Nieuw Aquarium! Oase styleline 125 Island van Tessahol99


Tessahol99

Well-known member
Lid geworden
11 februari 2019
Berichten
579
Leeftijd
24
Locatie
Ede, Nederland
Hallo!
Na lang weggeweest van het forum i.v.m. gewoon stabiel lopende aquarium ben ik er dan eindelijk weer. En met een nieuwe aquarium!
Ik ben vandaag de trotse eigenarese geworden van de Oase Styleline 125 (110L).
Omdat ik het leuk vind om zelf een fotoalbum en progressie bij te houden, maar om dat ook te delen van al mijn aquariums, en dus ook deze nieuwe aanwinst, ben ik deze topic gestart.

Na eerst het strijden met het in elkaar zetten van het meubel ben ik begonnen met de stenen, filter en het zand af te spoelen onder de kraan. Deze heb ik vervolgens in het aquarium geplaats :). De plantjes komen of morgen of volgende week (in mijn herfstvakantie) over vanuit mijn vorige bakje, aangezien de bewoners daarvan zullen gaan verhuizen naar deze nieuwe bak.

Mijn kat vond hem al net zo interessant als ik.

Zo staat de bak er voor nu bij:
874F1ACE-1EF3-418F-88C3-D5DBC401A48B.jpeg
E6620074-7264-4DDD-8E01-EB6C1501798F.jpeg
 
MOOIE miep!! Enne je bak gaat het ook nog wel maken, zeker als je weer begint na een tijd niks eraan gedaan te hebben!! Veel succes en welkom terug!
 
MOOIE miep!! Enne je bak gaat het ook nog wel maken, zeker als je weer begint na een tijd niks eraan gedaan te hebben!! Veel succes en welkom terug!
Dankjewel!
Het is niet zo dat ik een tijd niks gedaan heb met aquaria hoor :). Heb nogsteeds mijn 56L aquarium draaien maar die draait al een hele tijd gewoon stabiel. Het filtermateriaal, de planten, de bewoners (betta, vuurtjes, japonica) komen allemaal mee verhuist naar dit nieuwe aquarium :).
 
Heerlijk zo'n frisse start :) Ik ben al een tijdje aan het overwegen om bij mij de hele boel uit de grond te trekken en eens een compleet nieuwe inrichting te maken, maar het is dubbel zoveel werk als je bak eenmaal lekker loopt
 
Vandaag was dan de dag dat de plantjes, filtermateriaal en het hout mee kwamen verhuizen.
Na helemaal inrichten de bak gevuld.

Nu wachten tot de mist is geklaard, en dan natuurlijk weer de progressie delen. 😊

De waterwaardes: no2 0, no3 0, kh 9,5, gh: 11, ph: 7,4. CO2 is ook aangezet (heb een handmatig bio-co2 systeem dus wordt nog even puzzelen hoeveel er nodig is voor deze bak). Ook plantenvoeding is gegeven :). Nu wachten ☺️
1D5CE166-1601-4532-AD55-957F4F03778A.jpeg
35C08BAA-4B59-4215-9990-6DC412E414B0.jpeg
 
Leuke inrichting zo en dikke toeval, want ik heb ook een Styleline 125 waar ik een eiland-achtige inrichting in wil maken.
(Vrijdag, als ik de tijd heb, naar de winkel om de hardscape en planten te halen.)
 
Leuke inrichting zo en dikke toeval, want ik heb ook een Styleline 125 waar ik een eiland-achtige inrichting in wil maken.
(Vrijdag, als ik de tijd heb, naar de winkel om de hardscape en planten te halen.)
Haha wat toevallig inderdaad! Heel veel plezier/succes met je eigen aquarium :).
 
Zo snel kan dat gaan, 3 dagen en hij is volledig helder :).
Ik wacht natuurlijk nog even voordat de bewoners komen verhuizen maar ik ben blij dat ik in ieder geval mijn inrichting al kan bewonderen! Het duurt natuurlijk een tijdje voordat de hogere planten achterin de top gaan bereiken dus het ziet er hopelijk snel, nog beter uit :).
D15C82E7-A3B6-4D71-9866-B00FD0A88242.jpeg
 
Wat bijzonder dat al gebruikt hout opnieuw schimmel ontwikkeld in een nieuwe bak. Ik neem aan dat het vanzelf weg trekt?
image.jpg
 
Wat bijzonder dat al gebruikt hout opnieuw schimmel ontwikkeld in een nieuwe bak. Ik neem aan dat het vanzelf weg
Ja hoor. Hier een keer een nieuw stuk toegevoegd die heel erg ging schimmelen en het stuk hout dat er al een jaar ofzo instond kreeg ook weer wat schimmel :unsure:
 
Komt door de verandering van de waterwaardes, een nieuw gestarte bak heeft heel andere waardes en daar reageren de schimmelsporen op. Heel normaal en niks om je druk over te maken. Mooi gelukt dat bakkie!
Aah oke. Dan zou ik me er ook zeker niet druk om maken. Bedankt voor het compliment! :)
 
Helaas flink wat wegkwijnen van de cryptocoryne en bruine blaadjes aan de anubias nana petit (vooral bovenin).

Ik ben bang dat misschien het licht gewoon te fel is?
De led buizen ter verduidelijking:
- Oase highline classic led daylight 60
- 1300 lumen (1300 : 110L = 11,8 (dus gemiddeld licht?))

Maar heb niet echt een manier om verder te dimmen, voordat de drijfplantjes het oppervlak gevuld hebben. Hopelijk zijn de drijfplantjes na groeien voldoende anders misschien maar 1 v.d. 2 ledbuizen aan doen? Als iemand misschien tips heeft hoor ik het graag ;).

De garnaaltjes zwemmen trouwens ook al vrolijk door de bak! Met hen gaat het super :).

61CD2254-6A44-4291-BA91-A0A2A78B4266.jpeg

 
Ze zijn 1300 lumen per stuk. ;)

Ik zag ergens op Youtube iemand iedere zoveel cm wat zwarte tape op de buizen plakken, zodoende kan je fysiek dimmen.
Wellicht het proberen waard.
 
Ze zijn 1300 lumen per stuk. ;)

Ik zag ergens op Youtube iemand iedere zoveel cm wat zwarte tape op de buizen plakken, zodoende kan je fysiek dimmen.
Wellicht het proberen waard.
Als ze 1300 lumen per stuk zijn zou het dan vertaald in totaal 2600 lumen zijn als je 2 buizen hebt of is dat niet zo simpel? Haha
 
Ik vind je bak er mooi uitzien :)

Denk je dat je voldoende gaat hebben aan de bio-co2 met het bakje zo?

Misschien kan je het met de onderkant van het bakje voor de aanzuig van het filter hangen. Dat zal maken dat er meer co2 opgenomen gaat worden.

Niet dat je heel veel nodig hebt voor je planten, maar zelfs wanneer je je licht zou dimmen is het zo fel dat het met iets meer co2 waarschijnlijk wat beter in balans blijft.

Voor het dimmen heb ik bij de juwelfilters wel eens gelezen dat ze ringen plastic (sorry even kwijt wat precies) op regelmatige afstand van elkaar over de lamp verdelen. Dat leek goed te werken. Of dat bij jouw lampen ook kan weet ik natuurlijk niet.

Veel succes en plezier met je bak :)

Ow, wat betreft de anubiassen, als die slecht worden kan het licht zijn, maar het kan ook een probleem zijn met de wortelstok. Je zou zo'n anubias eens los kunnen maken en checken of de wortelstok goed hard aanvoelt en fris groen is.
Als ze gelijmt zitten zal dat wat lastiger zijn.
 
Crypto's hebben na een verhuizing of herplanting wel vaker de neiging om de smelten/verslijmen. Groeit wel weer terug. Je zou ze zelfs tot kort boven de bodem kunnen snoeien, groeit zo weer terug. Hier destijds ook gedaan.

Vanwaar de garnaaltjws in het kleine bakje? Daar gaan ze het vanwege slechte doorstroming niet lang volhouden ben ik bang
 
Ik vind je bak er mooi uitzien :)

Denk je dat je voldoende gaat hebben aan de bio-co2 met het bakje zo?

Misschien kan je het met de onderkant van het bakje voor de aanzuig van het filter hangen. Dat zal maken dat er meer co2 opgenomen gaat worden.

Niet dat je heel veel nodig hebt voor je planten, maar zelfs wanneer je je licht zou dimmen is het zo fel dat het met iets meer co2 waarschijnlijk wat beter in balans blijft.

Voor het dimmen heb ik bij de juwelfilters wel eens gelezen dat ze ringen plastic (sorry even kwijt wat precies) op regelmatige afstand van elkaar over de lamp verdelen. Dat leek goed te werken. Of dat bij jouw lampen ook kan weet ik natuurlijk niet.

Veel succes en plezier met je bak :)

Ow, wat betreft de anubiassen, als die slecht worden kan het licht zijn, maar het kan ook een probleem zijn met de wortelstok. Je zou zo'n anubias eens los kunnen maken en checken of de wortelstok goed hard aanvoelt en fris groen is.
Als ze gelijmt zitten zal dat wat lastiger zijn.
Dankjewel!

De bio-co2 is vandaag opgezet en ik hoor hm constant overbubbelen dus hij geeft momenteel meer af dan wat die op kan nemen. Ik denk dat het dus voor nu wel veilig is om te stellen dat het voldoende is :).

Ik denk dat de anubias idd wat last heeft van het licht. Ik ga er nog even over nadenken maar ik denk dat ik voorlopig maar 1 led buis aan ga zetten ipv. 2. Ik heb simpelweg niet zoveel licht nodig voor de planten die ik heb en zit niet te wachten op onbalans. De wortels zijn allemaal gewoon stevig en groen :).
 
Crypto's hebben na een verhuizing of herplanting wel vaker de neiging om de smelten/verslijmen. Groeit wel weer terug. Je zou ze zelfs tot kort boven de bodem kunnen snoeien, groeit zo weer terug. Hier destijds ook gedaan.

Vanwaar de garnaaltjws in het kleine bakje? Daar gaan ze het vanwege slechte doorstroming niet lang volhouden ben ik bang
Aah oke :) ik heb idd een aantal van de dode blaadjes weggeknipt (de rest is een feestmaal voor de garnaaltjes).

De garnaaltjes zaten alleen even in dit kleinere bakje omdat ik ze van het vervoerbakje aan het overscheppen was na het acclimatiseren. Ze zwemmen ondertussen allang vrolijk door de hele bak :).
 
Ondertussen al geweldige groei van het plafond van drijfplantjes en stengelplanten doen het beter dan ooit. Ook de crypto’s beginnen eindelijk lekker terug te groeien :).
Wel een beetje last van baardalg hier en daar wat een beetje irritant is.
485A9E80-EB79-4E7D-B978-65B19A164AEF.jpeg
 

Terug
Bovenaan