Wat is er nieuw

Nieuw aquarium gaan planten goed met een zand boddem ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Bordewolf
  • Startdatum Startdatum
B

Bordewolf

Guest
Hallo ik heb vandaag de Aqualantis elegance plus aangeschaft met led verlichting.

In mijn huidige aquarium zit fijn grind maar mijn corydoras vinden dat niet fijn hun snorharen zijn bijna weg, vandaar dat ik nu zand wel maar ik houd ook erg van veel planten in mijn aquarium.

Is dit goed te combineren en wat voor zand of planten zou ik kunnen kiezen.

verder ga ik voor steen en hout in de bak en een achterwant of plak poster iets op de achterzijde doen.

mensen tips of ervaringen voor mij ? 😀 dank u ! 😀

Bij de Hornbach is heel mooi zand te koop met een korrel van 0,4-0,8mm.
Dat gebruiken al diverse leden.

Just to be sure: voelers weg wilt ook wel eens een bacterieel probleem zijn als ik het wel heb. Geen roodachtige wondjes op de plek waar de voelers behoren te zitten?

Anders: zand is prima, wortelen plantjes ook wel in.

~ Ivo

Vreemd, bij mij zitten ze ook op aquariumgrind, en hebben de snorharen nog wel.

En, beter planten in grint ,dat belucht betr dan zand.

Als je kiest voor dat zand waar John het over heeft of filterzand (zoiets als dit klik hier ) en je voegt wat puntslakjes toe dan is dat een prima bodem.. veilig voor cory's en best makkelijk qua onderhoud.
Maar grind kan natuurlijk ook.. zoals Bertus al aangaf.

Met cory's wordt veelal gewaarschuwd voor al te scherpe korrels omdat dat de baarddraden kan beschadigen.. wel lees je steeds vaker dat het grootste risico voor wat betreft beschadiging van baarddraden niet zozeer de scherpte van de korrel is maar eerder (zoals gezegd) bacteri�le infecties ten gevolg van verkeerde waterwaardes en/of te grote vervuiling van de toplaag van de bodem.
Mede daarom is het wel belangrijk te zorgen voor goed bodemonderhoud (of het nu grind is of zand), hou die (in alle redelijkheid) schoon, met name dus de toplaag waar ze niet zelden met hun halve kop doorheen wroeten.

Verder zou ik bij dit soort problemen alles weer even onder de loep nemen qua onderhoud/verzorging van de bak/dieren.. die dieren verliezen niet zomaar die draden, niet altijd maar vaak blijkt de reden iets wat niet voor de hand ligt.

Ververs je de juiste hoeveelheden in de juiste frequentie? tov. de belasting.
Geef je geschikte voeding voor cory's? En in de juiste hoeveelheden?
Hoe staat het met de temperatuur?
Is de doorstroming van het filter goed? Onderhoud filtermedium?
Schoonhouden bodem toereikend?
Hoe staat het met de planten?
etc.. etc..

Baarddraden hebben deze dieren wel nodig, ze kregen ze niet voor niets mee 😉

Zelfde ervaring als Bertus.
Altijd fijn grind gebruikt en cory's geen baarddraden/voelers weg.
Wat Mark aangeeft is belangrijker...goede hygiene!

hallo, nee ze hebben geen rode vlekjes of plekjes het is gewoon wit corydora panda wit, ik heb behoorlijk wat slakjes punt slakjes en poelslakjes maar mijn boddem is nu 2 a 3 mm aan korrel grote, niet afgerond grind, de water wardes zijn goed en de boddem is schoon en als er dood blaadje licht is hij de dag er na weg door de slakjes het filter is goed schoon en stroomt goed door.

ik zou natuurlijk ook kunnen kiezen voor de plekken waar planten komen voor een grind en voor de corydoras zand ofzo maar het liefst heb ik zand vind ik mooier staan.

maakt het veel uit als de slakjes klein zijn ? ze ruimen erg goed op en zouden dan ook in de boddem gaan overdag neem ik aan ?

ik heb hier in noordholland geen hornbach denk ik.

zijn er planten die het goed doen in zand ? ik ga ze zowiezo bij mesten etc, wil graag een goed begin maken met dit aquarium veel problemen gehad met mijn andere aquarium in het verleden maar veel geleerd,

de planten doen het best goed op sommige na maar dat waren rode planten zijn vaak moeilijker denk ik ? ik doe er wel ijzer tabletjes in 1 keer per maand.

maargoed nu is eigenlijk nog de vraag of ik zand goed te doen is met planten. hmmmm moeilijk 😀

Ik zie zat prachtige plantenbakken met zand, kan prima dus.

Laat eerst eens zien,wat je in je bak hebt.

We slaan nu een slag in de lucht.

Lat maar, heb even terug gekeken.
Is vrij grof, maar haast hetzelfde,als bij mij. plus voedingsbodem? nog steeds?

Ik denk dit?
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Main=103167&Number=1692582#Post1692582

Edit: dit dus..
NzzedAP.jpg

Vraag is, Is hij nog zo?

Ja hij is nog steeds zo als op deze afbeelden aleen zijn de planten weer een stuk gegroeit en heb ik wat goede kope snel groeiers tegen mijn achter kant gezet voor extra opname van afval aangezien ik meer slakken heb leek me dat verstandig, nu gaat deze bak weg en komt er een meter voor in de plaats, natuutlijk voorlopig 2 bakken. De voedings boddem vind ik drama er zit ern grovere soort grind door de voedings boddem op aanrade van toen de dierenwinkel maar deze komt natuurlijk om hoog als je er een plantje uit trekt. Maargoed nu dus een frisse start. En rustig kijken wat ik wil qua boddem etc etc eigenlijk op het moment dus het belangrijkstr.

Ik zal morgen kijken of ik een nieuwe foto kan maken maar het is behoorlijk het zelfde.

Ja post hier boven^

588362zhestokaya_0_85_dropbo.jpg

Net een nieuwe fotogemaakt van hoe het aquarium er nu bijstaat.

ik ben er denk al over uit wat ik ga doen met mijn nieuwe aquarium ik ga afgerond grind halen voor de planten en ook een deel met zand voor de corries.

nu nog goed denken voor de lay out en de planten etc etc 😀

Je loop wel de kans dat het grind en het zand in de loop van de tijd zullen mengen door bv. onderhoud aan je bodem.
Misschien kun je dat oplossen met een tussenschot van plexiglas of iets dergelijks.

Ik zat zelf te denken dit te doen met stenen een soort van bloemperk wn dan voor in een soort van strand ofzo maar dat zou goed kunnen gaan denk ik? of zand nemen dat planten en de corydoras fijn vinden.

Tja als je iets neemt met een korrel van rond de 0,4-0,8mm dan is dat prima en het moet niet scherp zijn.
Dat van de Hornbach zou ideaal zijn. Maar ja dan moet je er wel aan kunnen komen natuurlijk.
Wildkamp (dacht ik) heeft zand met dezelfde korrel.Deze verstuurd ook.

Ik heb zelf filterzand van de Wildkamp, maar dan de middelmaat: 0.7-1.25 ofzoiets.
Planten doen het hier prima in. Moet eerlijk zeggen dat ze er beter in wortelen dan dat ze ooit in mijn grind hebben gedaan. Vind dit zand dus zeker een aanrader 😀

ok top ik ga is kijken op op internet bij wildkamp. mischien dat ik toch voor grind gs voor de planten en zand voor de corydoras grind zo als denerle ofzo dat afgerond zou moeten zijn is prima voor hun toch?

Tja voor een Dennerle bodem betaal je wel de hoofdprijs hoor. Een onbekend merk is vast net zo goed.

ja dat wel natuurlijk maar dan heb je keuze van kleur denk ik ? ik zag ent dat er een wildkamp best in de buurt zit dus kan is langs gaan om te kijken 😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan