Hallo Sanjo,
Super dat je voor die grote bak gaat. Ik heb zelf 3 Sluierstaarten en 1 Ancistrus in een 200 l bak rondzwemmen. Goede filtering is erg belangrijk. In mijn bak zitten 2 interne Fluval U4 filters omdat mijn bak in de kast ingebouwd staat, en mijn bak bleek nog een overhead sump te hebben. Maar 1 grote of 2 kleinere externe filters is nog beter. Ik lees goede berichten over de Fluval FX6, en ook over de Eheim Professionel 3 , en er is ook een lid dat 2 x JBL 1501 heeft, zodat er altijd een kan blijven draaien. Je kunt veel informatie vinden op het forum over Filters en Pompen.
https://aquaforum.nl/forums/filters-bioloog-en-pompen.38/
Je hebt een Demekin en een Fantail rondzwemmen, dus het is belangrijk dat je inrichting geen scherpe kantjes bevat. Die ogen zijn nogal kwetsbaar.
Filterzand op de bodem is het beste, want deze bodem slaat niet snel dicht en de korrels zijn mooi rond. Zelf gebruik ik filterzand van Wildkamp 0.71 - 1,25 mm. Dan kunnen ze lekker grondelen, dat is belangrijk voor ze. Ook je zandbodem is een plek waar nitrifierende bacterien zich goed kunnen vestigen, dit dient dus ook als een soort filter.
Ik heb Javavarens, Waterpest, Penningkruid, Limnobium en Salvinia natans (deze is 1-jarig)in de bak. Planten nemen nitraat op en geven zuurstof af. Rondom de planten heb ik maaskeien liggen, die zijn mooi afgerond en inmiddels begroeid met algen.