Wat is er nieuw

Nieuw aquarium - Troebel water

• Onderwerp starter Onderwerp starter Nanadu
  • Startdatum Startdatum
N

Nanadu

Guest
Beste allemaal,

Mijn eerste berichtje op dit forum. We zijn sinds gisteren in het bezit van een aquarium van 60l, om straks een paar sluierstaartvissen erin te houden.

Gisteren grind erin, water erin en plantjes erin. Vanmorgen na lezen op dit forum plantjes uit de potjes gehaald en in het grind gestoken. Best even dus met (schone) handen in het water gezeten. Ook na lezen hier uiteindelijk het verwarmingselement-ding eruit gehaald. Heb ook tetra-aquasafe in het water gedaan zoals de meneer van de winkel ons vertelde. Om het water goed te krijgen voor de vissen.

Maar nu is het water dus behoorlijk troebel. En beetje een groene waas erdoor laat maar zeggen.

Wat moet ik hiermee? Is dit normale bacterie groei? Moet ik er iets in doen? Moet ik het water testen (pH en dat soort zaken? )

Wie kan deze Newbie helpen?

Alvast bedankt!

xpC7b2nOmuJ_ovaVA5mydNclPCJUunsH.jpeg

xpC7b2nOmuJ_ovaVA5mydNclPCJUunsH.jpeg

2 foto's van het aquarium 1 met de lamp aan 1 met de lamp uit.

Dat spul kan wel eens leiden tot zo'n waas. Trekt normaal wel weg. Voorlopig geen zorgen dus.

Wat voorlopig wel van belang is, is goed inlezen over het houden van sluiertjes. Dan kom je erachter dat een 60 liter aquarium eigenlijk gewoon geen doen is. Veel te klein voor het succesvol houden an sluiertjes.

Lees onderstaande maar eens:
AF-Beheer zei:
Als AquaForum onderschrijven we de volgende minimum eisen voor het houden van goudvissen
<li>Een gewone goudvis behoort niet thuis in een aquarium, maar in een vijver
<li>Een sluierstaart heeft per vis minimaal 50 liter water nodig
<li>Een aquarium voor het houden van sluierstaarten moet minimaal 1 meter lang zijn
<li>Goudvissen, en dus ook sluierstaarten, zijn groepsdieren
<li>Schoon water is heel belangrijk, ververs minimaal eens per week een aanzienlijk deel
Als je dat allemaal optelt staat hier zoiets als: minimaal een aquarium van een meter met minimaal 150 liter (netto, na eraf halen bodem en inrichting) voor minimaal 3 sluierstaarten.

Tot zover de vervelende boodschap. Het goede nieuws: er kan met een 60 liter aquarium genoeg leuks! 🙂

Je moet de bak eerst 2-3 weken in laten draaien, om bacterieel goed te komen.
Daar kan maar 1 vis in.
Wordt 50 l. voor 1 vis gerekend.
Sluiers zijn grote vervuilers, hou daar rekening mee, dat het filter het moet kunnen verwerken.
De groene waas, kan algbloei zijn.

Hou het in de gaten of het erger word.

De bak 2-3 wk laten draaien is bekend en ook het plan.

De meneer van de winkel zei dat er wel 3 sluiers in zouden kunnen. Maar ik begrijp dat dat veel te weinig ruimte is voor deze beestjes.

Is het dan beter warm water visjes erin te doen?

En moet ik dan omdat ik dat tetra spul voor koudwater vissen erin heb gedaan al het water gaan verversen?

Hoe maak ik onderscheid of het algen zijn?

Enorm bedankt voor jullie kennis!

Dat zegt hij voor de verkoop.

Weten ze heus wel ,hoor.
Ja, dan zijn andere visjes beter te doen.

Water kan je zo laten.
Zo is groen water.

https://youtu.be/2faNZfg3mGI

Anders is het acteriebloei, gaat vanzelf weg.

Goed dat je je hier toch alsnog van informatie voorziet.
Maar zoals al gezegd is je aquarium niet geschikt voor sluierstaarten (zelfs niet voor 1).

Ik zou hier dan op het forum je verder wensen in het daarvoor bedoelde subforum plaatsen zodat we je daar dan van verdere informatie kunnen voorzien.

Nanadu zei:
De meneer van de winkel zei dat er wel 3 sluiers in zouden kunnen. Maar ik begrijp dat dat veel te weinig ruimte is voor deze beestjes.
Vertrouw maar niet te veel meer op die meneer.

Nanadu zei:
Is het dan beter warm water visjes erin te doen?
Voltropisch, subtropisch of koud water is allemaal mogelijk in je aquarium.
Veel visjes worden ook ten onrechte verkocht of behandeld als (continu) warm water eisend.

Nanadu zei:
En moet ik dan omdat ik dat tetra spul voor koudwater vissen erin heb gedaan al het water gaan verversen?
Niet te veel zorgen over maken.

Rikkert zei:
Vooral ook heel fijn dat er deze keer niet al sluiers in zitten en dus veel ellende voorkomen kan worden 🙂

Mascha&Ivo zei:
Rikkert zei:
Vooral ook heel fijn dat er deze keer niet al sluiers in zitten en dus veel ellende voorkomen kan worden 🙂

Zeker, dat geluk mogen de visjes ook wel eens hebben 😀

Nanadu, vooral het aquarium lekker even met rust laten de komende tijd.

Wat je al kan doen is nog eens bij een winkel langs gaan en daar namen op schrijven van visjes die je leuk vindt. Nog niks kopen. Dan open je een nieuw topic hier. Gaan we met zijn allen meedenken over wat goed kan in jouw 60 litertjes en wat bij elkaar kan. Een 60 liter past genoeg leuks in, ook al hebben de winkels veel visjes die eigenlijk beter groter zitten.

Geduld en alles goed overdenken (met hulp) is de sleutel tot succes. Komt goed!

Dit kan een leuke bak worden, is 't eigenlijk al 😉
Al zou ik persoonlijk waarschijnlijk hebben gekozen voor (filter)zand, is toch makkelijk qua onderhoud en bied weer andere mogelijkheden qua bodem-visjes.
Ik zou als ik jou was de foto-albums doorneuzen, op zoek naar een leuke set vissen die in dit bakje kunnen.
En als je nog vragen over de betreffende soort simpelweg een nieuw topic openen met je vragen. Ik zou dit zeker doen alvorens tot aanschaf over te gaan, er is veel kennis aanwezig op dit forum waar de doorsnee dierenwinkel een tekort aan heeft 😉

E�n der vele mogelijkheden..
Zelf heb ik momenteel Cherry-barbeeltjes ( Barbus Titteya ) in een 60 cm..
Zijn prachtige visjes, vrij actief en scharrelig en als je mazzel hebt zie je af en toe ook wat jongbroed tevoorschijn komen..

Laat je bak nu lekker met rust en lees je rustig in zou ik zeggen, succes 😉

Allemaal ontzettend bedankt voor de info. De bak blijft nu even lekker leeg staan. Hopelijk gaan de plantjes goed groeien de komende weken. Ik heb een speciale aquarium winkel in de buurt gevonden dus ga daar maar eens langs inderdaad voor advies over vissen en zal dan op de juiste plek een nieuw topic openen voor jullie advies. Initieel ging mijn vraag over het water vandaar dat ik dacht hier goed te zitten maar kreeg onverwacht advies over sluiers in een te kleine bak.

Echt ontzettend bedankt ik wil geen huisdier nemen om er daarna niet goed voor te zorgen dus neem al jullie advies ter harte!

Nanadu zei:
Initieel ging mijn vraag over het water vandaar dat ik dacht hier goed te zitten maar kreeg onverwacht advies over sluiers in een te kleine bak.

Echt ontzettend bedankt ik wil geen huisdier nemen om er daarna niet goed voor te zorgen dus neem al jullie advies ter harte!

Wow, was iedereen maar zoals Nanadu! 😎
Het mag gezegd worden: dit topic lezen is bijna een verademing, eens geen hulpkreet na de feiten maar een start met ruimte voor advies, zo zou het altijd moeten zijn!
Ik ben nu al fan, dit wordt een leuke bak!

Mascha&Ivo zei:
Nanadu, vooral het aquarium lekker even met rust laten de komende tijd.

Wat je al kan doen is nog eens bij een winkel langs gaan en daar namen op schrijven van visjes die je leuk vindt. Nog niks kopen. Dan open je een nieuw topic hier. Gaan we met zijn allen meedenken over wat goed kan in jouw 60 litertjes en wat bij elkaar kan. Een 60 liter past genoeg leuks in, ook al hebben de winkels veel visjes die eigenlijk beter groter zitten.

Geduld en alles goed overdenken (met hulp) is de sleutel tot succes. Komt goed!

Een hele goede tip.
Doorgaans zijn "adviezen" in een winkel puur gebaseerd op verkoop. Er zijn een paar uitzonderingen.
Ik zou dus zoals in de quote al gezegd is een lijstje maken met visjes en/ of andere bewoners die je leuk vindt. Dan kunnen wij je adviseren in jouw belang en die van de vissen en niet die van onze portemonnee(zoals bij de meeste winkels).

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan