Wat is er nieuw

Newby: Cardina en Neocadina zwanger. Hoe nu verder?

Jeronimos

Well-known member
Lid geworden
30 december 2019
Leeftijd
53
Ik heb beide dames samen in een ander aquariump gedaan met termostaat, intern filter en water + javamos uit het bronaquarium. Wat ik me afvraag:
Moet het filter aan of uit staan? Er zitten nu 2 garnalen in een 80cm bak. Het interne filter heeft vrij grote gleuven waarvan ik niet goed weet hoe die af te schermen.
Moet de moeder er direct uit wanneer de kleintjes er zijn?
Nog andere dingen waar ik op moet letten?

thanks!

Jeroen

De moeder hoeft er niet uit hoor na het werpen maar waarom zitten deze nu dan apart in zo n grote bak? Is die bak wel ingedraaid en is het filter ingedraaid?
Ik denk het niet als je vraagt of het filter aanmoet. Deze zou ik wel aan zetten want garnalen zijn nogal gevoelig maar ik ben eerst benieuwd waarom je ze hier in hebt gedaan.

- verkeerde topic. Sorry! Bedankt voor het verzetten
- Ik heb een paar hyphessobrycon flammeus visjes die wel een baby garnaaltje lusten denk ik..
- Klopt, ik heb ze spontaan overgezet omdat ik bang was dat ze zouden gaan werpen. Idd niet erg goed nagedacht 🙁

As je redelijke beplanting hebt dan zullen een aantal wel overleven omdat ze zich goed kunnen verstoppen. Voor de garnalen is het overzetten ook weer stressvol met risico s op problemen.

Je kan een filterguard kopen of een filter zakje heb zelf het zakje van een fluval stofzuiger gekochtdie past precies om mijn inlet heen. Je kan er ook een filterspons omheen doen.

Bij het interne filter is dat lastiger dan bij een externe.

Ideetje: https://www.onlineaquariumspullen.nl/nl/ziss-bl-2-breeding-box.html en dat dan onder je uitstroom in je moederaquarium hangen, heb je alle voordelen: ze worden niet opgevroten, houden dezelfde waterwaardes en je hebt constante aanvoer van vers water (als je hem onder de uitstroomhangt) en je kan hem ook op een luchtpomp aansluiten

@Nicolientje-W Dank je voor de tip! Ziet er eenvoudig aantrekkelijk uit! Maar elders op dit forum (bij kweek sticky topic geloof ik) worden deze bakjes juist in de ban gedaan.
@jessicapilon. Zo ziet mijn interne filter voor de 2 garnaaltjes er uit. Ik merk nauwelijks aanzuigende werking door de spleten. In ieder geval een stuk minder dan de filter inlaat van mijn externe pomp. Is afrasteren wel nodig? En zo ja hoe dan?
20200318_171026_resized.jpg

Ik denk dat ze er ook zelf inkruipen zonder dat ze echt worden aangezogen. Nu gebeurt dat wel bij meer leden en bij het schoonmaken komen er vaak veel uit.

En wat denk je van zo'n garnalenbreeder inzet bakje?

Ik denk dat ze er ook zelf inkruipen zonder dat ze echt worden aangezogen. Nu gebeurt dat wel bij meer leden en bij het schoonmaken komen er vaak veel uit.
zit een deksel op zissbreeders en dat topic waarnaar gerefereerd word gaat over netbreeders en die zijn rampzalig inderdaad maar een zissbreeder is niet van nylon

Even los van alle high-tech die tegenwoordig te koop is: als je een zwarte panty koopt en 1 voet/onderbeen (afhankelijk van de hoogte van het filter) over het filter heen trekt, is de kans dat er baby-garnaaltjes of zelfs eitjes in je filter terecht komen vrijwel nul.
Wel even goed met warm water uitspoelen vanwege chemicaliën die bij de productie worden gebruikt.

Breederbox in/aan je bak hangen.
Zonder vissen is het veiliger voor elke garnaal trouwens😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan