Nieuw aquarium nieuw filter!


Lid geworden
10 februari 2019
Berichten
15
Leeftijd
34
Beste mensen,

Ik beschik binnenkort over een aquarium van 140x50x50 en wil een nieuw filter aanschaffen.
Nu zie ik door de bomen het bos niet meer en twijfel ik wat te doen.
- Filter met thermo of zonder
- eheim, jbl of oase
Heb straks redelijk wat planten.
Wat zijn jullie tips of adviezen?
Ik zag dat je bij filterpro je filter kan "pimpen" of is dit onzin en niet nodig.

Bedankt alvast voor het meedenken.
 
Beste mensen,

Ik beschik binnenkort over een aquarium van 140x50x50 en wil een nieuw filter aanschaffen.
Nu zie ik door de bomen het bos niet meer en twijfel ik wat te doen.
- Filter met thermo of zonder
- eheim, jbl of oase
Heb straks redelijk wat planten.
Wat zijn jullie tips of adviezen?
Ik zag dat je bij filterpro je filter kan "pimpen" of is dit onzin en niet nodig.

Bedankt alvast voor het meedenken.
In z'n algemeenheid denk ik dat het beste is om altijd te kiezen voor "losse" producten. De kwaliteit is vaak beter. Zo heb je, als voorbeeld, CO2 controllers met ingebouwde magneetventielen of drukregelaars met magneetventielen. Wanneer zo'n ventiel stuk is wordt het extra duur om te vervangen. Een filter met een ingebouwd verwarmingselement verplicht je min of meer dat element te gebruiken terwijl er wellicht een beter/goedkoper product is. Voor filters kan je met een gerust hart kiezen voor Eheim of JBL.
 
Ik persoonlijk zou een Inkbird temperatuur controller met een titanium verwarmer kiezen en que filter zou ik voor een Hydor Pro gaan, maar dan waarschijnlijk voor 2 stuks, om meer filter volume te hebben, meer of safe te spelen bij uitval van 1 en minder gevolgen van onderhoud te ervaren in de bak na de reiniging

De opbouw en invulling van het filter dragen wezenlijk bij aan de functie. Ik zou zelf een voorfilter aanraden, omdat de stand tijd van het bacteriële deel hierdoor aanzienlijk toeneemt.
 
Bedankt voor de wijze adviezen.
Ik laat de bak maken bij van wolferen maar twijfel over een bioloog onder de bak of een filter. Wat zijn de voor en nadelen hiervan?
De tips over losse onderdelen neem ik mee dat is een goeie:)
 
Bedankt voor de wijze adviezen.
Ik laat de bak maken bij van wolferen maar twijfel over een bioloog onder de bak of een filter. Wat zijn de voor en nadelen hiervan?
De tips over losse onderdelen neem ik mee dat is een goeie:)

Een bioloog vergroot je water en filter volume = meer stabiliteit. Je kan al je techniek erin kwijt ipv in de bak. Enige wat je nodig hebt is een overloop en optioneel (maar wel aan te raden) een droogkamer.

Nadeel, co2 verbruikt (als je dit gaat toepassen) ligt hoger, ook word de warmte meer afgevoerd wat inhoud dat je heaters vaker aanslaan.

Een bak van 140x50x50 is overigens ook goed te filteren met 2 potfilters hoor.
 
Een bioloog vergroot je water en filter volume = meer stabiliteit. Je kan al je techniek erin kwijt ipv in de bak. Enige wat je nodig hebt is een overloop en optioneel (maar wel aan te raden) een droogkamer.

Nadeel, co2 verbruikt (als je dit gaat toepassen) ligt hoger, ook word de warmte meer afgevoerd wat inhoud dat je heaters vaker aanslaan.

Een bak van 140x50x50 is overigens ook goed te filteren met 2 potfilters hoor.
CO2 verbruik is te reduceren door je schotten af en toe schoon te maken zodat het water minder turbulent erover gaat.
Ook door je uitstromen onder water te houden scheelt het al een hoop, GASuitwisseling heb ja Opzich al zat door je bioloog.

Bioloog kan je ook inpakken met tempex om het wat te isoleren waardoor warmte verlies niet meer zo’n probleem is.

Maar idd zo’n “klein” bakje is prima te doen met 2 knappe filters
 

Terug
Bovenaan