Wat is er nieuw

Nieuw aquarium plan

• Onderwerp starter Onderwerp starter vriend van de cory
  • Startdatum Startdatum
V

vriend van de cory

Guest
Hey iedereen,

Ik plan om een nieuw aquarium te kopen , en ik wil groot gaan!
Mijn plan is om een 200*50*50 te kopen , maar nog liever een 200*60*60 (maar het is voor op een appartement en denk niet dat ik zo een ding van 720L kan plaatsen daar

Dus dan wordt het de 200*50*50 , 500L dus

(als ik 720L kan nemen ga ik dit uiteraard doen)

Aangezien ik een student ben , is alles dus low budget 😛
Dus ik koop alles apart

Mijn setup dacht ik het volgende te doen: 3 mechanische filters van 800L per uur , dus in totaal 2400L per uur mechanisch gefilterd (over kool)
Ik dacht aan deze : https://www.bol.com/nl/p/vidaxl-aqu...1601/?country=BE&suggestionType=searchhistory

Dan nog 1 goede externe bio filter, maar heb geen idee welke , suggesties zijn welkom !
Zou graag 1500L/uur biologisch filteren
Ik dacht aan deze : https://www.bol.com/nl/p/superfish-...&itm_lp=0&itm_id=9200000010938685&itm_role=in

Dan als verwarmingselement koop ik 1 van 500W
deze: https://www.bol.com/nl/p/sunsun-aqu...296853/?country=BE&suggestionType=typedsearch

De bak laat ik bouwen bij een aquariumbouwer

Voor de lichten weet ik totaal niet wat ik moet kopen

Prijskaartje:
Bak: 210euro
3 mechanische filters :50euro
verwarmingselement: 35euro
biologische filter : ? (geschat min 50 maximum 100 euro)
lichten : ?(geschat op min 50 max 100euro)

samen dus min 395 en max 495 euro , wat ik wel een aardige prijs vind 🙂

---------------------------------------------------

Het leukste deel : de vissen
Over de vissen moest ik niet te lang nadenken 🙂
Het concept was duidelijk! Zuid-Amerika !
Ik wil niet teveel gaan mengen met soorten, ik dacht daarom dit:
75kardinalen
75zwarte neons
30corydoras metae
10 ramirezi

Als kers op de taart wil ik heel graag 8 discussen

Maar ik ga eerst zien dat mijn bak goed draait en dat alles perfect in orde is
Het is een dure vis en ik heb geen geld om mee te gooien 😛

de prijs van dit visbestand zal enorm hoog liggen , zeker met de 30 cory metae

Waarschijnlijk is dit overbevolkt dus suggesties voor betere aantallen zijn welkom

Voor planten en aquascape heb ik wel al een idee

Zuid Amerikaanse stijl is duidelijk: veel hout , dus dat ik ga ik ook doen
Maar ik zou graag mooie rotsformaties opbouwen , wat wel zal lukken

De planten is een ander liedje
Ik zoek planten die makkelijk groeien, waarvoor ik geen co2 installatie moet kopen
Ook moeten de planten geschikt zijn om met discussen gehouden te worden
Dus planten die tegen hoge temperaturen kunnen en tegen zuur water

Zo ,dit is mijn "droom"

tips , waarschuwing , commentaar etc allemaal welkom! Daarom zet ik het hier ook 🙂
Alvast bedankt om de tijd te nemen dit allemaal te lezen !

Extern filter is mechanisch/biologisch. Dus zou de interne schrappen en 2 externe nemen.
Ook zou ik 2 heaters nemen.

En verder hoop ik dat je nog een gevulde portomonnee vind in je schoen. Want het buget is erg krap.

Denk dat je het allemaal veel te goedkoop inschat.

Weet je wat ik zou doen? 2e hands 150cm bak kopen en het hiermee doen tot je later geld genoeg hebt om een echte grote bak te plaatsen.

Zelf denk ik ook dat je beter op MP kan gaan kijken voor een leuke en betaalbare bak. Je budget is beperkt en partikulier ben je denk ik veel goedkoper uit en veelal zit er dan alles bij als je geluk hebt.

Denk dat je het allemaal veel te goedkoop inschat.

Ik heb het allemaal opgezocht hoor , prijzen kloppen allemaal

Zelf denk ik ook dat je beter op MP kan gaan kijken voor een leuke en betaalbare bak. Je budget is beperkt en partikulier ben je denk ik veel goedkoper uit en veelal zit er dan alles bij als je geluk hebt.

Ik hou verschillende tweedehandssites in het oog !

Extern filter is mechanisch/biologisch. Dus zou de interne schrappen en 2 externe nemen.
Ook zou ik 2 heaters nemen.

En verder hoop ik dat je nog een gevulde portomonnee vind in je schoen. Want het buget is erg krap.

Oke ik zal eens zoeken
En heb wel meer budget da 500euro hoor, ik zoek gewoon het goedkoopste 😉

een goed filter voor dit formaat kost echt geen 50 tot 100 euro. en dan heb je er ook nog is meer dan 1 nodig.

een bak van 210 euro, is dit incl kap? afwerking formica? of is dit puur een glazen bak?

welke verlichting was je van plan? op een paar led stripjes ga je geen plantengroei krijgen.

ook moet het aquarium ergens op staan uiteraard, als je handig bent kan je dit zelf bouwen maar anders kunnen die kosten ook hoog oplopen.

ook de kosten voor het inrichten van de bak zelf kunnen aardig de pan uit reizen, om over de kosten van het vissenbestand maar te zwijgen.

Edit: ik probeer je idee niet de grond in te trappen, integendeel juist.

maar de kans is aanwezig dat je spijt gaat krijgen van een bak die maar "half" af is.

Laatst bewerkt:
(...) is alles dus low budget
had je ook al nagedacht over stroomkosten? Denk bijvoorbeeld aan het flink opstoken van de verwarmingelementen.
al nagedacht over flinke hoeveelheid voer die nodig is om discussen goed groot te trekken?

Je hebt het verder over het prijzige van discussen, maar onderschat die Corydoras metae ook niet en dan wil je er maarliefst 30.
10 ramirezi a een euro of 5 / 6 per stuk gaat ook hard als ze het - zoals bij velen - niet lang gaan uithouden.
Kardinalen wil je hopelijk ook niet in twee groepen kopen i.v.m. budget.

Moraal van het verhaal: bezint eer gij begint.

Ik ben misschien niet helemaal duidelijk geweest
een goed filter voor dit formaat kost echt geen 50 tot 100 euro. en dan heb je er ook nog is meer dan 1 nodig.

een bak van 210 euro, is dit incl kap? afwerking formica? of is dit puur een glazen bak?

welke verlichting was je van plan? op een paar led stripjes ga je geen plantengroei krijgen.

De kast wordt door mijn ouders aangekocht en ik zorg er wel voor dat hij geschikt is, dus dat is nog geen zorg!
Heb ook een offerte aangevraagd voor 150*50*60 bak MET lichtkap en nodige verstevigingen
De bak op zich kost dan 170euro

Maar ik denk dat ik me een beetje fout heb laten verstaan, dus zal het even verduidelijken

De kosten voor de bak, licht en filtratie wil ik gewoon laag houden
Maar voor het visbestand en decoratie wil ik zeker betalen!

Als je lang genoeg zoekt vind je altijd wel goedkope alternatieven

een biofilter kan ik bv makkelijk 2ehands kopen

oke naar meer lezen denk ik dat ik nog discussen of maanvissen zal kopen

Ik heb er simpelweg de tijd niet voor

zoals ik al zei, ga ik geen discussen nemen omdat ik e de tijd niet voor heb
Maar de pomp ziet er wel goed uit, Ik kan er zo 2 nemen

De verlichting kan ook best uit de hand lopen qua budget, eerst denk je ik zal wel'n paar strips ofs kopen, maar daarbij komt nog dat ze waterzicht moeten zijn, met water dichte aansluitingen.
Eventueel timer of automatische dimmer,..
Op een onderstel kan je echt heel veel besparen wanneer je het zelf/vrienden laat doen!
( en als ik nog een kleine tip mag geven, Bol.com is niet de goedkoopste! dus zoek goed rond kijk ook zeker naar de verzend kosten!)
Uiteraard schrijf ik dit om te helpen niet om af te breken!
Als dit project klaar zal zijn zal het prachtig zijn!!

Hoe bedoel je ? Heb net gezien dat TL-lampen echt niets kosten , en een timer kost ook echt niets 🙂

Heb tevens ook een topic gezien hoe je waterdichte aansluitingen maakt.

Persoonlijk zou ik wat wachten. Begin met een kleinere bak en koop alle nodige techniek, stevig filter (blijf weg van die superfish), verwarmer en zo meer. als je dan later groter wil gaan dan kan deze techniek makkelijk overzetten naar de grotere bak, eventueel met wat extra techniek te kopen kom je dan al snel toe.
Naar mijn mening blijf je ook beter van de meeste van die goedkope merken af, Betrouwbare techniek is een must in de aquaristiek. goedkoop wordt vaak duurkoop.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan