Nieuw aquarium kopen.?


Swengoza

Well-known member
Lid geworden
25 september 2020
Berichten
185
Leeftijd
27
Goedemiddag lezers

ik heb al een tijdje een 2de hands juwel rio 180 bak. Ik stoor me al een tijdje aan de krassen op t glas en aan de interne filter behuizing . Ik heb veel last van alg op mijn achterwand die er lang geleden is in gelijmd. Ik heb al mijn planten weg gedaan omdat ik overnieuw wil beginnen met planten. Zou het kwaad kunnen om de bodem over te gooien in mijn nieuwe bak? Of heeft dit nare gevolgen voor de waterkwaliteit ?
 
Als je bak dezelfde inhoudt heeft dan zou ik alleen de filter meenemen en een nieuwe bodem nemen. Ik heb ook wel de bodem alleen vervangen en dat gaat in de regel dan prima als je weinig voert en de waterwaarden goed in de gaten houdt.
 
Goedemiddag lezers

ik heb al een tijdje een 2de hands juwel rio 180 bak. Ik stoor me al een tijdje aan de krassen op t glas en aan de interne filter behuizing . Ik heb veel last van alg op mijn achterwand die er lang geleden is in gelijmd. Ik heb al mijn planten weg gedaan omdat ik overnieuw wil beginnen met planten. Zou het kwaad kunnen om de bodem over te gooien in mijn nieuwe bak? Of heeft dit nare gevolgen voor de waterkwaliteit ?
Als je letterlijk al je planten hebt weggedaan is het wel een kunst om je stikstofcyclus op gang te houden en dus de bacteriën in leven te houden. Persoonlijk zou ik gewoon een nieuwe bodem halen en alleen je filterinhoud meenemen naar de nieuwe bak, mits je dus je stikstofcyclus op gang blijft houden.
 
Als je letterlijk al je planten hebt weggedaan is het wel een kunst om je stikstofcyclus op gang te houden en dus de bacteriën in leven te houden. Persoonlijk zou ik gewoon een nieuwe bodem halen en alleen je filterinhoud meenemen naar de nieuwe bak, mits je dus je stikstofcyclus op gang blijft houden.
Wat is het verband tussen de cyclus en planten?
 
Ik denk dat Lara bedoeld dat planten ook ammonium opnemen waardoor de ammoniak ook zal dalen.
 
Ik denk dat Lara bedoeld dat planten ook ammonium opnemen waardoor de ammoniak ook zal dalen.
ammonium en ammoniak zijn toch hetzelfde? Enige verschil is de ph waarde. Onder ph waarde x is het ammonium, daarboven ammoniak.

Wat is het verband tussen de cyclus en planten?
Alleen een bak water met niks erin houdt je bacteriekolonie niet eeuwig levend; planten nemen afvalstoffen op en produceren ze ook, dus hou je je cyclus beter gaande. Je kunt natuurlijk ook wat visvoer blijven verkruimelen of vergelijkbare methode.
 
ammonium en ammoniak zijn toch hetzelfde? Enige verschil is de ph waarde. Onder ph waarde x is het ammonium, daarboven ammoniak.


Alleen een bak water met niks erin houdt je bacteriekolonie niet eeuwig levend; planten nemen afvalstoffen op en produceren ze ook, dus hou je je cyclus beter gaande. Je kunt natuurlijk ook wat visvoer blijven verkruimelen of vergelijkbare methode.
Al wat leeft heeft een vorm van voeding nodig en heeft een vorm van ontlasting.
Maar die planten zijn daar geen absolute noodzaak bij.
 
Dit is een beetje de omgekeerde vraag als normaal. Normaal is de vraag kan ik straffeloos de bodem vervangen / achterlaten in mijn oude aquarium.

Het antwoord is eigenlijk beide kan je kan je oude bodem meenemen of laten zitten. In je bodem zitten wel bacteriën maar in de regel kan je filter alleen de belasting van de bak prima aan en anders kun je dat oplossen met een paar extra waterwissels. Je begint dan wel weer lekker schoon.

Je oude bodem meenemen kan ook. Dit moet je alleen niet doen als je bijvoorbeeld veel alg of (ongewenste) slakken in je bodem hebt zitten want dan verhuis je het probleem mee. Verder even goed mengen ivm kleurverschillen in de onderlaag.

Daarbij is de vraag mocht het een voedingsbodem betreffen die er al de nodige jaren in zit of vervangen geen betere optie is aangezien die bodems na een tijdje uitgewerkt zijn en dus geen meerwaarde meer geeft voor je planten.
 

Terug
Bovenaan