Wat is er nieuw

Nieuw aquarium na lekkage

tharealmb

Well-known member
Lid geworden
9 augustus 2013
Website
www.martijnbouius.nl
Zoals te lezen hier, heb ik lekkage bij mijn eigen Juwel Vision 260. Omdat ik niet weet hoe oud de bak exact is, zit ik er toch aan te denken een nieuw aquarium te kopen. Vooral omdat de lekkage met de kitrand te maken lijkt te hebben.

online al gezocht, en ik kwam al snel uit op de Juwel Rio 240 of weer een Juwel Vision 260. Ik dacht, ik rijd hier nog even naar de LFS om te kijken daar. Tot mijn verbazing waren de aquaria daar goedkoper dan online! dat ben ik als tech-nerd niet gewend.

De keuze ligt nu tussen de Ferplast Dubai 120, en de Juwel Rio 240. Ze zien er redelijk gelijk uit, maar de Dubai heeft toch wel wat voordeeltjes in de afwerking van de kappen vind ik (een slotje om de middenbalk vast te zetten zodat die niet schuift, een ingebouwde timer etc). De Dubai is ook nog 10 euro goedkoper.

Nu dus de vragen:
- Wat zou het voordeel van de Juwel zijn, t.o.v. de Ferplast? mensen ervaringen hiermee? de Dubai heeft een extern aanhangfilter, maar ik heb al een externe filterpomp dus filtering is niet belangrijk.

- Mijn aquariumkast, welke ik zelf heb aangepast om hem stevig genoeg te laten zijn, is op een paar plaatsen licht opgezet door vocht( maximaal 1 mm). Kan ik hem met blanke lak mooi waterdicht krijgen? als ik toch bezig ben, kan ik het maar beter goed doen.

- kan ik de slangen makkelijk kwijt bij de Ferplast? dat was ik vergeten te vragen, en bij de handleiding kwam ik er niet echt uit.

- Ga ik de bolling van de Juwel Vision missen? ik twijfel daar nog best aan. Maar ik merk ook dat achterin soms niet heel "scherp" lijkt als daar vissen zwemmen.

En nu nog bepalen welke kleur ik moet nemen.... heb nu zwart, maar het kastje is licht. Dus misschien is een licht-hout-kleurig aquarium ook wel mooi... Kast is versterk en staat op 6 stalen pootjes, tegen een stalen hoekprofiel. Ze staan dus niet op die pootjes (al heeft die daar eerst wel 2 weken op gestaan zonder problemen)

Hoi hoi tharealmb,

ik moest een jaar geleden ook kiezen tussen een Dubai en een Juwel.
De Dubai had idd een slotje en een tijdklok. Maar de Juwel was makkelijker in onderhoud.
ik heb zelf een witte gekozen voor op mijn blanke dressoir en de Juwel Rio 125 had een vast ingebouwd filter, t.o.v. de losse Dubai filter.
Nu heb ik mijn Rio maanden lang in gebruik en vind het wel erg prettig dat het interne filter vast in de bak zit. Ook is deze makkelijk schoon te maken.

Ook de prijs speelt een rol.
de Dubai is iets duurder dan de Juwel, maar de Dubai heeft minder mooie kitranden aan de buiten kant.

Al met al gaf de Juwel mij de doorslag.

P.s. de bolling van het aquarium geeft geen enkele meerwaarde.

Ondertussen (we zijn anderhalve maand verder) de dubai gekozen. De kitranden binnen zijn niet zo strak, maar wel dikker. Daarbij was de dubai goedkoper. Het onderhoud is veel beter te doen dan bij mijn oude juwel vision. veel steviger plastic dat beter blijft staan ook.

Daarbij 2 voederklepjes, en een ingebouwde schakelklok. Vind hem over het algemeen genomen wat degelijker dan de Juwel.

Intern filter gebruik ik niet, vind ik niet zo mooi.... dus extern.

de bolling van het oude aquarium vond ik veel minder mooi. zowel exterieur, als bij het inkijken. Verre vissen worden onscherp door de bolling. Daar heb ik nu geen last meer van!

Maar bedankt voor je reactie alsnog. is vast erg nuttig voor anderen met deze vraag.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan