Wat is er nieuw

Nieuw aquarium inrichten voor 4 sluierstaarten .

• Onderwerp starter Onderwerp starter Sanjo
  • Startdatum Startdatum
S

Sanjo

Guest
Sinds half jaar sluierstaartvissen voor me kleinzoon gekocht, had eerst 40l bak ,algauw grotere aquarium gekocht naar 60l bak . Deze is nu ook te klein want heb sinds kort BOB geadopteerd 😜 dat is die zwarte en heb nu weer besloten om groter te gaan . Morgen wordt ie geleverd .Hij is 120 / 70 / 50 .Dus alle tips zijn welkom voor de inrichting.
Alvast bedankt

Bijlagen

• 16020081612972340359769939451212.jpg
    16020081612972340359769939451212.jpg
    180.5 KB · Weergaven: 651
Allereerst goed dat je groter gaat! Dat kunnen ze zeker waarderen!

Mijn tips zijn: voor op de bodem kun je goed zand gebruiken, filterzand is het goedkoopst en beste voor de sluiers. Verder is een goed filter het allerbelangrijkste. Ik zou zelfpersoonlijk voor een extern filter gaan van voldoende capaciteit--> 2 maten groter dan dat je normaal op je bak zou zetten met tropische vis. Dit scheelt enorm qua vervuiling van je water. VErder regelmatig veel verversen en veel voer geven. Dan heb je binnen 2 jaar prachtige vissen ter grootte van je vuist! Met daar nog een mooie sluier qua staart eraan

Kikkervisj,thanks voor de info wat die exsterne filter betreft daar moet ik me nog in verdiepen en kijken hoe ik dat allemaal moet aansluiten en aansluiten want ik wil ook geen waterballet 😜

Bijlagen

• Screenshot_20200927-160106_Chrome.jpg
    Screenshot_20200927-160106_Chrome.jpg
    199.3 KB · Weergaven: 100
Hallo Sanjo,

Super dat je voor die grote bak gaat. Ik heb zelf 3 Sluierstaarten en 1 Ancistrus in een 200 l bak rondzwemmen. Goede filtering is erg belangrijk. In mijn bak zitten 2 interne Fluval U4 filters omdat mijn bak in de kast ingebouwd staat, en mijn bak bleek nog een overhead sump te hebben. Maar 1 grote of 2 kleinere externe filters is nog beter. Ik lees goede berichten over de Fluval FX6, en ook over de Eheim Professionel 3 , en er is ook een lid dat 2 x JBL 1501 heeft, zodat er altijd een kan blijven draaien. Je kunt veel informatie vinden op het forum over Filters en Pompen.

https://aquaforum.nl/forums/filters-bioloog-en-pompen.38/
Je hebt een Demekin en een Fantail rondzwemmen, dus het is belangrijk dat je inrichting geen scherpe kantjes bevat. Die ogen zijn nogal kwetsbaar.

Filterzand op de bodem is het beste, want deze bodem slaat niet snel dicht en de korrels zijn mooi rond. Zelf gebruik ik filterzand van Wildkamp 0.71 - 1,25 mm. Dan kunnen ze lekker grondelen, dat is belangrijk voor ze. Ook je zandbodem is een plek waar nitrifierende bacterien zich goed kunnen vestigen, dit dient dus ook als een soort filter.

Ik heb Javavarens, Waterpest, Penningkruid, Limnobium en Salvinia natans (deze is 1-jarig)in de bak. Planten nemen nitraat op en geven zuurstof af. Rondom de planten heb ik maaskeien liggen, die zijn mooi afgerond en inmiddels begroeid met algen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan