Wat is er nieuw

Roomsnoes_06

Well-known member
Lid geworden
2 augustus 2022
Leeftijd
23
Op internet staan er allemaal super mooie plaatjes van paludariums / aquariums. Ripariums en vivariums.

Nu heb ik een lege bak staan, eentje van 60cm lang, 20 cm waterhoogte en de achterkant van de bak is 30cm hoog. Oja bak is 30 diep. Omgerekend grote 36 liter.
Ik zat te kijken en ik wil heel graag een soort landgedeelte maken waar eventueel kamerplanten (zoals lepelplant) in komen te staan. Ik vraag me alleen af hoe ik dit het beste kan maken.
Op internet staan er verschillende ideeën voor een verhoging, ik zat eraan te denken om met een blauw filter dat in zwembaden gebruikt word als onderlaag, daarop filterdoek en aarde?
Eromheen komt een rand met lavastenen.

Omdat het water 20 cm hoog is, maar de bak zelf 30 cm hoog is zat ik eraan te denken om varenwortel op de overige 10 cm te plaatsen. Het varenwortel staat dan niet onder water, maar de onderkant is gelijk aan het waterniveau.

Als bodem komt er denk ik een voedingsbodem in met verschillende javavaren, anubias, mosballen en nog wat meer.

Ik hoop dat jullie mij op weg willen helpen.

Toevallig ontstond vanacht het idee om een waterval te gaan maken. We hebben een gigantische rots waar het water vanaf zou kunnen gaan. Het idee is om een sponsfilter in de hoek te hangen en daar allemaal stenen voor te leggen, eventuele gaten afdichten met filterwatten en secondelijm. Dan daaromheen de bodem leggen. (Mano base) Zou dit mogelijk zijn?
Ik ben best wel bang ervoor dat er straks een aantal dode hoeken ontstaan en het water niet goed gefilterd kan worden. Heeft iemand hier misschien verstand van?

Dit is de steen waar het om gaat. Ik heb een sponsfilter maar wil eigenlijk graag de uitloop zo verwerken dat het over de steen het water inloopt. Ik ben alleen een beetje bang voor dode hoeken en ophopend vuil

Bijlagen

• 17503440721587324124348033510633.jpg
    17503440721587324124348033510633.jpg
    2.6 MB · Weergaven: 7
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan