Nieuw Aquarium 200x50x70 van Wieringer78


Even een kleine up-date van mn aqua.
Toch het e.e.a. veranderd.
De beker en de stenen eruit.
Stukje hout erbij.
Slangetje met zuurstofblok is er ook weer uit.
Planten vervangen, verplaatst en gesnoeid.
Kunst rots eruit.

En afgelopen week "even" naar Emmen geweest bij Jos Hut op visite.
En natuurlijk voor uitbreiding van de maanvissen.

Totaal
001.jpg


Totaal. Nu met afdekplaten erop
002.jpg


Links
003 links.jpg


Midden
004 midden.jpg


Rechts (met "de" kleintjes)
005 rechts.jpg


De leg kegel gaat er uiteindelijk ook weer uit.
Maar eerst de boel maar weer even laten rusten en weer laten groeien.
Kijken of de linkerkant naar mijn zin wordt.
Dat is natuurlijk altijd weer afwachten.
 
Ook moet ik van de week ook maar eens proberen om al die slakken eitjes achter van het glas zien weg te halen.
Zijn op de foto's wel erg duidelijk zichtbaar :mad:
 
Die moet er ook nog uit ja.
Had alles al opgeruimd toen ik er achter kwam dat ik die was vergeten.
Maar wil de vissen ff de rust weer gunnen.
De maantjes waren ook wat bleek geworden :mad:
 
Vandaag ook weer even na het gewoel en veranderingen het water gemeten.
Ben toch wel erg tevreden.
Nu nog langzaam de pH naar beneden brengen.
En iets meer Fe mag van mij ook wel.
Maar dat is stap gewijs toevoegen.
pH: 7,06
kH: 6
gH: 8
Fe: 0 - 0,1 (zeer lichte verkleuring)
No2: 0
No3: 10
NH3/4: 0
PO4: 0,3 (was de 1e keer even schrikken. Druppeltest was zo blauw. Daarna nog 3x gemeten. deze steeds op 0,3 :D )
Temp: 24
 
Ik zou je niet zo'n zorgen maken over ijzer.
Bij een Nitraat van 10 heb je maar 0,0085 ijzer nodig. Dus dat heb je niet snel te kort.


Zie ook.

sporen
 
Wat kan het toch veranderen.
In de periode van m'n laatste post hier van alles gehad.
Blauw alg, bodem rot, ziektes, zeer zware algen plagen.
Uit wanhoop uiteindelijk (april 2018) opnieuw begonnen, leeg halen, al het zand opnieuw gespoeld.
Ondertussen gaat het allemaal wel redelijk.goed.'
Algen plaag uiteindelijk goed onder controle.
Gedeelte van de plantjes doen het goed. Andere wel wat minder.
Maar in de tijd geleerd kleine veranderingen proberen, en eerst tijd nemen om te kijken hoe het gaat.
20181203_184618.jpg
20181203_184708.jpg

Vissen zwemmen lekker rond, erg nieuwsgierig.
Van de maanvissen uiteindelijk 2 koppels van over gehouden.
1 koppel in ander aquarium
 
De herinrichting van mijn 200 (b) x 50 (d) x 70 (h) aquarium.

Een beetje historie:
Lang geleden dit foto album aangemaakt.
Om een nieuw album aan te maken vind ik ook weer wat overdreven.
Misschien eens kijken of de titel aangepast kan worden.
Zoals te lezen ooit een 2e hands aquarium op marktplaats gekocht.
Deze toen uiteindelijk vervangen voor een nieuw aquarium.
Begonnen met de maanvissen. Na een paar jaar over gegaan naar de Discusvis. Deze ook met veel plezier gehad en hiervan genoten.
Ik ben uiteindelijk met de Discusvissen gestopt n.a.v. verandering van werk waardoor ik niet de gewenste aandacht kon geven.
Hierna ben ik over gegaan op de wat meer “standaard” vissen.
Vanaf die periode toch wel met regelmaat de indeling van het aquarium veranderd. Ander hout, geen hout, weer hout, enz.

Door na verloop van tijd de toch terug komende ergenissen. Van de rommel in m'n kast (bij openen), de toch zien van een naad bij het plak folie, het wetende dat ik weer met bodem rot zit. En een nieuwe plek voor het aquarium. Tijd voor een grondige verandering.
Dus, plannen maken. Verdiepen in van alles en nog wat, een nieuw visbestand bedenken en een stappen plan maken voor de herinrichting, enz.
Het een begin van de herinrichting van het aquarium is gestart.
Een project wat in meerdere stappen gaat. Ook i.v.m. mijn werk gaat dit niet in 1x achter elkaar.

I.v.m. ook de tussendoor werkzaamheden in huis heeft het aquarium (op zijn oude plaats) een tijdje overdwars in de woonkamer gestaan.
Hiervan heb ik het gebruik gemaakt om de achterkant van het aquarium en de kast indeling aan te pakken, het plak folie wat de achterkant zat is vervangen voor schoolbord krijt,
de PVC leidingen naar en van de pompen zijn vervangen voor nieuw. Nieuwe houtplaten aangeschaft, stroomvoorziening aangepakt (weg met de stekker dozen), de bestaande techniek opnieuw ingedeeld en vast gezet. Dit was stap 1 van de (toch) vele.

Alles ziet er weer een stuk georganiseerder uit, nog niet helemaal tevreden i.v.m. de stroomkabels die nog te veel in het zicht zijn als ik de kast deurtjes open en voor de CO2 fles wil ik nog wat op bedenken.
Verder wordt er nog een doseerpomp geplaatst worden voor de plantenvoeding. Maar dit is in progress.

Helaas geen foto van hoe het was. Maar het was uiteindelijk een rommeltje geworden. Foto’s volgen nog zoals het nu is, maar i.v.m. dat ik voor mijn werk op zee zit nu even niet de mogelijkheid.

Alles even op een rijtje betreft de “techniek” en mijn tevredenheid of ergernis.

Filters (extern):
2x een JBL cristalprofi e1502 greenline pomp. Deze pompen heb ik al zeer lang en bevallen mij uitstekend.
Ik kan me niet bedenken dat ik hier problemen mee gehad heb. Zeer makkelijk (maar dat zijn alle filters denk tegenwoordig) in omgang.
En bij bij ook geruisloos.

CO2:
Ik heb ooit de complete Dennerle CO2 pH controller set gekocht. In het begin heb ik deze ook gebruikt zoals voorgeschreven.
CO2 toevoer automatisch aan en uit aan de hand van de ingestelde pH waarde en zo.
Nu wordt deze eigenlijk gebruikt voor een continu meten van de pH.
De CO2 toevoeging gaat nu met behulp van een magneet ventiel. Die wordt geregeld d.m.v. een tijdschakelaar. (De originele Dennerle drukregelaar is enige jaren terug door eigen toedoen gesneuveld).
De CO2 wordt geïnjecteerd in een reactor van Aqua Medic. Deze reactor doet zover ik weet zijn werk goed. Alle CO2 wordt netjes opgenopen in het water. Ik heb voor mijn garnalen aquarium kort geleden ook maar 1 gekocht (Bij de garnalen aquarium geprobeerd met in line diffuser wat bij mij geen succes was). Helaas is van de Aqua Medic reactor nog steeds het nadeel dat de O-ringen van de reactor om deze waterdicht te houden van de reactor nog steeds “ruk” zijn.
De “oude reactor” van mijn grote aquarium heb ik ondertussen iets aangepast naar mijn eigen wensen.

Temperatuur regeling:
Op dit moment nog alleen 1x een JBL protemp E500. Deze bevalt me eigenlijk zeer goed. Alleen wel rekening mee houden als je iets met het filter wilt gaan doen waardoor de pomp uit moet dan niet vergeten om de verwarming ook uit te zetten.
Om eerlijk te zijn houd deze verwarming het water goed op de gewenste temperatuur. Het aquarium gaat in de loop van dit jaar geheel leeg. Inclusief de bodem vanwege de bodemrot.
De verwarming zal worden uitgebreid met een bodemverwarming. Grote kans dat dit ook van JBL gaat worden.

Verlichting:
LED verlichting met controller. Dit was voorheen van Kitelight wat mij redelijk goed beviel.
Maar n.a.v. dat Kitelight gestopt is ben ik over gegaan op de TC420 controller. Het is even wennen met het programma, maar tot nu toe bevalt deze ook goed.
De LED strippen (achter 10k, midden RGB en voor 8K) zitten m.b.v. de bijbehorende klemmen op de afdekplaten gemonteerd.
De LED strippen wil ik later gaan vernieuwen omdat er onderhand een aantal LED-jes zijn die niet meer mee doen.
Maar hiervoor wil ik eerst een stevig frame maken. Ik wil deze niet meer op de afdeck platen hebben.
Voor het frame heb ik al de ideeën en tekening gemaakt die ik volgende maand ga uitvoeren.

Plantenvoeding:
Dit is in progress.
Hiervoor heb ik al een 4 kanaals doseerpomp (Jebao als ik het goed heb).
Deze pomp heb ik al vrij lang in huis (getest en werkt nog goed). Toen nog gekocht bij aquaria Veldhuis in Enschede.
Verder heb ik hiervoor een simpel (soort) frame bedacht voor toekomstige flessen waar de planten voeding in komt.
Moet nog uigevoerd worden.

Algemeen:
Ik wil me toch meer gaan proberen te focussen naar een meer beplant aquarium met ook wat uitbereiding van hout.
Vandaar dat er een bodemverwarming aan toegevoegd gaat worden (ook om de bodemrot te voorkomen) en dat de doseerpomp ook weer uit de kast is gehaald.
Het hout en de stenen die nu in m’n aquarium aanwezig zijn worden hergebruikt.
En voor de uitbereiding, je moet tegen de juiste stukken hout lopen (wordt weer regelmatig winkels bezoeken).

Vissen:
Het toekomstige visbestand weet ik nog niet helemaal.
Maar de haast hiermee is er niet i.v.m. dat er nog veel leven in de bak zit. Wel voor de bodem bewoners de Kuhlii en de (grote) Japonica garnaal.
De rest komt later wel. Ik heb al diversen combinaties op papier gezet.

Het leven wat er nu rond zwemt zijn eigenlijk allemaal “krijgertjes”.
Mensen uit m’n omgeving die gestopt zijn met deze mooie hobby i.v.m. de hoge kosten, het toch te veel werk/aandacht, plezier weg, enz.
Dus nu zwemt er nog een aardige mix in.

Zoals al eerder aangegeven heb ik nu helaas niet de mogelijkheid voor foto’s te plaatsen.
Dit komt later weer.

Het is een uitdaging waar ik aan begonnen ben en waar ik ook wel zin in heb.
 
De herinrichting van mijn 200 (b) x 50 (d) x 70 (h) aquarium.

Een beetje historie:
Lang geleden dit foto album aangemaakt.
Om een nieuw album aan te maken vind ik ook weer wat overdreven.
Misschien eens kijken of de titel aangepast kan worden.
Zoals te lezen ooit een 2e hands aquarium op marktplaats gekocht.
Deze toen uiteindelijk vervangen voor een nieuw aquarium.
Begonnen met de maanvissen. Na een paar jaar over gegaan naar de Discusvis. Deze ook met veel plezier gehad en hiervan genoten.
Ik ben uiteindelijk met de Discusvissen gestopt n.a.v. verandering van werk waardoor ik niet de gewenste aandacht kon geven.
Hierna ben ik over gegaan op de wat meer “standaard” vissen.
Vanaf die periode toch wel met regelmaat de indeling van het aquarium veranderd. Ander hout, geen hout, weer hout, enz.

Door na verloop van tijd de toch terug komende ergenissen. Van de rommel in m'n kast (bij openen), de toch zien van een naad bij het plak folie, het wetende dat ik weer met bodem rot zit. En een nieuwe plek voor het aquarium. Tijd voor een grondige verandering.
Dus, plannen maken. Verdiepen in van alles en nog wat, een nieuw visbestand bedenken en een stappen plan maken voor de herinrichting, enz.
Het een begin van de herinrichting van het aquarium is gestart.
Een project wat in meerdere stappen gaat. Ook i.v.m. mijn werk gaat dit niet in 1x achter elkaar.

I.v.m. ook de tussendoor werkzaamheden in huis heeft het aquarium (op zijn oude plaats) een tijdje overdwars in de woonkamer gestaan.
Hiervan heb ik het gebruik gemaakt om de achterkant van het aquarium en de kast indeling aan te pakken, het plak folie wat de achterkant zat is vervangen voor schoolbord krijt,
de PVC leidingen naar en van de pompen zijn vervangen voor nieuw. Nieuwe houtplaten aangeschaft, stroomvoorziening aangepakt (weg met de stekker dozen), de bestaande techniek opnieuw ingedeeld en vast gezet. Dit was stap 1 van de (toch) vele.

Alles ziet er weer een stuk georganiseerder uit, nog niet helemaal tevreden i.v.m. de stroomkabels die nog te veel in het zicht zijn als ik de kast deurtjes open en voor de CO2 fles wil ik nog wat op bedenken.
Verder wordt er nog een doseerpomp geplaatst worden voor de plantenvoeding. Maar dit is in progress.

Helaas geen foto van hoe het was. Maar het was uiteindelijk een rommeltje geworden. Foto’s volgen nog zoals het nu is, maar i.v.m. dat ik voor mijn werk op zee zit nu even niet de mogelijkheid.

Alles even op een rijtje betreft de “techniek” en mijn tevredenheid of ergernis.

Filters (extern):
2x een JBL cristalprofi e1502 greenline pomp. Deze pompen heb ik al zeer lang en bevallen mij uitstekend.
Ik kan me niet bedenken dat ik hier problemen mee gehad heb. Zeer makkelijk (maar dat zijn alle filters denk tegenwoordig) in omgang.
En bij bij ook geruisloos.

CO2:
Ik heb ooit de complete Dennerle CO2 pH controller set gekocht. In het begin heb ik deze ook gebruikt zoals voorgeschreven.
CO2 toevoer automatisch aan en uit aan de hand van de ingestelde pH waarde en zo.
Nu wordt deze eigenlijk gebruikt voor een continu meten van de pH.
De CO2 toevoeging gaat nu met behulp van een magneet ventiel. Die wordt geregeld d.m.v. een tijdschakelaar. (De originele Dennerle drukregelaar is enige jaren terug door eigen toedoen gesneuveld).
De CO2 wordt geïnjecteerd in een reactor van Aqua Medic. Deze reactor doet zover ik weet zijn werk goed. Alle CO2 wordt netjes opgenopen in het water. Ik heb voor mijn garnalen aquarium kort geleden ook maar 1 gekocht (Bij de garnalen aquarium geprobeerd met in line diffuser wat bij mij geen succes was). Helaas is van de Aqua Medic reactor nog steeds het nadeel dat de O-ringen van de reactor om deze waterdicht te houden van de reactor nog steeds “ruk” zijn.
De “oude reactor” van mijn grote aquarium heb ik ondertussen iets aangepast naar mijn eigen wensen.

Temperatuur regeling:
Op dit moment nog alleen 1x een JBL protemp E500. Deze bevalt me eigenlijk zeer goed. Alleen wel rekening mee houden als je iets met het filter wilt gaan doen waardoor de pomp uit moet dan niet vergeten om de verwarming ook uit te zetten.
Om eerlijk te zijn houd deze verwarming het water goed op de gewenste temperatuur. Het aquarium gaat in de loop van dit jaar geheel leeg. Inclusief de bodem vanwege de bodemrot.
De verwarming zal worden uitgebreid met een bodemverwarming. Grote kans dat dit ook van JBL gaat worden.

Verlichting:
LED verlichting met controller. Dit was voorheen van Kitelight wat mij redelijk goed beviel.
Maar n.a.v. dat Kitelight gestopt is ben ik over gegaan op de TC420 controller. Het is even wennen met het programma, maar tot nu toe bevalt deze ook goed.
De LED strippen (achter 10k, midden RGB en voor 8K) zitten m.b.v. de bijbehorende klemmen op de afdekplaten gemonteerd.
De LED strippen wil ik later gaan vernieuwen omdat er onderhand een aantal LED-jes zijn die niet meer mee doen.
Maar hiervoor wil ik eerst een stevig frame maken. Ik wil deze niet meer op de afdeck platen hebben.
Voor het frame heb ik al de ideeën en tekening gemaakt die ik volgende maand ga uitvoeren.

Plantenvoeding:
Dit is in progress.
Hiervoor heb ik al een 4 kanaals doseerpomp (Jebao als ik het goed heb).
Deze pomp heb ik al vrij lang in huis (getest en werkt nog goed). Toen nog gekocht bij aquaria Veldhuis in Enschede.
Verder heb ik hiervoor een simpel (soort) frame bedacht voor toekomstige flessen waar de planten voeding in komt.
Moet nog uigevoerd worden.

Algemeen:
Ik wil me toch meer gaan proberen te focussen naar een meer beplant aquarium met ook wat uitbereiding van hout.
Vandaar dat er een bodemverwarming aan toegevoegd gaat worden (ook om de bodemrot te voorkomen) en dat de doseerpomp ook weer uit de kast is gehaald.
Het hout en de stenen die nu in m’n aquarium aanwezig zijn worden hergebruikt.
En voor de uitbereiding, je moet tegen de juiste stukken hout lopen (wordt weer regelmatig winkels bezoeken).

Vissen:
Het toekomstige visbestand weet ik nog niet helemaal.
Maar de haast hiermee is er niet i.v.m. dat er nog veel leven in de bak zit. Wel voor de bodem bewoners de Kuhlii en de (grote) Japonica garnaal.
De rest komt later wel. Ik heb al diversen combinaties op papier gezet.

Het leven wat er nu rond zwemt zijn eigenlijk allemaal “krijgertjes”.
Mensen uit m’n omgeving die gestopt zijn met deze mooie hobby i.v.m. de hoge kosten, het toch te veel werk/aandacht, plezier weg, enz.
Dus nu zwemt er nog een aardige mix in.

Zoals al eerder aangegeven heb ik nu helaas niet de mogelijkheid voor foto’s te plaatsen.
Dit komt later weer.

Het is een uitdaging waar ik aan begonnen ben en waar ik ook wel zin in heb.
Veel s6!
 
I.p.v. foto's van de 2 meter aquarium even een paar foto's van mijn 1 meter garnalen aquarium.
Deze heb ik 1,5 maand terug ook helemaal opnieuw ingericht.
De rede: Ook hier had ik last van bodemrot.
Aquarium deed het op zich goed.
Maar Deze herinrichting is ook als een test en voor leer momenten voor de herinrichting van de 2 meter aquarium.

Even de techniek:
Pomp is een JBL crystal profie e901
Verder ook nog een Superfish Surface Skimmer 300. Regelmatig last gehad van een kamlaag. Hoe ik mijn uitstroom ook had gericht, kamlaag bleef terug komen.
Sinds gebruik van de skimmer pomp is de kamlaag ook verdwenen.
Verlichting is ook van Kite light.
CO2 is ook de complete set van Dennerle. Ook hier wordt de controller alleen nog gebruikt voor een continu meting.
Ook hier wordt de CO2 m.b.v. de Reactor van Aquamedic opgelost in het water.
Regeling gaat via tijdschakelaar. Overdag CO2, 's nachts CO2 stop.
Verwarming is alleen de bodem verwarming van JBL.
Verder geen andere opwarming.
Bodem is zwarte fijn grind. Hier is tussen het grind ook de nodige Laterit in vermengd.
Sinds deze week is de doseer pomp aangesloten voor de planten bemesting.
Zoals gezegd. Deze opstart is voor leer momenten t.b.v. de 2 meter aquarium.

Paar leermomenten zijn:
Ik heb geprobeerd een verhoging/terras in het aquarium te maken.
Ben er redelijk tevreden mee. alleen helaas tijdens mijn eerste verversing en snoeien is er wat verschoven.
Terras is gemaakt van lamineer plastic. Dit wil ik nog steeds in m'n 2 meter doen. Alleen zullen deze dan m.b.v. vast gelijmde zuignappen geplaatst worden met hoop dat deze dan wel op zijn plek blijven.
Het Laterit had ik vooraf gemengd met het grind. Bij de volgende wordt het eerst een dun laagje grind, dan laterit over het grind verspreiden en daar over weer het grind.
Met de terras wordt het ook anders. Zoals gezegd deze eerst met zuignappen vast zetten, En dan van achter (hoge kant) grind opvullen. In de garnalen bak heb ik paar plekken met kuiltjes.

In de 1,5 maand had ik best veel last van de groene algen op het glas.
Paar weken terug eerst alleen de voorkant van het glas schoon gemaakt, en de CO2 langzaam steeds iets verhoogd.
Lijkt nu allemaal onder controle te zijn. Dit is afwachten.

De planten:

Op de voorgrond Micranthemum Micranthemum monte carlo.
Op het hout rechts Microsorium Microsorum pteropus 'Green Gnome'
Midden zone Echinodorus Helanthium tenellum (Echinodorus tenellus)
En in de hoeken achter in Mayaca Mayaca Fluviatilis
Verder had ik de Rode lotus nog bewaard.
Ook is er later hout links (en midden) en nog een steen toegevoegd.
Hout en stenen zijn voorzien van mos, En op het hout links achter nog een aantal planten opgezet, weet alleen niet meer wleke.

De bewoners zijn dus garnalen.
Mijn oude Crystal Red garnalen zoveel mogelijk gevangen.
Omdat het ook tijd was voor vers broed (oude garnalen had ik al de nodige jaren en het rood begint wat te verdwijnen) op markt plaats gekeken naar garnalen uit de omgeving.
Toegevoegd Crystal Red en Crystal Black met Taiwan Bee gen.

Weer een heel verhaal.
Nu een paar foto's
 

Bijlagen

  • totaal.jpg
    totaal.jpg
    261.3 KB · Weergaven: 48
  • 2.jpg
    2.jpg
    203 KB · Weergaven: 44
  • 1.jpg
    1.jpg
    162.5 KB · Weergaven: 45
  • 3.jpg
    3.jpg
    244.7 KB · Weergaven: 47
Veel later dan gezegd.
De foto's van de kast indeling nu.
Eigenlijk verder niet veel vooruitgang i.v.m. andere "even" tussendoor dingetjes.
Op de foto's nog steeds geen doseer pomp voor de toekomstige plantenvoeding.
Ook de pH controller set is er op te zien.
Alleen gezien de probe het een paar weken terug begeven heeft ga ik deze weg halen.
De CO2 wordt uiteindelijk d.m.v. de tijdschakelaar geregeld. En de hoeveelheid d.m.v. een CO2 indicator en bellen teller.
Om nu weer iets van 80 euro te betalen voor een probe waarvan de leven duur niet echt lang is (mijn ervaring / mening) vind ik ook weer zonde.
Dus de indeling zal later wel weer wat veranderd worden.


Links.jpg
Midden.jpg
Rechts.jpg
 
Mooi en wat een ruimte… moest je destijds in mijn kastjes kijken…. :(
 
Afgelopen week de pH Controller verwijderd zoals eerder aangekondigd (weer een stukje stekker rommel weg).
Op de plaats waar het display zat heb ik nu mijn magneetventiel en bellenteller opgehangen.
Bij het ophangen kwam ik er achter dat ik blijkbaar eerder m'n magneetventiel verkeerd om had geïnstalleerd.
In op uit, uit op in. Klein foutje Maar het had geen problemen gegeven.
Nu maar volgens het pijltje de slangen aangesloten.

Kast 01.jpg


magneetventiel.jpg


Ook bezig geweest met het afronden en instaleren van de doseerpomp voor de plantenvoeding.
Bij het opruimen kwam ik een oud projectje tegen wat ik nooit had gebruikt.
Deze nu getest en gemonteerd.
Ook kwam ik een soort van klem tegen waarvan ik geen idee heb waarvoor die zou zijn of was, deze heb ik nu gebruikt voor m'n slangen.
Plantenvoeding 01.jpg


Plantenvoeding 02.jpg


Nu deze week nog een stevig nieuw frame maken voor m'n verlichting zodat m'n oude (originelen) afdek platen er weer op kunnen.
Wat heb ik verder nog gedaan?
1 kant de uitstroom veranderd, Om te kijken hoe dit gaat.
CO2 iets verhoogd en de verlichting aangepast, een nieuw programma er in gezet.
Verlichting staat nu minder lang aan en minder sterk.
Dit is allemaal om testen en hopen dat ik de algen overlast (voornamelijk punt alg op glas) onder controle krijg.
Is me zoals het nu lijkt wel met m'n garnalen aquarium gelukt.
Het is nu weer even een aantal weken testen en monitoren voordat er weer een verandering gedaan zal worden.


Verder de bodem verwarming besteld.
Nu een schets maken voor een indeling voor als het aquarium verder helemaal leeg gaat.


Even een totaal foto erbij.

totaal.jpg
 
Nu is het bijna zover.
De laatste voorbereidingen en dan moet het maar eens gebeuren.
Het aquarium leeg en de bodem vervangen.
Alleen om de laatste voorbereidingen af te ronden toch nog twijfels (eigenlijk een vraag).
Bij het vervangen van de bodem wordt er ook een bodemverwarming gemonteerd.
Nu is deze (kabel) natuurlijk wit.
Heeft er iemand ervaring om het stuk wat in het zicht is zwart te maken?
Ik zat eraan te denken om deze met meerdere lagen zwart te kleuren.
En dan kleuren met een “permanent marker”.
Maar heeft dit wel zin? Zou dit niet vrij snel verwijderen? Of schadelijke stoffen gaan afgeven?
Heeft er iemand ervaring?
 

Terug
Bovenaan