1 je bodem ziet eruit alsof het koraalzand is oid. Dat is een slecht idee, verhoogt de PH waardoor de kans ammoniak vergiftiging veel groter is.
2 als je nitriet hebt gemeten ging daar per definitie een verhoogd ammonium of ammoniak gehalte aan vooraf. Bovendien bewijst het dat je bak niet stabiel draait, dat is niet met drie dagen hersteld dus de suggesties van verhoogde ammoniak of nitriet waarden vind ik heel plausibel. Ook al meet je die niet, testsetjes zijn niet heel nauwkeurig zeker niet bij kleine hoeveelheden. Waardes die je zeker zou meten zouden ook veel extremere symptomen geven.
3 een directe relatie met je verwarming zie ik niet als heel waarschijnlijk, maar als je verwarmings element lek is, dan zou kopervergiftiging theoretisch kunnen. Maar gezien de voorgeschiedenis is een lage maar te hoge concentratrie ammoniak of nitriet mijn inziens een stuk waarschijnlijker.
als je bodem daadwerkelijk kalkhoudend is dan zou je die beter kunnen vervangen voor filterzand oid. je kunt op kalk testen door een beetje van je bodem in een glas azijn te gooien, ontstaan er belletjes dan bevat het kalk.
verder de komende tijd dagelijks verversen ongeveer 30 -50%
voer spaarzaam en voor het waterversen zodat je af kunt hevelen wat ze niet op eten.
je kunt de bacteriecultuur helpen met de toevoeging van bacteriën uit een flesje.
je kunt wat catapabladeren, elzenproppen of turfgranulaat in je aquarium(filter) hangen, de tannines geven een dikkere slijmlaag en beschermen vissen tegen secundaire infecties aan huid en kiewen. bovendien verlaagt het de pH mogelijk iets waardoor je meer ammonium en minder ammoniak krijgt.