Nieuw aquarium, nitriet en nitraat blijft te hoog.. Hoe nu verder?


Alexander

Well-known member
Lid geworden
24 oktober 2017
Berichten
443
Leeftijd
30
Locatie
Zuid Limburg
Leuk om dit forum te zien met heel veel informatie over het houden van een aquarium. Excuses dat ik me nog niet heb voorgesteld, dit zal ik binnenkort even doen :)

Ik hoop dat ik hier terecht kan met mijn probleem. Ik ben 1,5 week geleden gestart met een nieuw aquarium. Dit betreft mijn eerste aquarium. Ik heb om advies gevraagd bij een aquarium-winkel en hier al mijn spullen aangeschaft.

Namelijk:
  • "Superfish Aqua 30 LED Tropical Kit" Aquarium (o.a. inclusief aquastarter en bacterie start die nog moeten groeien);
  • Extra snelstarter bacteriën (Fluval biologischer wasseraufbereiter);
  • Fijn grind;
  • Houten stammetje/tak;
  • 2 grotere planten en 2 kleinere planten;
  • Aquatic-Nature Ferti-Sticks voor plantenvoeding;
  • Aquatic-Nature Aqua-Plant24 druppels voor plantenvoeding;
  • 5 Neon Tetra visjes
Ik wist eerst nog niet dat men het water eerst op gang moest laten komen. Meneer van de aquawinkel zei toen dat ik met die Fluval snelstarter nu al wat Neon Tetra visjes erin zou kunnen zetten. Toen ik dat hoorde dacht ik, dan neem ik de snelstarter. Het zou natuurlijk mooi zijn om nu al visjes te zien zwemmen, dacht ik.

Achteraf gezien is dit denk ik geen goede actie geweest. Vorige week vrijdag heb ik voor de eerste keer dichterbij huis, bij PetsPlace, mijn aquariumwater laten testen. Alle waardes waren goed, behalve het nitrietgehalte. Dit was helemaal niet goed en ik moest meteen de helft water eruit halen en verversen (+ uiteraard Aquastart) en overnieuw bacteriën toevoegen. De medewerker van Petsplace vond het heel vreemd dat bij de aanschaf van het aquarium in een andere winkel is aangeraden om nu al visjes erin te zetten. Dit had niet gemogen volgens hem.

Ik heb recent een 6 in 1 test set van Velda gekocht zodat ik zelf ook al kan meten. Vandaag heb ik nogmaals getest en blijkt dat het nitraatgehalte nog altijd erg hoog is. Dit ligt namelijk tussen de 50-75, en het moet onder de 25 zijn. Het nitrietgehalte kan ik niet precies meten, maar dit is dan uiteraard ook te hoog en zoals te tabel aangeeft, niet oké. Ik hoop dat dit nog omlaag gaat, maar ik ben bang van niet.

Voor wat het waard is, een foto van het resultaat:
IMG_7430.jpg


Dit zijn foto's van mijn aquarium, deze avond nog genomen:
IMG_7437.jpg


IMG_7432.jpg


Deze plant begint allemaal bruine vlekjes te krijgen en gaten:
IMG_7433.jpg


Deze plant hoort eigenlijk mooi rood te zijn:
IMG_7434.jpg


Deze bodemplant zat helemaal onder de bruine spikkels, die heb ik er een beetje af gewoven door met mijn hand erboven te bewegen, maar je ziet ze nog wel. De steen zit ook helemaal onder.
IMG_7435.jpg


Algengroei is begonnen?
IMG_7436.jpg


Ik heb bij de planten al een aantal keren de echt slechte bladeren af geknipt, maar om nu al zoveel weg te knippen lijkt me wat snel voor 1,5 week jonge plantjes. De planten waren best duur en het zou jammer zijn als ze nu dood gaan.

Als ik wat plantjes ben aan het knippen, of het grind een beetje goed aan het leggen ben, zie ik heel veel bruine spikkeltjes in het water zweven, volgens mij is dit niet gezond.

Overige feiten
  • Het water is 25 graden, dit houd ik goed in gaten met de nanoheater en thermometer.
  • Vissen worden met de aangeraden hoeveelheid gevoerd (1 korreltje per visje per dag).
  • De vissen zwemmen nog altijd erg levendig en actief rond.
  • De filter/pomp doet het goed en staat gericht naar de nanoheater.
  • De LED verlichting staat ongeveer 7 uur per dag aan.
Mijn vragen:
  • Is het misschien toch het beste als de vissen er voor nu uit gaan om het water goed op gang te krijgen?
  • Kan het aquarium mét de aanwezige visjes nog gered worden? Of zal ik toch overnieuw moeten beginnen?
  • Moet ik toch nog even geduld hebben, wellicht daalt het nitrietgehalte nog na de laatste waterverversing van afgelopen vrijdag en de zoveelste keer toevoeging van bacteriën?
Wat kan ik volgens jullie nu het beste doen. Ik vind het prettiger om hier aan mensen met veel ervaring om advies te vragen dan dat ik weer naar de PetsPlace ga. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Bij voorbaat erg veel dank.

Alexander.
 
Hoi Alexander,goed dat je hier lid geworden bent!
Wat een figuren van die winkel zeg,je bakje zit nu duidelijk midden in een nitrietpiek wat een fase is van het indraaien.
Begin maar met de helft te verversen want nu is de kans groot dat je visjes ziek worden of zelfs doodgaan.
Ze hebben je flink rommel aangesmeerd om hun kassa te spekken iig.
 
Je zit nog vol op in de indraai periode, je had er inderdaad geen vissen in moeten hebben maar als je het goed aanpakt hoeft het geen ramp te worden.
Voor nu:
- Iedere dag verversen, 50%. Niet overslaan, je nitriet moet eruit.
- Matig voeren, liever een paar dagen niet, om de belasting niet te hoog te maken
- Druppeltestje aanschaffen, het liefst een koffer maar anders op zijn minst een NO2 test om je nitriet goed te kunnen meten. Strips zijn een leuke indicatie maar niet accuraat en onbetrouwbaar.
 
Hoi Alexander,goed dat je hier lid geworden bent!
Wat een figuren van die winkel zeg,je bakje zit nu duidelijk midden in een nitrietpiek wat een fase is van het indraaien.
Begin maar met de helft te verversen want nu is de kans groot dat je visjes ziek worden of zelfs doodgaan.
Ze hebben je flink rommel aangesmeerd om hun kassa te spekken iig.
Ik heb afgelopen vrijdag de helft van het water al ververst. Is het dan niet al wat snel om nu alweer water te verversen en nieuwe bacteriën toe te voegen? Of is dit zeker wel aan te raden. Want dan doe ik het zometeen al even.

Je zit nog vol op in de indraai periode, je had er inderdaad geen vissen in moeten hebben maar als je het goed aanpakt hoeft het geen ramp te worden.
Voor nu:
- Iedere dag verversen, 50%. Niet overslaan, je nitriet moet eruit.
- Matig voeren, liever een paar dagen niet, om de belasting niet te hoog te maken
- Druppeltestje aanschaffen, het liefst een koffer maar anders op zijn minst een NO2 test om je nitriet goed te kunnen meten. Strips zijn een leuke indicatie maar niet accuraat en onbetrouwbaar.
Iedere dag verversen zelfs? Dan moet ik nog wat bacteriën en aquasafe bij halen.
Ik zal eens kijken naar een druppeltest.

Bedankt voor jullie reacties.
 
Bacteriën en aquasafe heb je niet nodig, dat is hetzelfde als elke dag een euromunt in je water gooien. Leuk, maar nergens voor nodig.
Als je geen chloor in je water hebt is aquasafe gewoon echt niet nodig en bacteriën uit een potje werken in 99% van de gevallen niet.
De bacteriën groeien vanzelf in je filter, maar omdat je nu al dierlijke belasting hebt moet je inderdaad iedere dag verversen. Je hebt waarschijnlijk ammonia in je water en dat kan de kieuwen van de vissen verbranden.
Idealiter ververs je meerdere keren per dag.
 
Als je gewoon in Nederland woont heb je geen aquasafe nodig en bacteriën komen vanzelf dus bewaar die centjes voor nuttige dingen! ;)
 
Poehh allemaal nieuwe info. Wat ben ik blij dat ik me hier geregistreerd heb haha.

Dus vanaf nu; Iedere dag water verversen en voor de rest niks doen. Geen bacteriën toevoegen en geen aquasafe. Niks. Alleen de helft water verversen dus?
Kan ik met mijn Superfish Aqua Siphon ook de bodem een beetje zuigen of zuig ik dan de bacteriën weg?
 
Afzuigen hoeft nog helemaal niet, wacht daar maar lekker even mee. Alles wat nu afbreekt is voer voor de kleine bacteriecultuur.
Ja, verversen en blijven meten. Loopt de nitriet op, weer 50% verversen.
Meestal is dat met een paar dagen wel weg, maar blijf voor de zekerheid voorlopig maar meten.
Als de nitriet niet meer meetbaar is, is het veilig. Dan wel nog een week of 2 wachten voor je iets toevoegt want je bacteriecultuur moet echt goed opbouwen.
Voor het vervolg: Indraaien duurt MINSTENS 3 weken, liever 4 weken wachten voor je levende have toevoegt. Een beetje voer verkruimelen is meer dan voldoende om de bacteriecultuur te starten.
 
Heb je geen kennis met een aquarium waar de visjes een tijdje in kunnen? scheelt je een hoop gedoe,kan je de boel gewoon laten indraaien.
 
Even inspringend op de planten:

Die plantjes moeten ook wennen aan je aquarium,licht,voeding en dagritme.

Laat ze vooralsnog een beetje hun gang gaan zonder al te veel te snoeien en blaadjes te verwijderen. Eerst zorgen dat de emerse bladeren (bovenwater gekweekt blad) plaats maken voor Submerse bladeren (onderwater variant) en dan kan je de bak naar smaak inrichten.

De bruinalg is een kenmerk van de opstartfase. Deze alg kan je inderdaad wegpoetsen, maar dit hoeft niet hoor.
Met een beetje geduld verdwijnt die alg vanzelf.

Is het over een week of 6 nog, dan zou je kunnen overwegen andere maatregelen te nemen.
 
Heb je een foto of namen van de plantjes want zou me nog niet verbazen dat ze je terrariumplantjes verkocht hebben bv.
 
Even inspringend op de planten:

Die plantjes moeten ook wennen aan je aquarium,licht,voeding en dagritme.

Laat ze vooralsnog een beetje hun gang gaan zonder al te veel te snoeien en blaadjes te verwijderen. Eerst zorgen dat de emerse bladeren (bovenwater gekweekt blad) plaats maken voor Submerse bladeren (onderwater variant) en dan kan je de bak naar smaak inrichten.

De bruinalg is een kenmerk van de opstartfase. Deze alg kan je inderdaad wegpoetsen, maar dit hoeft niet hoor.
Met een beetje geduld verdwijnt die alg vanzelf.

Is het over een week of 6 nog, dan zou je kunnen overwegen andere maatregelen te nemen.
Bedankt voor de informatie.

Heb je een foto of namen van de plantjes want zou me nog niet verbazen dat ze je terrariumplantjes verkocht hebben bv.
Foto's staan in de topicstart maar ik op dit moment heb ik nergens een naam van de plantjes ter beschikking, wellicht kan ik ze later nog eens op internet opzoeken. Maar ik neem aan dat het geen terrariumplanten zijn want ze stonden in de winkel ook gewoon in aquariumwater.
 
Nou, je moet ze de kost eens geven die terrariumplanten in het aquarium hebben gehad. Ikzelf heb ze ook aangesmeerd gekregen, die mooie groene plantjes met witte of roze patroontjes in het blad.

Maar dit zijn 100% water/moerasplanten hoor, geen probleem mee
 
Ik heb water ververst en meteen even gekeken wat de waardes van het kraanwater zelf eigenlijk zijn. Daarbij zag ik dat het nitraatgehalte hiervan ook al tussen de 25-50 ligt. Kan dit? Chloorgehalte zit tussen de 0 en 0,8 in.

Edit; Na even googelen zie ik dat het normaal is voor Zuid Limburg dat het nitraatgehalte in het kraanwater hoger is dan 25mg/l.
 
Laatst bewerkt:
Nitraat in het water is niet zo'n groot probleem, je planten nemen uiteindelijk nitraat op. Het is wel lastig dat het er al in zit, omdat je normaal gesproken weet dat je nitrietpiek op zijn retour is als je nitraat gaat meten.
 
Beste is toch een kofferset aan te kopen met druppeltesten voor 30 euro heb je al een mooie kofferset . Die strips zijn onbetrouwbaar .
 
Zou morgen tegen die meneer zeggen dat hij zo'n flesje in z'n kont moet stoppen en een snelstart naar de maan kan maken! :D


Zo n opmerking waarderen de meeste verkopers wel volgens mij:D:D;)

Middeltjes zetten inderdaad weinig zoden aan de dijk en verversen en geduld is denk ik de oplossing. De bacterien gaan in je bodem en filter zitten dus die gaan met verversen niet verloren.
 
Maar ik neem aan dat het geen terrariumplanten zijn want ze stonden in de winkel ook gewoon in aquariumwater.
Nooit dingen zomaar aanmemen dat kan je veel problemen besparen. En dat geldt niet alleen voor aquaria.
Dat die planten in de winkel in het water staan zegt zoals al eerder gezegd niks.
Er zijn moeras planten die het prima doen onder water. Maar dat zijn soorten die in de natuur ook hele perioden onder water staan.
Goed voor beeld hiervan zijn de cryptocoryne soorten.

Ik zeg als je nieuw ben zoek de planten op bij een goede aquarium planten webshop en vraag er hier verder naar.
 
De planten die ik op de foto zie zijn prima te houden alleen die rechts voor hoort ook op een stuk hout of achterwand als ik het goed zie js het namelijk een Anubius soort.
 
Jammer genoeg zijn teveel winkels nog ingesteld op het vullen van hun eigen portemonnee en dat dan vaak over de rug van de klanten.
 
Neon's zijn eigenlijk ook niet de meest ideale vis voor dit bakje.
Het zijn flinke zwemmers.
 
Maar goed je hebt je hier aangemeld en je gaat het allemaal wel leren en nog lang plezier hebben van deze leuke hobby.
 
Ik ben nu dus al 8 dagen elke dag de helft water aan het verversen. Ik heb zojuist nog eens een test gedaan met die strippen en de kleur van NO2 is een stuk lichter, denk zelfs bijna wit als je het vergelijkt met mijn eerste test, te vinden in het eerste bericht in dit topic. Ziet er nu wat grijs uit maar dat komt omdat de strip nat is toch?
Druppeltest zou dit waarschijnlijk beter moeten kunnen bevestigen maar die heb ik nog niet. Is dat nu echt een noodzaak om die aan te schaffen? Vind het wel prijzig. Wellicht iets voor de toekomst.
- NO3 waarde ligt nu meer bij <25 dan >50.
- Chloorgehalte ligt tussen de 0 en 0,8 omdat ik dus geen Aquasafe meer toevoeg aan het water. Andere waardes zijn ok.

IMG_7539.jpg


Hoelang zou ik het water moeten blijven verversen? Zal ik nog een keer bacteriën toevoegen of gewoon zo z'n gang laten gaan?
Misschien dat ik hem deze week nog een keer in de winkel laat testen met een druppeltest.

Plantjes lijken goed te groeien, zijn volgens mij ook al minder bruine vlekjes. Echter een van de plantjes heeft een soort witte schimmel(?) erop lijkt het wel. Ik heb hem een keer uit het water gehaald en afgespoeld maar daarbij vielen veel blaadjes gewoon eraf, die zaten helemaal niet meer vast..
Hier een foto van het slachtoffer:

IMG_7512.jpg


IMG_7538.jpg


Overige plantjes;
(de rode begint al goed wortel te schieten en kleine rode blaadjes komen tevoorschijn. De al aanwezige grotere bladeren worden groen lijkt het wel)

IMG_7535.jpg


IMG_7536.jpg


IMG_7537.jpg


b.v.d.
 
Je hebt geen schimmel op je plantje. Dit is een bacterie afbraak proces en het komt uit het hout. Na verloop van tijd verdwijnt ook dit vanzelf.
 
Ben maar eens gestopt met het water verversen. Benieuwd hoe de testresultaten gaan zijn als ik volgende week het water laat testen.
 
Vorige week vrijdag heb ik het water weer laten testen en toen bleek dat de waardes perfect waren. Ik kon beginnen met een poetsploegje zei de verkoper. Ik heb toen 5 corydoras en 3 slakken (2 tijgerslakken en 1 posthoornslak) meegenomen. Die corydoras moeten blijkbaar met minimaal 5 stuks, hier op het forum lees ik zelfs minimaal 6. Bij thuiskomst heb ik de corydoras aan mijn aquariumwater laten wennen en vervolgens dat water weg gedaan, i.v.m. gif wat in het water zou kunnen zitten.

Anyway, vandaag is helaas 1 corydora overleden. Hij lag ondersteboven op de bodem.... Ik heb meteen het water weer getest en waardes zijn gewoon super. Ik denk dat het een gevalletje pech hebben is. Waarschijnlijk toch teveel stress gehad? Ik weet het niet.

De grotere planten doen het erg goed en de kleinere wat minder. Ik heb het kleine plantje van de tak gehaald en samen met een halve ferti-stick in de bodem geplaatst. Hopelijk gaat deze wat beter groeien.
ba76eeb75ccf0d761e4d58bceacea2ce.jpeg


ba76eeb75ccf0d761e4d58bceacea2ce.jpeg


ba76eeb75ccf0d761e4d58bceacea2ce.jpeg


Wil ook nog een achtergrond voor mijn bakje, want je ziet nu altijd de muur achterin. Weet alleen nog niet welke kleur of afbeelding.
 
Wat zijn de afmetingen van je aquarium?

Op de onderste foto zie ik een corydoras paleatus???
Deze is heel heel erg mager.
Ik hoop dat de rest er beter uit ziet.
 
Wat zijn de afmetingen van je aquarium?

Op de onderste foto zie ik een corydoras paleatus???
Deze is heel heel erg mager.
Ik hoop dat de rest er beter uit ziet.
Corydoras paleatus inderdaad.
36 x 23 x 39 cm (superfish aqua 30 led)
Denk dat de foto een vertekend beeld geeft, er zijn er een paar die inderdaad wat dikker zijn, maar als ik op google naar foto's kijk wijken de smallere daar niet heel veel van af. Maar ik zal nog eens proberen van allemaal een foto te maken.

Wat zijn nu de waarden?
Ik heb het in de winkel laten testen, volgens mij zei hij 0,2 nitriet. De rest is ph7 gh7 chl0,6 volgens mijn strip test. Nitriet op mijn striptest is gewoon wit wat ook goed is.

-

Jongens, alweer slecht nieuws. Mijn pa zegt opeens dat hij maar 4 van de 5 tetra's ziet. Ik dacht jaja het zal wel. Ik heb 30min overal gekeken en... nergens.. Ik zag hem niet. Bij het zoeken zaten de kleine plantjes die wat minder goed gingen alweer wat los en toen heb ik besloten om de tak en de twee kleine plantjes eruit te halen. Ik heb nergens ook maar iets van een tetra gezien. Ik heb echt alles nagekeken. Ik had ze al een tijdje niet meer geteld, ze zwemmen ook zo snel door elkaar..
Ik heb de tak weer terug geplaatst en de kleinere slechte plantjes een stuk dieper in de bodem geplaatst. Het water was toen erg troebel, waarschijnlijk door de losse delen van de ferti-sticks die waren vrij gekomen of verspreid in de bodem zaten. Ik heb bij de slechte plantjes overnieuw een klein ferti-stickje bij de wortelen geduwd voordat ik ze in het zand drukte.
De filter is nu inmiddels goed zijn werk aan het doen. Ik vind dit echt lastig.. Hoop dat het goed komt :'(
Heb echt geen idee hoe die Tetra is overleden, maar ik denk dat dit al een hele tijd terug is geweest, ik heb nergens een lijkje gevonden.. Ik heb wel soms wat velletjes door het water zien gaan, maar dat konden ook plantendelen zijn dacht ik. Nu begin ik toch te denken dat dit velletjes van die tetra waren...

Toch maar even een filmpje gemaakt, een half uur na bovenstaande (19:45), is wat makkelijk dan foto's maken:
 
Dat bakje is veels te klein voor deze vissen voor vissen in het algemeen.
Het is een leuk bakje voor dwerg garnaaltjes.
 

Terug
Bovenaan