Wat is er nieuw

Nieuw 200x70x70 Aquarium/Bioloog, waar rekening mee houden?

RoelHG

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
9 juli 2016
Beste mensen,

Ik wil graag een Aquarium van 200x70x70 laten maken alleen het is alweer een hele tijd geleden dat ik een Aquarium gehad heb dus even wat vragen omtrent het laten maken van een Aquarium en Bioloog. (Altijd een externe buitenpomp gehad dus een bioloog is nieuw voor mij)

Ik lees het eea over een droogkamer/overloop/bodem afzuigsysteem waarbij ze bij het bouwen van het Aquarium rekening mee kunnen houden maar wat is wijsheid? Ik snap dat ik een overloop nodig heb omdat ik een Bioloog en deze komt vaak samen met de droogkamer maar is een bodem afzuigsysteem nodig en werkt dit ook echt? Ik wil eigenlijk zoveel mogelijk PVC uit mijn nieuwe bak vermijden.

Zijn er richtlijnen waar ik me aan kan houden omtrent een bioloog? Ik wil graag discusvissen gaan houden en een aantal L-nummers dus de vraag eigenlijk hoe groot mijn bioloog moet worden en hoeveel kamers/filters deze moet bevatten.

Hoe zit het met het opvoer Systeem van de Bioloog.... loopt deze altijd buiten langs of kan deze ook intern verwerkt worden? Of gaat dat niet omdat de uitvoer in principe altijd zorgt voor het bewegen van het wateroppervlak wat toen ik nog een Aquarium had erg belangrijk was ivm de zuurstof.

Ik heb al zitten kijken naar een PH/Co2 controller en ben even benieuwd of een Co2 systeem aan te raden is in een grote bak. Wat zijn tegenwoordig nog meer moetjes in een groot Aquarium of wat ten goede van de vissen komt?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!!

Als je in je aquarium een droogkamer ( links of rechts ) laat bouwen , dan kan de opvoerleiding van je bioloog daar langs. Aan de andere kant een overloop en gat in de bodem richting bioloog.
Mijn aquarium had een overloop ( kam die in hoogte iets verstelbaar was) en een 32 mm buis met aan de bovenkant een korfje. Er stond achter de overloop altijd water zodat vissen die er onverhoopt in kwamen het overleefden. De buis maakte boven het bioloog een haakse bocht. En via veel sleuven stroomde het water dan in het eerste compartiment. Waterbeweging= uitwisseling van gassen en zuurstofopname voor de bacteri�n in het bioloog.

Houd in ieder geval rekening met extra capaciteit van je bioloog bij stroomuitval. Je wilt geen liters water op de grond.

Hobbygroet,
Jos Hut

Hallo Jos,

Bedankt voor je antwoord. Kan ik toevallig ergens foto's terug vinden van je constructie?

En hoe bedoel je met extra capaciteit? Een lege ruimte die eventueel water kan opvangen?

Bedankt!

droogkamer: dit is een doorvoer voor alles wat droog vanuit je kast omhoog moet, ook de retourleiding van je filter gaan hier vaak in

overloop: hangt er echt vanaf wat je wilt, ik heb een herbie stijl, maar je kan oop voor durso of bean-animal kiezen..
kies wat jou het prettigste lijkt te werken en laat daarop de overloop aanpassen.

bodemafzuiging: dit werd bij mij afgeraden door de bouwer "ieder gat dat je maakt in het aquarium is een extra verzwakking"
met voldoende stroming heb je ook weinig vuil op de bodem liggen hoor dat word allemaal netjes mee genomen door het water.

maten: ik heb 150x50x40 met 5 vakken, gafzak-spons-leeg-biohome-pompvak

CO2: heb ik ook, 2 cerges stijl reactoren beide krijgen 1,5-2BPS, doe nu ongeveer ongveer 1-2 maanden met 2kg, het gaat erg hard dus...
moet er wel bij zeggen dat ik in het begin echt mega co2 verliezen had door vallend water in mijn overloop, dat is nu opgelost en me continu tester blijft mooi groen.

de vraag is of jij dat ook wilt, als je voor discus gaat is je planten selectie vaak ook beperkt

kijk maar ff in me foto album voor wat foto's bij dit verhaal 😉

Thnx voor je antwoord en wat een indrukwekkende bak incl alle technieken die je hebt toegepast! Well Done!

Nu zie ik dat jij alles via de buitenkant hebt lopen... klopt dat? Want zie geen droogkamer/overloop bij je op de foto's.

Heb jij nog advies welk CO2 setje ik eventueel kan aanschaffen? En waarom heb jij grindmatten in je bak liggen? Ik heb eigenlijk teveel vragen over je techniek allemaal maar laat ik het bij deze vragen houden haha 🙂

nee ik heb mijn overloop en droogkamer gecombineerd in de hoek rechts achter zitten
de overloop is bekleed met zwart platsic waardoor je deze niet ziet

ik heb enkel een regulator laten bouwen bij CO2art en een fles gehaald bij een horeca verhuur bedrijf.
reactoren heb ik zelf gebouwd.

grindroosters liggen erin zodat me geophagussen niet heel me bodem alle kanten op gaat.

Super man! Zegt al genoeg dat ik er niks van zie..... ik wil deze ook mooi laten combineren in de hoek welke dicht gebouwd word dus dan zie je er ook vrij weinig van! En daar heb jij 1 gat in je Aquarium zitten voor de afvoer en de toevoer gaat via de buitenkant?

Thnx voor de info... ik zal me er eens meer in gaan verdiepen zodat ik de juiste producten aanschaf.

nee in mijn overloop zitten 2 gaten, een normale afvoer en een nood afvoer
toevoeren zitten in de droogkamer

Heb je daar wellicht een foto van?

nope, maar dit moet het duidelijker maken:
DLn-SH0cQcmnQORteX5ntDimiFs7921N.jpeg

Super man!! Thnx! En waar heb jij precies je droogkamer zitten dan?

Excuses voor de vele vragen alleen wil er zeker van zijn dat het Aquarium juist gebouwd word 🙂

mijn overloop is 20x30, daarin zit een schot geplakt wat diagonaal in de hoek staat.
hierdoor is mijn droogkamer 3 hoekig van vorm en staat achter mijn overloop

Helemaal duidelijk! Het is dus mogelijk om deze te combineren in de hoek! Thnx, je hebt me ontzettend goed geholpen!

Ik zal eens op zoek gaan naar een mooie stille pomp voor in het bioloog! Enig idee hoe groot mijn bioloog moet/kan worden rekening houdende met de Discus vissen?

dat weet ik niet, ik heb een 150x50x40 bij mijn aquarium "gekregen" en dat is voldoende om ook het water op te vangen indien de stroom uitvalt..

ik gebruik zelf de DCS-7000 van jebao, maar het hoeft niet zo zwaar, ik heb graag wat overcapaciteit

Ik heb een offerte aangevraagd voor een 125x50x40 dus even afwachten!

Overcapaciteit is altijd beter als te weinig dus ik zal me er eens in verdiepen! Wederom bedankt voor je antwoorden! 😉

ik zou voor 140x50x40 gaan en niet kleiner, mijn bioloog ligt bijna tot de rand vol met water als de pompen uit gaan..
mijn bak is ook 200x70x70..
ik heb denk ik 2-3 cm onder de rand van me bioloog over

Thnx! Ik ga inderdaad exact de zelfde maat kopen en wil natuurlijk voorkomen dat alles overloop zodra de pomp er mee stopt. Maar wellicht een hele domme vraag..... hoe weet ik dan straks hoe vol ik me Aquarium en Bioloog moet doen wil ik voorkomen dat er iets gebeurd?

heel simpel antwoord, gwn vullen en kijken wanneer hij "vol" is 😉
en dan de pomp starten en weet je tot hoe ver je de bioloog mag vullen met een draaiende pomp, minimale stand bepaal je zodra je pomp net geen lucht gaan happen.
dan heb je de min-max waardes.

maximale waterstand bepaal je met de noodoverloop en de "normale" stand is ergens tussen de onder rand van je overloop kam en de noodoverloop, en dat kun je ook iets afregelen met een schuifkraan met spindel.

oh en vergeet de hevelstoppen niet te boren in de uitstromen, anders kan je aquarium leeg gehevelt worden je bioloog in door de filter uitstromen..

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan