Wat is er nieuw

Niet bekend met algengroei op planten

  • Onderwerp starter Onderwerp starter vdijkvision260
  • Startdatum Startdatum
V

vdijkvision260

Guest
goedenmiddag,

ik heb reeds algen ontdekt op mijn planten en ik weet niet precies om welke alg het gaat. mijn waterwaardes zijn wel ok� alleen mij GH is aan de lage kant.
Mij waardes zijn:
No3= 10/15 mg/L
No2= 0
GH= <3*d
KH= 3*d
PH=6,5
Cl2= 0,3mg/L (heb net 30L water ververst en heb daar JBL Biotopol bij gebruikt om het chloor te minimaliceren)
ik gebruik JBL EasyTest dat zijn 6 in 1 teststrippen.
dit zijn een deel van de planten waar de algen zichtbaar op zijn op de foto.
Bij deze zijn de kleine haartjes goed te zien.
838182jvandijk_0_85_deskto.jpg

214388jvandijk_0_85_deskto.jpg



de vragen die bij mij opkomen zijn:
Zijn mijn waterwaardes in orde?
Wat voor alg soort is het?
Hoe moet ik het bestrijden?

ik heb wel voorheen in mijn andere aquarium Tetra AlgoStop depot gebruikt, maar daarna groeide er geen algen meer op mijn planten en de planten groeide allenmaal gewoon goed verder.
ik heb toevalig nog een doosje liggen kan ik die hiervoor gebruiken?

Wie kan mij hierbij helpen?

vriendelijke groet,
Jeroen
 
Anti-alg middeltjes kan je beter niet gebruiken, het is beter om de oorzaak op te sporen en daar iets aan te doen.



Heb je ook de PO4-waarde voor ons ??
 
Zoals Aquavisie al zegt zou ik niks gebruiken maar de oorzaak aanpakken. je hebt groene algen en dat kan een co2 tekort zijn.
Hoe lang heb je het licht aan?? Weet je de po4 ook? Die strips meten erg onnauwkeurig en je kan beter dit met druppels doen.
Is de stroming goed, dat wil zeggen bewegen de plantjes allemaal een beetje??
Bij de genoemde waarden lijkt je co2 in orde maar omdat dit met strips is gemeten heb ik daar mn twijfels bij.
Heb je ook een totaaltje??
 
wat andere testjes gedaan met druppels.
Po4= 0,5mg/L
NH4/NH3= 0
voor de rest het zelfde dat het teststripje aangeeft.
ik heb een extra T8 lamp voor de planten groei die staat 12 uur per dag aan en de 2 T5 lampen staan ongeveer 10uur per dag aan maar hij staat bij het raam ik doe het gordijn aan die kant pas om 12uur begin middag opzij als de zon boven ons huis staat,
 
Ik gaf al aan dat de strips niet zo betrouwbaar zijn en als de kh ipv 1 is dan heb je denk ik niet voldoende co2 wat weer groene alg veroorzaakt.
Eigenlijk moet je dat met druppels zien te testen.
Je hebt dus een extra buis erin die lang aanstaat en daardoor zal de vraag veel hoger zijn omdat je nu vrij veel licht hebt. Ik zou eerst eens de derde buis uit laten en kijken wat dat oplevert.
En daarnaast proberen te achterhalen wat je co2 is.
Met zoveel licht is denk ik een po4 van 0,5 ook niet voldoende.
 
Hebben ze in Zeewolde nou echt chloor in het water?

WAs toch al lang afgeschaft?
 
Ik denk eerder dat dit aan de onbetrouwbaarheid ligt van de test Bertus.
 
Lijkt mij ook wel. met zo,n lage waarde.
 
Ik zal 1 lamp uitdoen en dan bekijk ik dat een weekje en zal morgen even kijken voor een druppel test voor de Co2
Bedankt.
 
Even voor de duidelijkheid. Het beste om continu de co2 te weten is een co2 continutest.
Daarnaast kun je door de kh en de ph te meten het aflezen in een tabel.
Ik zou zo n continutest aanraden en als je die van JBL koopt dan kun je bij Aquaplantsonline vrij goedkoop navullingen kopen.
Die van Dennerle zijn ook prima maar de navulreagens zijn duurder.
 
Bedankt Jessicapilon voor het advies ik ga daar meteen morgen ochtend even kijken.
en Bertus inderdaad er zit geen chloor in mijn leidingwater ik gebruik JBL biotopol om het leidingwater vis vriendelijk te maken, toch een stukje zekerheid dacht ik.
 
In principe hoef je niks aan ons leidingwater toe te voegen omdat dit van goede kwaliteit is.
Dan is het eigenlijk zonde van het geld.
 
Goedenavond,

Ik ben net thuis van het werk en had gezien dat de co2 test bezorgd was. Heb hem er meteen ingehangen en moet nu 2 tot 3 uur wachten maar zoals ikhet nu zie als je de vloeistof erin doet, is het licht blauw maar, naar mijn idee lijkt het erop dat die steets donkerder van kleur wordt.
Ik zal na 2uur jullie weleven op de hoogte stellen of die nou blauw of groen is.

Met vriendelijke groet,
Jeroen van Dijk
 
Als ik het erin doe is het in de regel vrij donkerblauw en naar verloop van tijd wordt die lichter als er voldoende co2 inzit. Lichtgroen is een mooie kleur.
Ik denk niet dat je vanavond nog een duidelijk beeld zal krijgen want ik heb de indruk dat het wel iets langer kan duren dan 2 a 3 uur.
 
Ahhh bedankt john ik vond 3 uur zelf ook al weinig ben benieuwd wat het morgen ochtend laat zien.

Groet
Jeroen
 
Goedenavond,

Ik heb de co2 test bu bijn 24h in mijn aquarium hangen en hij is nog steets donker blauw nou heb ik gisteravond wel vernomen dat mijn vissen er slecht uitzagen en het ging al snel berg af waarts en verloren al hun kleur en al mijn slaken kropen via het glas naar boven toen heb ik besloten om er zuurstof tabletten in te doen en na een 30min ging het al snel beter daarna heb ik er meteen een zuurstof bel in gedaan. De vissen doen het nu weer goed en hebben hun kleur weer terug en zijn weer levendig aanwezig.
Nu weet ik zeker dat er iets mis is met mijn Co2 in mijn aquarium heeft iemand hier een oplossing voor om mijn Co2 omhoog te brengen?

Met vriendelijk groet,
Jeroen
 
Waardoor ging het dan mis met de vissen volgens jou??
Donkerblauw wil zeggen haast geen co2 namelijk.Heb je de laatste 2 dagen iets veranderd of toegevoegd in de bak??
 
Het aquarium staat er net 2 weken het is een juwel vision 260L. heb alleen een emmer grind van de bodem eruit gehaalt een week terug. en voor de rest 1x week 30L verversen met een dopje biotopol erbij. Als ik voor het aquarium zit zie ik wel een lichte wit grijze vertroebeling in het water zeg maar als je met een zaklamp omhoog schijnt binnen in het donker dan zie je al het stof ronddwarrelen zo ziet dat eruit. Maar mijn planten groeien gewoon door het enigste dat vanaf het begin anders is zijn de algen op de bladeren van mijn planten.
 
Wat zijn dan momenteel de waarden want het is raar dat de vissen dat gedrag vertonen.
Je hebt hem dus niet 4 weken laten indraaien en nu alweer de bodem vernieuwd deels. De eerste 4 weken moet je niks aan de bak doen en moet ie in balans komen.
 
Ik heb het aquarium water bij de aankoop meegenomen in 2 tonnen en heb er een emmer grind uitgehaald omdat er teveel grind in zat.
 
Wat voor filter heb je?
 
Een juwel bioflow 8.0 dacht ik
 
Is dat het standaard interne filter dat bij de 260 zit?
Ik heb daar slechte verhalen over gehoord en gebruik het dus ook niet.

Wat is je vissenbestand en belucht je bij?
 
Vreemd dat je na 2 weken reeds vis in je aquarium hebt.
Bij de opstart van een bak is het normaal om algvorming te hebben.
Wanneer de bak in balans is trekt dat normaal gezien weer weg.
 
Ja je hebt te snel vissen in je bak gedaan.
Zoals ik al zei kun je beter 4 weken indraaien. Maar die groene algen zijn in principe een teken van co2 tekort eventueel icm te lange belichting.
Hoe lang heb je de lampen aan??
 
Goedenmiddag,

Ik heb de lampen 10uur aan mmar heb aan de vorige eigenaar gevraagd wat de oorzaak is dat er groenealg groeit en die zei dan dat mijn aquarium in biologische evenwicht is en de plantengroei het moet overnemen dan verdwijnt het in de loop der tijd vanzelf hij raden mij wel aan om mijn KH te verhogen.
Mijn momentele waardes:
PH 6.5
GH 3
KH 2/3
No2 0
No3 15
Po4 0.5
Co2 nog steets te laag geef het wat tijd.
Dan nog een klein vraagje.
Als ik mijn GH/KH verhoog op een niet chemische manier dat kan dat toch met kalkhoudende steen (calcium (CA2+)) of vergruisde schelpen?
 
Gaat er onbehandeld leidingwater in je aquarium?
Filter je over turf?

Als het antwoord op de eerste vraag 'ja' is en op de tweede vraag 'neen' is het maar de vraag of deze gemeten waardes kloppen. Een KH van 2/3 krijg je niet zomaar namelijk.
En als het wel klopt is de vraag waarom je die zou willen verhogen. Voor veel visjes helemaal niets mis mee namelijk.

~ Ivo
 
Ik voeg jbl biotopol toe aan het leidingwater en vilter niet met turf wil mijn KH verhogen zodat die mijn PH beter buffert
 
Zoals Ivo al zegt zou ik die kh niet verhogen hoor.
Je co2 zit met deze waarden rond de 19-30, afhankelijk van of je kh 2 of 3 is.
Hoe is dit alles gemeten??
Niet alleen de kh buffert je water maar bv ook de fosfaat.

De groene algen die ik zie komen toch meestal voort uit een co2 tekort of een slechte stroming. Het kan ook zo zijn dat de co2 tgv een slechte stroming niet goed wordt verspreidt.
Waterverbeteraar wat je gebuikt is met het Nederlandse water echt niet nodig en een beetje zonde van je geld.

Waarop baseer je de opmerking dat je co2 te laag is nu??
 
De co2 test die in mijn aquarium hangt die ik altijd kan aflezen die geeft donker blauw aan, terwijl die licht hroen hoort te zijn. Als ik voldoende co2 in mijn bak zou hebben.
 
Dat blauwe verklaart ook wel de lag door een co2 tekort.
Ik twijfel dan aan de testen of aan je stroming.
 
Ik zal wel even een foto maken met daarop hoe de stroming loopt.
 
Ik denk dat je gewoon dus een co2 tekort hebt.
Als je de continutest op verschillende plaatsen hangt moet je eens kijken of de kleur ook verandert.
Zo niet dan heb je echt een co2 tekort.
 
Sorry ik krijg de foto op dit moment niet erop ik zal hem vanavond op een andere plek hangen en dan horen jullie het wel.
Nog een fijne avond allenmaal.

Groet Jeroen
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan