Nieuw aquarium, hoe richt ik dit filter in.


J

Jws

Guest
Ik heb sinds kort een nieuw aquarium gekocht. Nu heb ik alleen nog geen ervaring met dit door filters. Zoals je op de doorkam zien bestaat het uit 4 delen. Het meest rechter deel is de inlaat (onderin zit een roostertje) en is er ruimte voor een verwarmingselement. Daarna kan ik zo ver ik weet de eerste keer het filteren met een fijne spons. Ik hou dan alleen nog twee vakken over waarin de laatste ook een pomp moet.
Nu sta ik voor het volgende raadsel:
1. Waar moet ik de resterende bakken mee vullen voor een goede filtratie
2. Er zit in de laatste bak bovenin een gaatje waardoor een slang pas (ik vermoed de uitlaat voor het water) maar ook onderin te grote van 3 mm. Verliest (als ik een pompje hierin stop en het water naar boven door de uitlaat laat pompen) het filter systeem dan niet zijn functie omdat er geen water door de kamers loopt maar door het onderste gaatje word aangezogen.
3. Zo ver ik een filtersysteem ken word dit steeds door de hele kamer gezogen. Dit door bijvoorbeeld een overloop systeem waarin het uiteindelijk onderin beland en weer overloopt in de volgende kamer bovenin. Bij deze zitten er in elke kamer twee best wel grote gaten in de zijkant. (Zie foto) hierdoor loopt in mijn optiek het water gewoon van links naar rechts zonder alles te gebruiken. Lekker niet efficiënt lijkt dit of klopt dit niet.

Wat is jullie mening hierover? Ik hoor het graag.

3398FCE5-B6FC-4EA0-B344-6EC51713B06B.jpeg


EDBCF801-9493-4A47-9109-EE6FEA228B99.jpeg


89A8A57D-604B-4182-B587-E5E13E64CC50.jpeg


99A07099-922E-4065-A62C-BBEAF6D1CC63.jpeg
 
Die worden er allemaal uit gehaald.

Wil je hem houden. Zal je hem moeten vullen, met een grove zak siporax

Dan grove spons, fijne spons , dan watten.
Vanaf de pomp de zak.
 
Een buitenfilter is wel handiger.
 
Is er een reden dat ze eruit gehaald worden anders dan dat het ruimt in je bak kost? Neem aan dat de volgorde vanaf inlaat naar uitlaat is grove spons, fijne spons, watten, siporax? Of heb ik die verkeerd.
 
Is beter handelbaar , dan telkens in de bak klooien.

Siporax vooraan. dus in het begin.
 
Is er een reden dat ze eruit gehaald worden anders dan dat het ruimt in je bak kost?
Dat deze vaak worden verwijderd is een reden dat het lelijk in de bak staat, ruimte inneemt en onhandig is met onderhoud, een externe filter is makkelijker in onderhoud, je hebt alleen een in en uitstroom in de bak en nog een paar liter extra water, dus alleen een win win, alleen een extra investering natuurlijk.
 
Daarnaast is de filtercapaciteit van een buitenfilter groter
 
Dit is een interne bioloog en als een bioloog goed draait, heb je weinig onderhoud eraan. De indeling is altijd van grof naar fijn en kan uitstekend met matten. De matten kun je als dat nodig is ook makkelijk verwijderen en uitspoelen. Laatste vak blijft leeg behalve natuurlijk het pompje. Ik denk dat hier matten in gezeten hebben omdat die stroken de matten in vorm houden.
Het voordeel van een interne bioloog is dat er geen water buiten de bak komt met kans op lekken of knoeien (behalve met eventueel schoonmaken).
Dat de filtercapaciteit van een buitenfilter groter zou zijn is trouwens onzin.
 
Ik werk ook met een interne filter. Rechts onderaan is de inlaat. In die kamer wordt het verwarmingselement geplaatst.
De volgende kamers zijn voor het filter medium. Ik begin altijd met mechanische filtratie. Dit bestaat uit filterwatte gevolgd door een grove spons. Na de mechanisch filtratie komt het biologisch medium. Ik werk liever eerst met watte, deze zorgt er voor dat de rest van het medium minder snel vuil wordt. De watte wordt wekelijks vervangen.
De laatste ruimte is voor de pomp, deze pompt inderdaad het water door het gat bovenaan. Ik heb wel enkele bedenkingen bij jou filter
  • De gaten in jou tussenwanden lijkt mij inderdaad niet efficiënt. Met gesloten wanden wordt al het medium doorstroomt, wat mij beter lijkt.
  • Zeg je nu dat er een gat onderaan de linker kamer is? Dit reduceert het debiet door het filter materiaal, wat ook niet gewenst is.
Binnen filters zijn inderdaad minder mooi en neemt redelijk wat ruimte in van het aquarium. Het onderhoud is geen ramp, maar aangezien het compact gemaakt wordt is het soms wat lastig om zaken er in of uit te halen. Maar, het systeem werkt wel zeer goed. De filter heeft me nog geen problemen gegeven en draait nu al een aantal jaren.
Ik heb bij de opstart van mijn aquarium blijven werken met de interne filter die er al in zat. Mijn budget liet grotere kosten ook niet echt toe. Ik zou deze keuze niet nog eens maken. Ik zou het filter er uit halen en vervangen voor een extern model. Maar nu durf ik het niet meer te verwijderen uit schrik voor de kit randen.
 
Ik Heb dus een JBL CristalProfi e902.

Onder aan de bak
- Filter media
- Matten
-Matten en in het midden weer filter media
- Dan komt de voorfilters..


Enig ander advies?
 
Dat de filtercapaciteit van een buitenfilter groter zou zijn is trouwens onzin.

Over het algemeen is de inhoud van een buitenfilter groter dan van een binnenfilter en dus kan een buitenfilter dan meer aan...

En als ik naar de vakjes van dit interne bioloog kijk, lijkt het volume voor biologische media beperkt, zeker ten opzichte van het formaat

Dit grote bakbeest zou ik er in elk geval uithalen...
 
Een externe filter is vaak groter dan een interne filter.
Een externe bioloog is vaak groter dan een interne bioloog.
Maar dit gaat lijken op een steggelpunt ;)
 
Super, bedankt allemaal voor de reacties. Eruit halen dan maar. Toch stiekem een beetje bang voor de kit randen die mogelijk achterblijven. Mocht het echt allemaal lelijk worden dan heb ik meteen een reden om een achterwand te gaan bouwen.
 
26ACBD56-32D9-43E6-9B31-DFCAAA4290F2.jpeg


Resten kit kun je goed weghalen met een Stanley glasschraper of soortgelijke producten.
 

Terug
Bovenaan