn evt verwijderen. D.w.z. de dode blaadjes; soms "smelten" planten in het begin maar zijn de wortels nog goed, en gaat het weer groeien.

Verder vooral de boel door laten draaien.

Edit: je hebt de oude foto nog eens geüpload zie ik? Op die manier verandert de bak inderdaad niet. 😉
Je hebt gelijk!

Bijlagen

• 17749753641322929471701731393395.jpg
    17749753641322929471701731393395.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 8
Ik zou op dit moment zelf de bak wat schoonmaken, dus alle afgestorven plantmateriaal en rommel eruit tezamen met een grote waterwissel.
En afhankelijk van je planten ben je voeding nodig.

Licht is ook een oorzaak. Maar goed je hebt al planten. Daarom is een dark start altijd aangeraden bij een nieuwe aquarium.
Als je de mogelijkheid hebt om de planten ergens anders te plaatsen zou ik het licht uit laten totdat het weg is. Geen tot heel weinig voer als je vissen hebt.
Mijn 950 liter bak had dit ook maar ik gad toen geen planten of vissen nog erin. Na 4 weken was het voorbij. Licht was bij mij uit.

Sinds 2 dagen ook co2 vanuit en flesje
Carbo bedoel je hiermee , zoja dan is dit geen co2 maar een vloeibaar koolstofbron
Beter een geheel co2 set aanschaffen indien mogelijk als je toch co2 wil toedienen.
Dus magneetventiel,diffuser,drukregelaar,etc

Licht is ook een oorzaak. Maar goed je hebt al planten. Daarom is een dark start altijd aangeraden bij een nieuwe aquarium.

Daar zijn de meningen over verdeeld.
Voor een gewone plantenbak en een beginner zou ik gewoon adviseren normaal te starten met verlichting en inrichting.
Planten kunnen zich vast wortelen en brengen al de nodige biodiversiteit mee.

Geen tot heel weinig voer als je vissen hebt.

Hier over is ook de nodige discussie die zonder microscoop niet uit te sluiten is.
Normaliter zweven de nitrificerende bacterien niet vrij rond waardoor in veel gevallen het juist dode bacterien kan betreffen zeker in het begin.
Oorzaak in dat geval kan een tekort aan voeding zijn.
Sowieso hebben de bacterien voeding nodig anders zullen ze zich ook vrijwel niet meer vermenigvuldigen en stagneert de opstart en kan het weken langer duren.

Het is iets wat lastig te testen is echter sinds ik wetenschappelijker opstart met ammoniak doseren zie ik dit niet meer.

Echter is een schimmel ook niet uit te sluiten die concurreert met de bacteriën, komt met sommige houtsoorten ook nog wel voor.

Daar zijn de meningen over verdeeld.
Voor een gewone plantenbak en een beginner zou ik gewoon adviseren normaal te starten met verlichting en inrichting.
Planten kunnen zich vast wortelen en brengen al de nodige biodiversiteit mee.

Hier over is ook de nodige discussie die zonder microscoop niet uit te sluiten is.
Normaliter zweven de nitrificerende bacterien niet vrij rond waardoor in veel gevallen het juist dode bacterien kan betreffen zeker in het begin.
Oorzaak in dat geval kan een tekort aan voeding zijn.
Sowieso hebben de bacterien voeding nodig anders zullen ze zich ook vrijwel niet meer vermenigvuldigen en stagneert de opstart en kan het weken langer duren.

Het is iets wat lastig te testen is echter sinds ik wetenschappelijker opstart met ammoniak doseren zie ik dit niet meer.

Echter is een schimmel ook niet uit te sluiten die concurreert met de bacteriën, komt met sommige houtsoorten ook nog wel voor.
Duidelijk 👍🏻 bij mij was na 4 weken weg gelukkig. Geen vis, plant en licht uit. Het zal hoe dan ook weg gaan. Iemand zei hij ook door water te wisselen verminder je bacteriën voedsel. Maar je wilt juist zoveel mogelijk bacteriën in je bak. Gewoon afwachten denk ik maar.

Iemand zei hij ook door water te wisselen verminder je bacteriën voedsel.

Ben ik het mee eens.
Zou het mijn bak zijn zou ik een 95-100% waterwissel doen en 2mg/l ammoniak doseren.
Als het na een dag of 2 nog weer troebel is het gewoon weer een waterwissel doen en weer 2mg/l ammoniak doseren.
Daarna met rust laten.

Update:

Witte waas is stuk minder.. helaas wel wat plantjes verloren door verslijmen.

Belgisch groen gesnoeid en terug geplant in de bodem. Benieuwd of die het nog gaan oppakken.

Ook zie ik op mijn Spiderwood veel witte plekken. Dat lijkt op alg en ziet er niet zo mooi uit. Hopelijk trekt dat nog weg

Nog een weekje en dan eens water laten testen bij dierenwinkel...

Bijlagen

• IMG_20260405_215554.jpg
    IMG_20260405_215554.jpg
    631.9 KB · Weergaven: 14
Witte plekken komt van schimmel/bacteriën en zie je vaker bij een nieuwe opstart. Het kan geen kwaad. Mocht je garnalen willen, die zijn er dol op. Wil je het weg hebben kan je het wegzuigen, uiteindelijk komt het niet meer terug.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan