Wat is er nieuw

Nieuw aquarium in zomer kopen?

bertgeitz

Active member
Lid geworden
12 mei 2020
Leeftijd
59
Hallo

Ik denk er aan om een complete aquarium van 1 meter te kopen met led verlichting etc. Nu was ik bij een winkel en die zei dat het beter is om na de zomer er mee te beginnen ivm hoge temperaturen die laatste jaren zijn in de zomer. Is dat inderdaad verstandig om in september/oktober er mee te beginnen? En is voor beginner grind voor bodem beter dan zand of filterzand betere optie? En kan je met grind wel kleine garnalen en algeneter hebben of is filterzand daar beter voor. Ik lees met zand heb je meer kans op bodemrot.
Kan aquarium wel geplaatst worden op 2 meter afstand van raam? Kan wel lamellen dichtdoen want zon staat in de ochtend meer aan die kant.

Ik zie niet zo waarom je pas na de zomer zou moeten beginnen. Als het dit jaar weer zo warm wordt dan zul je wellicht wat maatregelen moeten nemen. Filteruitstroom naar de oppervlakte richten, ventilator op het oppervlakte of een bruissteen met lucht helpt allemaal wat met verkoelen. Of je daar nu dit jaar mee te maken krijgt of volgend jaar maakt mijn inziens niet uit.

Zand of grind is een persoonlijke keuze. Ik heb bakken met zand en grind en vind grind wat makkelijker maar zand oogt weer wat natuurlijker. Voor vissen die in de bodem graven is zand wel lekkerder maar de meeste van deze vissen kunnen ook prima op afgerond grind.

Bij de plaatsing van een aquarium is het belangrijk dat deze geen zonlicht krijgt. Daar krijg je alleen maar gedonder mee met algen en extra opwarming in de zomer.

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn aquarium in de winter maanden makkelijker mooi te houden is.
In de zomer heb ik heel veel licht in de woonkamer wat dus ook invloed heeft op de algen etc.
Qua temperatuur maakt het voor mij niet veel uit gezien ik koeling heb voor m’n aquarium maar ook dat is makkelijker in de winter.

qua bodem maakt het niet veel uit als je kijkt naar onderhoud, grind en zand moet je beiden van tijd tot tijd schoonmaken en dan heb je met zand geen last van bodemrot.

Ach ik zou ook niet wachten want de komende jaren draait de bak ook in de zomer en dan zit je met hetzelfde feit. Ik denk dat het best wel meevalt en voor een hoge temp zijn net al tips aangereikt.

Ach ik zou ook niet wachten want de komende jaren draait de bak ook in de zomer en dan zit je met hetzelfde feit. Ik denk dat het best wel meevalt en voor een hoge temp zijn net al tips aangereikt.
Dat is zo, maar om makkelijker te starten is het denk ik wel makkelijker in de winter dan in de zomer omdat je nagenoeg geen problemen met temperatuur gaat krijgen of met licht inval

Ja daar heb je een punt Wouter maar goed deze opmerking om niet in de zomer te starten had ik nog nooit eerder gehoord 😉

Mwah ik ben het er nog steeds niet mee eens. Met een aquarium heb je altijd uitdagingen en of die nu deze zomer of volgende zomer komen zou niet uit mogen maken.

Als je 'makkelijk' een aquarium wilt dan kun je net zo goed een screensaver met visjes op je tv instellen.

Mwah ik ben het er nog steeds niet mee eens. Met een aquarium heb je altijd uitdagingen en of die nu deze zomer of volgende zomer komen zou niet uit mogen maken.

Als je 'makkelijk' een aquarium wilt dan kun je net zo goed een screensaver met visjes op je tv instellen.
Dat is zo, maar voor je eerste aquarium met 0 ervaring kan ik snappen dat word aangeraden om in de winter te starten zodat je iig 1 of 2 uitdagingen minder hebt.

Er staan veel leuke bakken op marktplaats waarvan er genoeg nog net zo goed zijn als nieuw uit de winkel.

ik zou gewoon starten eerst indraaien en dan met een paar visjes beginnen.
als je weg gaat van de zomer kan je eventueel de vissen er pas in doen als je terug bent.

Denk zomer of winter allemaal een beetje kolder is,
Zet je bak niet bij een raam of zorg dat er geen licht in kan vallen, neem aan dat dit een standaard aanbeveling is voor zomer of winter 🤣

Voordelen met warmer weer is dat een filter/bodem ook sneller gerijpt is omdat met hogere water temperaturen bacterien veel sneller vermedigvuldigen en harder werken.
Maar ik heb in de zomer bakken opgestart en in de winter ik kan echt geen verschil merken dus in mijn ogen een mynth en fabel.
Gewoon bakkie kopen inrichen vullen indraaien en vis erin hatsikideeee ! 👍

meestal komt de zon in de winter veel verder woningen binnen dus is de kans op direct zonlicht niet perse kleiner. Warmte kun je wel wat aan doen en laten we eerlijk zijn, het is meestal maar een paar dagen echt warm in NL.

wel is het zo dat er in de zomer minder vis en planten verkrijgbaar zijn bij de lfs, omdat ze die in de zomer minder verkopen en dus ook minder inkopen.

Een winkelier die nu niets wil verkopen en jou over een half jaar laten terugkomen,heel vreemd.
Ach als we een aquarium-koeler aanschaffen zouden we ook als het straks weer 30 Gr. Of meer is ook gewoon met een zee-bak kunnen starten toch,overal is een oplossing voor.

Ja dat is een oplossing en om stroom te besparen op de verwarming zou ik een koudwaterbak nemen:DD😉

Hehe, dacht ik ook toen ik overschakelde naar sluiers niet realiserend dat die een stuk complexer zijn om gezond te houden 😉 en kwa stroom verbuik verwarming vs pompvermogen is het verschil ook niet echt groot.
Heb niet het gevoel dat die voor beginners zijn hoor. Tropisch is makkelijker als je uitgaat van de volwassen maat.

Hehe, dacht ik ook toen ik overschakelde naar sluiers niet realiserend dat die een stuk complexer zijn om gezond te houden 😉 en kwa stroom verbuik verwarming vs pompvermogen is het verschil ook niet echt groot.
Heb niet het gevoel dat die voor beginners zijn hoor. Tropisch is makkelijker als je uitgaat van de volwassen maat.
Gelukkig is er veel meer koudwaterspul dan die vergroeide oranje poepfabrieken. Er zijn ook hele leuke en makkelijke kleine vissen voor koudwater / kamertemperatuur. Denk dan aan danio's en verschillende barbelen, aantal tetra soorten, verschillende loaches en natuurlijk de guppy! Zo gek is een koudwater bak nog niet als je stroomkosten wilt besparen, maar ik geloof dat deze opmerking van John meer een grapje was 😉

Hallo

Ik denk er aan om een complete aquarium van 1 meter te kopen met led verlichting etc. Nu was ik bij een winkel en die zei dat het beter is om na de zomer er mee te beginnen ivm hoge temperaturen die laatste jaren zijn in de zomer. Is dat inderdaad verstandig om in september/oktober er mee te beginnen? En is voor beginner grind voor bodem beter dan zand of filterzand betere optie? En kan je met grind wel kleine garnalen en algeneter hebben of is filterzand daar beter voor. Ik lees met zand heb je meer kans op bodemrot.
Kan aquarium wel geplaatst worden op 2 meter afstand van raam? Kan wel lamellen dichtdoen want zon staat in de ochtend meer aan die kant.

Als je nog in overweging bent zou 1,2meter echt super zijn daar kan je een goede school in houden of een wat grotere maat vis. voor een lengte van ca 5-6 cm VOLWASSEN lengte hebben ze echt goed zwemruimte.

Hornbach heeft fijn grind met kunstof coating die is afgerond en niet scherp is super.
Als zand komt alleen filterzand in aanmerking dat is ook afgerond en kan hierdoor niet aankoeken. Gebruik ik nu voor sluiers dit is fijn genoeg om niet in hun kieuwen te blijven steken.
Bij een koi winkel te vinden.
Koop geen kies grind dit is erg scherp en kan beschadigingen op de huid geven en mogelijk later infecties op de buik bij bodembewoners of beschadigingen/slijtage aan baardharen bij pantsermeervallen.
Hornbach grind is ideaal daar duwen ze hun bek tot hun ogen er in en woelen ze de bodem door zo houd je je bodem ook schoner de filter kan dit weer mooi opzuigen.

Succes!

Gelukkig is er veel meer koudwaterspul dan die vergroeide oranje poepfabrieken. Er zijn ook hele leuke en makkelijke kleine vissen voor koudwater / kamertemperatuur. Denk dan aan danio's en verschillende barbelen, aantal tetra soorten, verschillende loaches en natuurlijk de guppy! Zo gek is een koudwater bak nog niet als je stroomkosten wilt besparen, maar ik geloof dat deze opmerking van John meer een grapje was 😉

Klopt! Barbelen stonden ook lang op mijn lijstje maar zijn best druk 😉. Een goudvis is ook een veel impulsievere aanschaf echt een slachtoffer van slechte marketing...maar wel heel leuk en leerzaam.
Poepfabriek valt nog erg mee vind ik hoor maar voer enkel Bassleer half theelepeltje per dag per vis dus kan er ook niet veel uit komen.

Dat ze vergroeid zijn is echt iets wat je moet overwegen. Er zijn veel vissen die niet in de natuur voorkomen echter sluiers zijn niet schuw of schrikkerig en door hun koddiger zwemmen is een kleinere bak niet direct een probleem voor hun zwembehoefte en zijn ze erg tevreden. Een groot volume water en filter om de waterwaarden goed te houden en goed voer is wel belangrijk.
Dat het een gehandicapte vis is geeft ook speciale verzorging maar ben er wel achter gekomen dat ze veel meer tevreden zijn dan tropische vissen. Vooral het schrikkerige(stress) had ik medelijden mee.

Snap best dat de inzet grappig was hoor maar kan makkelijk scheef aflopen kijk maar in de goudvissen beginners draadjes die deze maand gestart zijn😉

(Zon-)Lichtinval, ik lees er hier nogal wat over. Dat zou, gezien de plek voor mijn bak, dan ook hier een probleem moeten zijn. Eigenlijk was dat ook wel "wat" het geval. Na een week was er, als je dan in de lengte langs de ramen keek altijd een lichte aanslag op te merken. Maar sinds ik werk met de Cerges reaktor en een spraybar achter in mijn bak heb ik eigenlijk geen groene aanslag meer op de ramen. De het licht inval probleem zie ik niet meer. Ik denk toch dat, althans bij mij, de CO2 oplosbaarheid en verdeling aanzienlijk is verbeterd. 't Het is een ervaring waar ook anderen misschien iets mee kunnen.
IMG_20200516_111432.jpg

Het hoeft inderdaad niet direct een probleem te zijn. Als je bijvoorbeeld via een geautomatiseerd co2 systeem de vraag naar extra co2 kunt opvangen dan zal het prima werken, mits je voldoende andere voedingsstoffen aanbiedt. Echter zonder extra co2 kan dit wel een probleem geven. Zonlicht is namelijk niet voorspelbaar en zo kun je soms een paar weken lang elke dag (ongewenst) extra belichten en dit kan de balans verstoren die je moeilijk of zelfs helemaal niet kunt bijsturen.

In een aquarium met co2 toevoeging kun je dit mijn inziens prima opvangen maar in een low-tech bakje heb je die mogelijkheid weer niet. Iets om rekening mee te houden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan