Nieuw aquarium 120 of 150 cm?


Als je puur naar het aquarium kijkt maakt wat langer kwa prijs niet zoveel uit, hoogte loopt vaak een stuk sneller op ivm dikker glas.

Maar goed volgens mij zijn de afmetingen van het aquarium het sluitstuk en niet het uitgangspunt.

Wil je vooral planten als cryptocoryne en echinodorus dan kun je rustig voor een hoge bak kiezen, wil je een tapijtje van hemianthus of dichte bossen stengelplanten dan is een wat lagere bak handiger met onderhoud en verlichting.
Wil je vissen als kardinalen en corydoras dan maakt 120 of 150 weinig verschil, wil je grotere en actieve vissen zoals de grotere regenboogvissen is 150 vaak beter dan 120.
Heb je een bak waarin je regelmatig wil snoeien en poetsen dan is het niet handig dit door smalle luikjes in de lichtkap te moeten doen, een kap die helemaal open kan van boven is dan handiger (of een open bak natuurlijk) vaak zijn dat de iets duurdere merken.
Wil je filteren over potfilters dan heb je voor 150 vaak twee nodig terwijl 120 (afhankelijk van de inhoud etc) ook met 1 nog te doen is. Ga je voor een bioloog dan maakt het weinig uit.
en zo kun je nog wel even doorgaan met verlichting, bodem, inrichting, tijdsbesteding etc.

welke features handig zijn of overbodig hangt toch vooral af van wat je wilt met de bak.
 
  • Verlichtingssysteem: LED verlichting, zeer krachtige lampen zorgen voor een excellente levenskwaliteit voor vissen en planten, laag energieverbruik zorgt voor lange houdbaarheid, meer veiligheid door lage spanning
    • Lichtkleur: 6500 K
 
Goede keuze! Ik heb een Aqualantis Fusion 120 x50x70 en heb achteraf spijt dat ik niet de 150 heb genomen zodat ik nu kon overstappen op maanvissen.
 

Terug
Bovenaan