Niets mooier als invallend zonlicht

M

Marco S

Guest
Herken je dat? De zon valt door de vooruit in je aquarium en je vissen tonen de prachtigste kleuren die je met verlichting van boven nooit voor elkaar krijgt.

Dus zat te denken, iemand ooit geprobeerd spots op het aquarium te zetten om dit te simuleren? Of iets anders bedacht?
 
Herken je dat? De zon valt door de vooruit in je aquarium en je vissen tonen de prachtigste kleuren die je met verlichting van boven nooit voor elkaar krijgt.

Dus zat te denken, iemand ooit geprobeerd spots op het aquarium te zetten om dit te simuleren? Of iets anders bedacht?
Ja hoor! Inderdaad ook wel leden van dit Aquaforum.
 
Ok wie heeft meer details over de oplossing?
 
Het zit hem denk ik, naast in de belichtingshoek en -sterkte, erin dat zonlicht door het brede kleurenspectrum de meest getrouwe kleurweergave geeft. De CRI (color rendering index) van lampen is vaak maar 80 tot 90% van die van zonlicht. Dan kun je dus ook kijken naar of er in de verlichtingskwaliteit iets valt te winnen. Het is daarbij door ontbrekende info niet altijd even makkelijk om tussen verschillende (fabrikanten van) lampen vergelijkingen te maken.
 
een gloeie lamp blijkt veel mooier licht te geven dan een led lampen
 
Het lastige is een beetje dat je ook nog te maken hebt met de kleurtemperatuur (het dominante kleurgebied zeg maar) van een lichtbron. Een gloeilamp heeft een hoge/maximale CRI, maar doet de waargenomen kleuren wel verschuiven naar warmere tinten om het zo te zeggen. Daardoor zijn er situaties waarin een 2700 K gloeilamp (CRI 100) niet per se mooier licht geeft dan een 6000 K LED-lamp met een CRI van 80.

:juggle:
 
Ondergaande zon door middel van een led stripje.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20201227-111105.png
    Screenshot_20201227-111105.png
    452.2 KB · Weergaven: 76
Je bak op een plaats zetten waar die enkele uren zonlicht vangt per dag .
Vroeger gebruikte men wel eens hqi-lamp om dit na te bootsen.
 
Voordat de discussie weet in een tl vs led discussie verzand.

Ik denk eigenlijk dat ts meer bedoelt wat zijn manieren om het licht vanaf de zijkant tegen de vis te laten schijnen ipv vanaf de bovenkant.
 
Bij mij staat de eettafel tegen het aquarium zoals je weet. Als ik daarvan de leds aan doe dan valt het licht op de zijkant van de schijven en kleuren ze mooi.
 
Je bak op een plaats zetten waar die enkele uren zonlicht vangt per dag .
Vroeger gebruikte men wel eens hqi-lamp om dit na te bootsen.
Leuk idee maar een ingebouwde bak van 1000 liter verplaats je niet even. Daarbij heeft een bak op het noorden veel voordelen.
 
Ik heb een lichtkoepel boven de bak, dus steeds 100% zonlicht wat de bak in valt.
Vooral in de zomer is dat heel spectaculair.
 
Ik heb een lichtkoepel boven de bak, dus steeds 100% zonlicht wat de bak in valt.
Vooral in de zomer is dat heel spectaculair.
Zou je dus ook een lichttunnel kunnen nemen als je geen dak boven je bak hebt
 
Ik heb een lichtkoepel boven de bak, dus steeds 100% zonlicht wat de bak in valt.
Vooral in de zomer is dat heel spectaculair.
Hier is het net andersom een 3-4 tal uur een winterzonnetje

ps
ik ben kijk uit om jou bakje eens te zien.
 
Terug
Bovenaan