Nieuw aquarium met ongewone maat

Je wilt een plantenbak, en dat is met een 45 cm hoog aquarium en die strips gewoon niet mogelijk.

Kan ik met deze hoogte dan niet verdergaan op lumen/liter?

Ik vind het echt moeilijk om geschikte verlichting te vinden. Ik heb het mezelf aangedaan maar ben ervan overtuigd dat er wel iets te vinden valt.
 
Kan ik met deze hoogte dan niet verdergaan op lumen/liter?

Ik vind het echt moeilijk om geschikte verlichting te vinden. Ik heb het mezelf aangedaan maar ben ervan overtuigd dat er wel iets te vinden valt.
Je zal TL of degelijke leds moeten gebruiken.
 
JMB balken zijn degelijk, en dit kan je ook makkelijk dimmen dus teveel licht zal niet snel gebeuren.

voor een echte plantenbak worden ledstripjes een "goedkoop is duurkoop" actie :)
 
Je zal TL of degelijke leds moeten gebruiken.

Kan u mij zeggen waarom dit geen degelijke leds zijn? Als ik het aantal lumen vergelijk leken deze mij in orde? Kan je mij zeggen waar ik op moet letten behalve de lumen?
Sorry voor de vele vragen maar wil het goed doen.
 
Kan ik met deze hoogte dan niet verdergaan op lumen/liter?

Ik vind het echt moeilijk om geschikte verlichting te vinden. Ik heb het mezelf aangedaan maar ben ervan overtuigd dat er wel iets te vinden valt.
Je kan gewoon 2 balken van JMB (120 cm.) achter elkaar zetten. (Passen net?)
Zet deze op 80% maximaal en je hebt uitstekende verlichting voor je 45 cm. hoogte!

Zelf gebruik ik ook JMB balken voor 40 cm. hoogte boven een plantenbak.

https://www.jmbwebshop.nl/c-1681810/jmb-aquarium-led-verlichting/
 
  • Leuk
Waarderingen: ME86
Kan u mij zeggen waarom dit geen degelijke leds zijn?
Als jij de goedkope LED strips van de LED strip Koning jou interessant lijkt, neem dat even contact met hen op, denk dat je daar verder mee komt. Van te voren even een vragenlijstje maken.
 
Als jij de goedkope LED strips van de LED strip Koning jou interessant lijkt, neem dat even contact met hen op, denk dat je daar verder mee komt. Van te voren even een vragenlijstje maken.
Zou ik niet doen, helaas zijn dit geen goede producten voor een aquarium. TS kan beter voor bewezen kwaliteit gaan.
 
TS kan beter voor bewezen kwaliteit gaan.
Dan kom je bij de duurde merken als bv. Daytime terecht. Ach ja... misschien wint TS morgen wel de hoofdprijs bij de Staatsloterij of Postcodeloterij.
 
  • Leuk
Waarderingen: ME86
Een juwel rio 180 aquarium is 50cm hoog en heeft twee led balken met LED's met eenzelfde openingshoek. Ongeveer 3000 lumen per meter, twee strips. Dus onmogelijk zou ik niet zeggen Komt nog steeds neer op 27 lumen per liter.

Het is alleen de vraag of de 3000 lumen een berekening zijn(waarschijnlijk) of dat dit echt gemeten is.

Dergelijke LED-Strips hoeven geen probleem te zijn, maar weet dat ze zonder koeling worden geleverd en dit wél nodig hebben. Daarnaast is het twijfelachtig welke LED chip is gebruikt en wat de levensduur hiervan is. Waarschijnlijk zijn het dezelfde strips als die op ebay en aliexpress voor weinig worden verkocht.

Ik zou het niet direct als slecht bestempelen maar hou de kanttekening erbij dat de levensduur kan tegenvallen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je kan gewoon 2 balken van JMB (120 cm.) achter elkaar zetten. (Passen net?)
Zet deze op 80% maximaal en je hebt uitstekende verlichting voor je 45 cm. hoogte!

Zelf gebruik ik ook JMB balken voor 40 cm. hoogte boven een plantenbak.

https://www.jmbwebshop.nl/c-1681810/jmb-aquarium-led-verlichting/

Is dit de community versie of rgb? Bij community kan je kiezen tss wit-blauw en wit-rood.

Ik veronderstel de community VAN JMB?
 
Community Wit/rood bedoelt benvo wss, en dan 2x 36w/120cm versies. (dit zou net moeten passen gok ik zo)

je hebt die in bright (8000k / koud wit) en natural white (4500k / warm wit)

https://www.jmbwebshop.nl/a-3591633...-verlichting/jmb-aqua-led-community-wit-rood/

ben geen verlichting expert, maar het aantal lumen is leuk, het aantal par is nog belangrijker.
 
  • Leuk
Waarderingen: ME86
Is dit de community versie of rgb? Bij community kan je kiezen tss wit-blauw en wit-rood.

Ik veronderstel de community VAN JMB?


Ja, die heb ik. 1 balk warm/wit rood. 1 balk koel/wit blauw en in mijn geval 1 balk koelwit. Elke balk is 90 cm. 27 watt (27 leds) . Elke witte (Epistar(!)) led heeft ruim 100 lumen.

In totaal heb ik 7550 lumen (gekleurde leds zijn 50 lumen.)

Dit zijn kwaliteits leds waar Ts geen problemen mee zal hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: ME86
Van Ledstripkoning heb ik ca 5 jaar strips boven mijn oude aquarium gehad. Smd 5050 en ip68. White en een strip rgb
Maximaal op 80% laten branden. Ca 14 uur per dag. En geen enkel uitval gehad. Ik had echter geen planten erin zitten (cichlidenbak). Ze hingen gewoon ca 5 cm boven wateroppervlakte. En had ze mbv siliconen op aluminium strip gelijmd.
Ze komen uiteraard ergens uit China en zou achteraf toch wel een degelijker transformator aanschaffen.
Maar nu zou ik vanwege de brandveiligheid toch voor een beetje merk gaan. Ook omdat de kwaliteit van die dingen afentoe enorm kan verschillen. Het blijft een gokje.
 
  • Leuk
Waarderingen: ME86
Terug
Bovenaan