Nieuw aquarium met ongewone maat

ME86

Well-known member
Lid geworden
12 november 2017
Berichten
185
Leeftijd
37
Hoi allemaal

Ik ga een aquarium op maat laten maken van 242x18x45 cm, waterhoogte 40cm. Ongeveer een 170 liter.

Ik zou mij hierin willen wagen aan aquascaping. Het zal een hele uitdaging zijn met de beperkte diepte.

Ik zal zelf de lichtbak en ombouw maken maar ik zit een beetje vast met de verlichting. Mijn voorkeur ging in eerste instantie uit naar 2x T5 van 54 watt (120cm). Nu is LED verlichting ook interessant maar omdat ik met een beperkte diepte zit heb ik al snel te veel lumen/liter.

Hebben jullie tips?

Alvast bedankt!
 
led kan je redelijk makkelijk dimmen, dus te sterk zou ik me geen zorgen om maken
 
Heb je een idee welke LED? Men raadde die van superfish aan, deze is ook nog goed betaalbaar maar hier staan nergens het aantal lumen vermeld dus dat betrouw ik zo niet...
 
Yep, LED lijkt me de beste optie. Wel een gave maat, ben benieuwd wat je ervan maakt.
 
Lijkt me niet geschikt voor vissen of is dst ook niet de bedoeling?
 
Jawel hoor, nanovisjes wou ik er in plaatsen.
 
Speciale bakmaat hoor vanwaar die 18cm diepte ?

Welkom op Aquaforum trouwens.
 
Speciale bakmaat hoor vanwaar die 18cm diepte ?

Welkom op Aquaforum trouwens.

Dank je wel! Ik wil deze graag op een bepaalde plaats in de woonkamer zetten waar deze het beste uitkomt. Maar omwille van een radiator, deur en raam niet mogelijk om dieper te gaan. Het lijkt me ook wel een uitdaging om deze in te richten.
 
Bizarre afmetingen maar wel interessant,denk ook dat de rondstroming/filtratie een uitdaging gaat worden.
 
Dank je wel! Ik wil deze graag op een bepaalde plaats in de woonkamer zetten waar deze het beste uitkomt. Maar omwille van een radiator, deur en raam niet mogelijk om dieper te gaan. Het lijkt me ook wel een uitdaging om deze in te richten.
Ok hopelijk open je je eigen foto album zodat we het hele gebeuren kunnen mee volgen want daar zijn we echt wel benieuwd naar.:thumbs:
 
Lijkt me niet geschikt voor vissen of is dst ook niet de bedoeling?

Goh ja, ergens valt dat zeer goed mee toch? Er zijn hier tal van leden met 30l en zelfs 20l nano-bakjes met visjes in, dat vind ik eerder ongeschikt eigenlijk?
Als je in deze bak iets als Kubotai steekt kunnen ze wel serieuze baantjes trekken natuurlijk!
Beetje smal inderdaad maar voor echt kleine, actieve visjes lijkt het me zelfs een zeer leuke maat, 2m40 is voor een visje van 2cm niet slecht vind ik!!

Bizarre afmetingen maar wel interessant,denk ook dat de rondstroming/filtratie een uitdaging gaat worden.
Dat klinkt idd als de grote uitdaging! Hoe ga je dat aanpakken?
 
Niet kan zal ik niet zeggen maar of het ideaal is betwijfel ik.
Je zal dan sowieso goed over het gedrag van de gewenste kleine vissen moeten informeren.
 
Goh ja, ergens valt dat zeer goed mee toch? Er zijn hier tal van leden met 30l en zelfs 20l nano-bakjes met visjes in, dat vind ik eerder ongeschikt eigenlijk?
Als je in deze bak iets als Kubotai steekt kunnen ze wel serieuze baantjes trekken natuurlijk!
Beetje smal inderdaad maar voor echt kleine visjes lijkt het me zelfs een leuke maat!


Dat klinkt idd als de grote uitdaging! Hoe ga je dat aanpakken?

Ik had gedacht om te werken met spray bars. Hopelijk lukt het zo.
 
Als je ruimte hebt voor externe filters zou ik opteren voor 2 goeie krachtige JBL filters.
 
Niet kan zal ik niet zeggen maar of het ideaal is betwijfel ik.
Je zal dan sowieso goed over het gedrag van de gewenste kleine vissen moeten informeren.

kan je iets meer info geven over wat je nu precies bedoeld?
 
Spraybar langs de achterwand en meerdere externe filters?

Ik ga werken met een interne filter. Met externe filters heb ik tot nu toe geen goede ervaringen gehad :regen:. Ik heb een aquarium gehad van 200x70x70 met 1 interne filter en hier vormde het geen problemen. Denk je met de nieuwe bak wel?
 
kan je iets meer info geven over wat je nu precies bedoeld?
Kleine visjes hebben niet altijd minder ruimte nodig als grote.
Een misvatting is b.v. dat neon's in een klein bakje kunnen omdat ze niet groot worden maar als je deze visjes bestudeerd in een klein bakje en in een grootte bak zal je zien dat het zwem gedrag meer past bij een bak van een meter dan bij een 60 cm bakje.

In dit geval hebben ze veel lengte maar de diepte is wel erg weinig.
Is 18 cm de binnen of de buiten maat?

Hoe wil je het beplanten?
Kun je er voldoende beschutting maken?
 
Ik ga werken met een interne filter. Met externe filters heb ik tot nu toe geen goede ervaringen gehad :regen:. Ik heb een aquarium gehad van 200x70x70 met 1 interne filter en hier vormde het geen problemen. Denk je met de nieuwe bak wel?

Tja, het zal afhangen van de capaciteit van je filter en van je inrichting natuurlijk.

Ik dacht dat Dave hee hier eerder een topic had met een 'shallow long scape' (een lage bak (20cm) van 120cm lang) en ik weet dat hij in die bak bleef kampen met stromingsproblemen, zelfs met stromingspompjes. Ik vermoed dat hij werkte met zijwaartse stroming dus misschien werkt een lange spraybar beter.
Jouw bak is hoger maar smaller dan de zijne dus misschien is het in jouw bak door de extra waterhoogte makkelijker om de stroming te regelen.
Het is niet omdat het moeilijk is dat het niet kan nietwaar!

Een misvatting is b.v. dat neon's in een klein bakje kunnen omdat ze niet groot worden maar als je deze visjes bestudeerd in een klein bakje en in een grootte bsk zal je zien dat zwem gedrag meer past bij een bak van een meter dan bij een 60 cm bakje.

Akkoord!
Maar je moet helaas niet lang zoeken op het forum naar nano-cubes met oa neons in. Dat vind ik niet kunnen maar met deze bakmaat zou ik er geen problemen in zien eigenlijk... Het is effectief smal maar gezien de lengte lijkt het me best geschikt. Misschien een zachte mos-achterwand als stootkussen voor als ze uit de bocht vliegen? :D
 
Heb je een idee welke LED? Men raadde die van superfish aan, deze is ook nog goed betaalbaar maar hier staan nergens het aantal lumen vermeld dus dat betrouw ik zo niet...
Hangt er een Btje van af wat je gaat doen..
als je voor een open bak gaat zou je ook voor led bouwlampjes kunnen gaan en deze variëren in hoogte om zo te spelen met de licht sterkte
Maar anders zou ik voor iets van strips gaan maar zou zeker geen kant en klare superfish spul gebruiken
 
Hangt er een Btje van af wat je gaat doen..
als je voor een open bak gaat zou je ook voor led bouwlampjes kunnen gaan en deze variëren in hoogte om zo te spelen met de licht sterkte
Maar anders zou ik voor iets van strips gaan maar zou zeker geen kant en klare superfish spul gebruiken

De bak zal gesloten worden omwille van de poezen.

Met 2xT5 zou ik komen op 7600 lumen --> 44,7 lumen/liter
LEDverlichting van daytime: 8640 lumen -->50,8 lumen/liter Deze is wel vrij duur in aanschaf vind ik.
Chihiros A1201: 19400 lumen --> 114,1 lumen/liter Goed betaalbaar maar serieuze overbelichting, misschien zelfs met dimmen.
 
Kleine visjes hebben niet altijd minder ruimte nodig als grote.
Een misvatting is b.v. dat neon's in een klein bakje kunnen omdat ze niet groot worden maar als je deze visjes bestudeerd in een klein bakje en in een grootte bak zal je zien dat het zwem gedrag meer past bij een bak van een meter dan bij een 60 cm bakje.

In dit geval hebben ze veel lengte maar de diepte is wel erg weinig.
Is 18 cm de binnen of de buiten maat?

Hoe wil je het beplanten?
Kun je er voldoende beschutting maken?

Dat ben ik met je eens, maar vissen gebruiken (bij mij althans) voornamelijk de lengte van de bak.
een visje van 3cm (neon tetra is niet echt "nano") zoals bijvoorbeeld een kubotai heeft idd maar 6x zwemruimte in de diepte, maar wel 80x zwemruimte in de lengte... iets meer diepte zou wel beter zijn ja (maar dat is bijna altijd wel zo eigenlijk, hoe groter de bak hoe beter) maar ik vind dit toch 10x meer idealer voor een actief nanovisje dan een 80x30 bak bijvoorbeeld.

aan de andere kant kan je zeggen dan 6x de lengte in diepte weinig is... maar veel vissen (vooral de grotere) in onze aquaria hebben nog minder dan dat.

beschutting is altijd te creëren, wel meer een uitdaging met minder diepte dat klopt.
 
  • Leuk
Waarderingen: ME86
De bak zal gesloten worden omwille van de poezen.

Met 2xT5 zou ik komen op 7600 lumen --> 44,7 lumen/liter
LEDverlichting van daytime: 8640 lumen -->50,8 lumen/liter Deze is wel vrij duur in aanschaf vind ik.
Chihiros A1201: 19400 lumen --> 114,1 lumen/liter Goed betaalbaar maar serieuze overbelichting, misschien zelfs met dimmen.
Ah je wilt geen cat-fish dus :p

Maar dacht zelf meer aan hvp of JMB.
Gezien de “geringe” hoogte kom je wss wel weg met een SMD stripje

Ff 2,5 meter overbruggen is een pittig eindje..
Weet trouwens niet hoe handig je bent maar iets zelf bouwen is ook altijd nog een optie
 
  • Leuk
Waarderingen: ME86
Ben het deels met Dirk eens. De vissen zullen in 18 cm waarschijnlijk niet genoeg kunnen verstoppen. Tetra's en rasbora's zijn geen zwemmachines die altijd zichtbaar zijn, zoals mensen vaak denken, ook zij willen verstoppen, en ook zij willen ze weg bij de mensen. In 18 cm diepte zal dat heel moeilijk zijn, vooral als je een aquascape wilt (Dus veel hardscape, en veel substraat).

Even voor de duidelijkheid, ik zeg niet kan, maar dat je héél bewust moet gaan scapen, en dat je genoeg verstopplekken moet creëren zonder teveel ruimte weg te nemen. Ook zal je héél bewust vissen moeten kiezen. In 45cm hoogte zou je bijvoorbeeld ditherfish (oftewel, een vis die de rest van de vissen laat zien dat alles veilig is) kunnen gebruiken, om je hoofdvis minder schuw te maken.
 
Nu ja de discussie is ook niet welke vissen ik zal houden maar wel welke verlichting ;)

Natuurlijk wel fijn om verschillende meningen te lezen.
 
Ben het deels met Dirk eens. De vissen zullen in 18 cm waarschijnlijk niet genoeg kunnen verstoppen. Tetra's en rasbora's zijn geen zwemmachines die altijd zichtbaar zijn, zoals mensen vaak denken, ook zij willen verstoppen, en ook zij willen ze weg bij de mensen. In 18 cm diepte zal dat heel moeilijk zijn, vooral als je een aquascape wilt (Dus veel hardscape, en veel substraat).

Je kan dat oplossen door de juiste planten te gebruiken, hier en daar een bosje Blyxa japonica, paar groepjes stengelplanten of wat drijvers met lange wortels zou wonderen doen.
De bak heeft ook het voordeel dat hij zo lang is, zolang je niet met 7 man naast elkaar voor de bak staat kunnen ze altijd in de lengte vluchten natuurlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: ME86
Nu ja de discussie is ook niet welke vissen ik zal houden maar wel welke verlichting ;)

Je zou ook voor meerdere kleine ledunits kunnen gaan. Dan creëer je de mogelijkheid om plaatselijk te dimmen of te verduisteren en kan je de bak verdelen in meerdere "zones" met verschillende intensiteit obv je planten.
Kan wel een leuke sfeer geven, je kan dan bvb de zonsopgang rechts en de zonsondergang links programmeren en andere leuke extra's die kunnen door de lengte, en je vissen hebben dan eventueel ook wat donkere plekjes in de bak... ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: ME86
Zou toch voor EB series gaan van bridgelux en zelf wat bouwen
 
Ik had een T5 unit besteld van 2x54Watt. Maar de kabels zijn te kort en om deze te kunnen plaatsen zou ik 3 van de 4 kabels moeten verlengen waarvan de langste met 2 meter... Ik denk dat dit qua veiligheid geen goed idee is?

Wanneer ik naar LEDverlichting zoek, zit ik bij de meesten al snel aan een veel te sterke overbelichting door de kleine diepte van mijn aquarium (18cm).

Daarom vond ik deze wel interessant (en betaalbaar):
https://www.ledstripkoning.nl/aquar...1-enkele-kleur-strip-200-250-cm-complete-set/

Hier zou ik 2x RGB + 1x blauw of helder wit nemen. Dan zit ik aan een totaal van 6960 lumen wat neerkomt op 42 lumen/liter. Deze zou ik ook nog kunnen dimmen.

Ik lees wel wat tegenstrijdige reacties over de kwaliteit. Kan iemand mijn twijfel wegnemen?
Alvast bedankt!
 
Ik had een T5 unit besteld van 2x54Watt. Maar de kabels zijn te kort en om deze te kunnen plaatsen zou ik 3 van de 4 kabels moeten verlengen waarvan de langste met 2 meter... Ik denk dat dit qua veiligheid geen goed idee is?

Wanneer ik naar LEDverlichting zoek, zit ik bij de meesten al snel aan een veel te sterke overbelichting door de kleine diepte van mijn aquarium (18cm).

Daarom vond ik deze wel interessant (en betaalbaar):
https://www.ledstripkoning.nl/aquar...1-enkele-kleur-strip-200-250-cm-complete-set/

Hier zou ik 2x RGB + 1x blauw of helder wit nemen. Dan zit ik aan een totaal van 6960 lumen wat neerkomt op 42 lumen/liter. Deze zou ik ook nog kunnen dimmen.

Ik lees wel wat tegenstrijdige reacties over de kwaliteit. Kan iemand mijn twijfel wegnemen?
Alvast bedankt!

Niemand?

Het is wel IP67 en niet 68..
Ik zou deze in een aluminium profiel plakken.
 
Terug
Bovenaan