Wat is er nieuw

Nieuw Aquarium Vivaline 240

• Onderwerp starter Onderwerp starter Van Pinxteren
  • Startdatum Startdatum
V

Van Pinxteren

Guest
Afgelopen zaterdag hebben wij een heel nieuw aquarium besteld.
het is een Eheim Vivaline 240 geworden in walnotenfineer.
We hadden een Rio300 (hebben we 10 jaar gehad) maar kregen problemen met de stabilisatiestrip.
Nadat deze was gemaakt (verkeerd...) en wij net weer waren opgestart kwam de strip weer los.
Toen hebben wij besloten een geheel nieuw en vooral van hogere kwaliteit aquarium te kopen.
Maandag a.s gaan we de bak + meubel ophalen bij de aquariumzaak.
Er komt een Akwaline thin achterwand in want de Akwaline standard die we nu hebben neemt teveel ruimte weg uit de Eheim die toch 10 centimeter minder diep is dan de Juwel.
Het wordt een zeer goed beplante gezelschapsbak.
Het visbestand dat wij na 10 jaar nog hebben (en altijd klein gehouden hebben):
1 x crossocheilus siamensis
3 x corydoras
8 x otocinclus
3 x congozalm
Handjevol garnalen
6 x Danio choprae

Wij hebben bovenstaande vissen al best lang, de siamensis bijoorbeeld is alweer een jaar of 7.
ze zitten nu tijdelijk in een Rekord 80 opvangbak.
De planten hebben we ondergebracht in een 60 centimeterbakje.
Maandagavond beginnen we met inkitten van de wand en dan woensdag met opstarten

Techniek
- 2 x T5 39 watt (ik denk dat het een 865 en een 830 gaat worden)
- verwarming: 200 watt jeager
- Filter Cristalprofi 1500
- en ik ben nog op zoek naar goede tips voor een leuk schijnsel in de bak voor als de verlichting uit is(zodat ik nog een uurtje een maanlicht situatie heb)

Wij zullen foto`s plaatsen van de bak en de opstart.

De Juwel 300 (behoeft wat werk) is voor twee kratjes(palm) bier bij ons op te halen.
Bak is 100% lekvrij
bak is in beukenkleur, bijna krasvrij op de voor en zijruiten, meubel in perfecte staat!
werk: zijruiten bevatten gekitte strips(restant achterwand die er in zat, dit is natuurlijk weg te halen)
ook moeten er glas strips langs de voor en achterzijde gekit worden en dan een stabilisatie strip van glas gemonteerd.
Dan heb je weer een prima bak.

Reden voor aankoop van de Eheim is dat we wat kleiner wilde, de notenkleur beter in ons interieur staat dan de beukenkleur de juwel en ik geen tijd heb om de bak weer helemaal in orde te maken.

Groeten
Marieke en Marijn

Die van Eheim lijkt mij ook wel van betere kwaliteit, althans van wat ik heb gezien. Ben benieuwd hoe de bak gaat worden!

Volgens mij bestaan de Rio's eveneens in "walnoot", al begrijp ik de keus voor de Vivaline 240 ook helemaal 😀

Verder geen tips, advies of handigheidjes.. Enkel succes en plezier gewenst met de opstart!

Klopt inderdaad, de Rio`s zijn er ook in een donker kleur.
Maar we wilden absoluut geen Juwel meer hebben.
Het is jammer dat dit merkt het zo laat afweten met die strips, want verder zitten de bakken prima in elkaar.

De bak is in huis.
Vandaag het meubel in elkaar gezet en bezig geweest het kastje waar het filter in komt te staan te isoleren.
Ook alvast de elektra aangelegd.
de achterwand hebben we in de zwarte folie gezet, maar ik weet niet zeker of ik dat net zo mooi vind als een gespoten achterwand met schoolborden verf.
Ik heb het idee dat je de lijmlaag van de plakfolie blijft zien,....of droogt dat nog weg.
Voor de rest zit het er wel helemaal zonder bubbels op (heb eerst de ruit ingespoten met water voordat de plaklaag er op kwam.
Binnenkort meer nieuws
🙂

De lijmlaag droogt nog. Maar dat kan soms wel 2 weken duren. (ik spreek uit ervaring)

Hallo Harold,
Dank voor je bericht, dat is een hele geruststelling!
Dan laat ik het zitten
🙂

Ik heb weleens gelezen dat een fohn het proces wat kan versnellen. Maar voorzichtigheid is geboden ivm temperatuursverschillen in het glas.

Vanochtend zag het er al een heel stuk beter uit dan gisteren.
Ik laat het maar even rustig gaan denk ik .
Zal inderdaad wel goed komen als ik het zo zie.
🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan