Wat is er nieuw

Nieuw aquarium voor Apistogramma agassizii

• Onderwerp starter Onderwerp starter June
  • Startdatum Startdatum

June

Member
Lid geworden
16 mei 2021
Beste allemaal,

Ik heb me gisteren voorgesteld, en in dit bericht ook verteld wat mijn plannen waren. Ik kreeg meteen adviezen met betrekking tot de fout in mijn gedachtegang.
Ik wilde namelijk een harem (1 man en 2 vrouwen) Apistogramma Agassizii fire red samen met een koppel dwerggourami in een 60L (40 cm hoog) aquarium gaan houden.
Ik weet dat dit klein is (voor het geval mensen daar over gaan vallen) maar het is de bedoeling om met wat tijd uit te breiden en de 60 liter als paarcentrum aan te houden.
Eerst is er meer geld nodig en ik wil met de 60L ervaring opdoen aangezien dit mijn eerste aquarium ooit is!

Nu werd ik er op gewezen dat de apisto's houden van stroming en de dwerggourami's stil water nodig hebben. Dus ik moet afzien van de dwerggourami's.
Volgende vraag is dan, wat voor soorten visjes die in de bovenlaag zwemmen kan ik bij de apisto's zetten?
Ik wil liever minder en grotere vis (meer body), dan meer en kleiner. Ook liever geen schoolvissen, want daarvoor neem ik tetra's in de middenlaag.
Dus ik ben op zoek naar een grotere vissoort die ofwel alleen ofwel in koppel in de bovenlaag van het aquarium verblijft. Het liefste geen grijze muisjes.
Heeft iemand een advies voor mij?

Liefs June

Ik denk echt dat je, helaas, compleet in de verkeerde richting zit te denken/hopen. Je kunt beter in die 60 liter wat gourami's met tetra's doen dan überhaupt apisto's, laat staan met gezelschap in die 60 liter. Bovendien zijn gourami's over het algemeen eenvoudiger voor beginners dan apisto's. Grotere vissen concurreren bovendien met kleinere vissen, dus een zeer zorgvuldige keuze is dan gewenst wil je dat alles overleeft. Again, als beginner, neem dan gourami's met tetra's - dat gaat vrijwel altijd goed. Neem je bijvoorbeeld choco gourami's met ember tetra's, kleurt mooi en die zitten elkaar niet in de weg.

Ik denk echt dat je, helaas, compleet in de verkeerde richting zit te denken/hopen. Je kunt beter in die 60 liter wat gourami's met tetra's doen dan überhaupt apisto's, laat staan met gezelschap in die 60 liter. Bovendien zijn gourami's over het algemeen eenvoudiger voor beginners dan apisto's. Grotere vissen concurreren bovendien met kleinere vissen, dus een zeer zorgvuldige keuze is dan gewenst wil je dat alles overleeft. Again, als beginner, neem dan gourami's met tetra's - dat gaat vrijwel altijd goed. Neem je bijvoorbeeld choco gourami's met ember tetra's, kleurt mooi en die zitten elkaar niet in de weg.

Bedankt voor je bericht maar hier heb ik heel weinig aan. Ik ben verliefd geworden op de apisto's en dat worden dan dus ook mijn visjes ookal moet ik er 10 boeken voor lezen. De bak is nu nog leeg en dus kan het alle kanten nog op aan medebewoners. Ideeën zijn welkom.

Tja. Dan had je beter eerst verliefd kunnen worden en daarna pas een bak kunnen regelen. Je bak is nu gewoon aan de kleine kant voor apistogramma's en al helemaal voor apisto's + medebewoners. Doet wat je niet laten kunt hoor, maar that's my two cents.

Ik omschrijf toch ook wat ik van plan ben met de grote van de bak? Ervaring opdoen met de soort.....daarna grotere bak......maar het is dus beter om de apisto's alleen in een bak van 60L te houden zonder andere vis?

Apistogramma's zijn erg leuke vissen. Heb er zelf een paar van in mijn 180 liter bak. Het zijn erg territoriale vissen dus als je ze een een gezelschapsbak gaat doen zou ik toch echt gaan kijken naar een grotere bak. Bij Hornbach heb je redelijk goedkoop een mooi Juwel aquarium. De minimum grootte (zoals op internet aangegeven) is ongeveer 80 liter. Probeer daar ver boven te zitten zoals met een 120 liter bak met veel planten en verstopplekken voor de vissen. Worden ze een stuk gelukkiger van!

Als je vis gelukkig is zijn ze bovendien ook veel leuker om naar te kijken!

Als jij binnen nu en een half jaar ervaring wil op doen en meteen een nieuwe bak kunt/gaat kopen kun je apisto's nemen. Je bakje is gewoon te klein, zeker met medebewoners. Apisto's vormen territoria en als ze willen kweken vechten ze elkaar de bak uit. Ook andere visjes worden uit het territorium verdreven. In zo'n bakje kunnen ze dus geen kant uit en hangen ze ergens boven in een hoekje. Niet leuk.
Trouwens je idee van lagen gaat natuurlijk niet echt op in een bakje van 40 cm hoog.

Je kan de Apisto’s beter helemaal niet houden in een aquarium van 60 liter. Ze hebben minstens een bak van 80 liter nodig (zie ook www.aquainfo.nl).

Je kan toch ook eerst ervaring met andere leuke en meer geschikte vissen op doen in je 60 liter bakje?
Dan kan je ondertussen sparen voor een groter aquarium en dan je droom realiseren met mooie Apisto’s.

Als jij binnen nu en een half jaar ervaring wil op doen en meteen een nieuwe bak kunt/gaat kopen kun je apisto's nemen. Je bakje is gewoon te klein, zeker met medebewoners. Apisto's vormen territoria en als ze willen kweken vechten ze elkaar de bak uit. Ook andere visjes worden uit het territorium verdreven. In zo'n bakje kunnen ze dus geen kant uit en hangen ze ergens boven in een hoekje. Niet leuk.
Trouwens je idee van lagen gaat natuurlijk niet echt op in een bakje van 40 cm hoog.

Dit is inderdaad het plan .....ik heb gelezen dat ze pas kweken als de ph waarden laag genoeg zijn. Ik was dus van plan ze pas te kweken zodra de grotere bak er is.

Dit is inderdaad het plan .....ik heb gelezen dat ze pas kweken als de ph waarden laag genoeg zijn. Ik was dus van plan ze pas te kweken zodra de grotere bak er is.
Je zal t vast anders bedoelen maar; grotere bak = niet lagere ph, dat snap je wel toch? Je zult ze sowieso op geschikte waterwaarden moeten houden, anders gaan ze niet lang mee. Heb je al eens gecheckt wat er bij jou uit de kraan komt of heb je al besloten om met osmosewater te gaan werken?

Het kweken is ook zeker leuk! Een vriend van mij heeft onlangs 2 vrouwtjes die al jongen hebben. Erg leuk om naar te kijken maar ook dat vereist veel aandacht. Zodra je gaat beginnen met inrichten van je grotere bak zou ik wat foto's hierop plaatsen met ideeën voor de hardscape. De inrichting heeft veel aandacht nodig en vooral tijd! Heb er bij mij niet erg veel tijd in gestoken bij het inrichten en daar wil je geen spijt van krijgen.

Apistogramma's zijn hele mooie vissen. Maar vergis je niet in het karakter.

Ik heb zelf een groepje Apistogramma Cacatuoide (staan toch wel bekent als de wat rustigere Apistogramma) in mijn 150cm bak gehad.
Deze vochten elkaar (bijna) letterlijk de bak uit
Van de 10 die ik had is er 1 overgebleven, die na een half jaar van ellende ook doodgegaan is.

Mijn mening: 60 liter is echt (veel) te klein voor een Apistogramma, ook voor een half jaar.

Je zal t vast anders bedoelen maar; grotere bak = niet lagere ph, dat snap je wel toch? Je zult ze sowieso op geschikte waterwaarden moeten houden, anders gaan ze niet lang mee. Heb je al eens gecheckt wat er bij jou uit de kraan komt of heb je al besloten om met osmosewater te gaan werken?
Bedoelde ik inderdaad niet. Ik heb nog helemaal niets gedaan met water hahaha, de bak is nog leeg.....Maar ik ben van plan met hout, bladeren en als het moet osmose de ph te verlagen.....ik woon in de randstad dus dat zal nodig zijn. Maar voorlopig moet er eerst maar eens water in....hahahhaha....

Apistogramma's zijn hele mooie vissen. Maar vergis je niet in het karakter.

Ik heb zelf een groepje Apistogramma Cacatuoide (staan toch wel bekent als de wat rustigere Apistogramma) in mijn 150cm bak gehad.
Deze vochten elkaar (bijna) letterlijk de bak uit
Van de 10 die ik had is er 1 overgebleven, die na een half jaar van ellende ook doodgegaan is.

Mijn mening: 60 liter is echt (veel) te klein voor een Apistogramma, ook voor een half jaar.
Ik heb het hier over 3 visjes

Ik volg dit kanaal een tijdje. Kan je wat inspiratie opdoen!

• Leuk
Waarderingen: June
Ik ben gister op dit forum gekomen, en dus hartstikke nieuw. Mag ik zeggen dat ik vind dat het er hier wel fel aan toe gaat?
Ik ben geen vissenbeul hoor......sterker nog ik heb nog nooit een aquarium gehad en ben me nu aan het inlezen, dus heb uberhaupt nog niets verkeerds gedaan.
Ook heb ik geen vissenkom aangeschaft maar een kleiner aquarium om mee te kunnen leren. Zodat als er meer geld uitgegeven gaat worden de beginnersfoutjes eruit zijn. Niks mis mee dacht ik zo.

Bedoelde ik inderdaad niet. Ik heb nog helemaal niets gedaan met water hahaha, de bak is nog leeg.....Maar ik ben van plan met hout, bladeren en als het moet osmose de ph te verlagen.....ik woon in de randstad dus dat zal nodig zijn. Maar voorlopig moet er eerst maar eens water in....hahahhaha....
Randstad is een ruim begrip. Ik zou je waterwaarden eens opzoeken voor de stad waar je woont, dan weet je of je kraanwater geschikt is voor deze specifieke vis en zo niet, wat je moet doen om 't geschikt te krijgen.

Ik ben gister op dit forum gekomen, en dus hartstikke nieuw. Mag ik zeggen dat ik vind dat het er hier wel fel aan toe gaat?
Ik ben geen vissenbeul hoor......sterker nog ik heb nog nooit een aquarium gehad en ben me nu aan het inlezen, dus heb uberhaupt nog niets verkeerds gedaan.
Ook heb ik geen vissenkom aangeschaft maar een kleiner aquarium om mee te kunnen leren. Zodat als er meer geld uitgegeven gaat worden de beginnersfoutjes eruit zijn. Niks mis mee dacht ik zo.
Iedereen hier heeft een passie voor het houden van vissen en dus het beste met vissen voor; als wij zeggen dat je iets beter niet kunt doen, doen we dat dus met de beste bedoelingen. We betichten je er niet van dat je een dierenbeul bent. We zijn allemaal ergens begonnen en hebben een hoop fouten gemaakt gaandeweg, de ene kostbaarder dan de andere fout. We proberen om je niet in dezelfde valkuilen te laten stappen. Dus vanuit die optiek: ook 3 apisto's kan gewoon goed mis gaan in een 60 liter bak. Je kan in dat halfjaar ook echt wel mazzel hebben hoor, maar als 't mis gaat heb je die vissen voor niks gekocht.
Kostenbesparende tip voor de langere termijn: Neem gelijk een goed filter, zoals een Eheim2213 of 2215, staan met regelmaat ook wel op marktplaats. Die filters gaan decennia (vaak) mee en je hebt gelijk genoeg capaciteit voor de grotere bak, zonder dat je in een 60 liter bak je vissen tegen de wand blaast. Groter filter = stabielere waterwaarden ook.

Ik heb het hier over 3 visjes
Nadat er 7 elkaar hadden afgemaakt, had ik er ook 3.

Begrijp me niet verkeerd. Ik heb met mijn Apistogramma's gewoon echt de pech gehad, dat ze elkaar echt niet mochten. Ook na 4 weken apart gezet te hebben, ging het in de 150cm bak gewoon fout. En dat gun ik jou/en de vissen niet in een 60l bakje.

Edit: het kan mischien fel over komen, maar meerdere mensen met ervaring proberen je advies te geven, dat 60l voor Apistogramma's gewoon te klein is.

Een aquarium is pure wetenschap, dus mazzel is niet de bedoeling. Bedankt voor de tip van de filter, die ga ik zeker meenemen!

Heeft iemand een advies voor mij?
Een Rio350 :DD Zonder gekheid, een wat groter aquarium is makkelijker stabiel te houden. Goed excuus toch? 😁
Mag ik zeggen dat ik vind dat het er hier wel fel aan toe gaat?
Mensen hebben het beste voor met de (toekomstige) vissen. Dierenleed hoeft niet met opzet te gebeuren. Helaas hebben veel leden hier op het forum gezien en soms ook zelf mee gemaakt hoe het niet moet.
Het zou gewoon jammer zijn als vissen verkeerd/ te klein worden gehuisvest, ondanks adviezen/waarschuwingen. Het is niet alleen jammer voor de eigenaar, maar het is ook heel sneu voor de vissen. De vissen hebben geen keuze, die zijn overgeleverd aan de goede zorg van de eigenaar. En ook vissen hebben gevoel.
Ook heb ik geen vissenkom aangeschaft maar een kleiner aquarium om mee te kunnen leren. Zodat als er meer geld uitgegeven gaat worden de beginnersfoutjes eruit zijn.
Waarom niet gelijk in de 60cm beginnen zonder beginnersfouten die ten koste gaan van het welzijn?

Dus uiteindelijk mijn tips: neem filterzand als bodembedekking. Wil je een beplant aquarium: lees je dan goed in over de planten. Ook deze hebben verzorging nodig. De ene plant houdt van meer licht dan de andere, het is dus belangrijk om de planten op elkaar af te stemmen en daarmee ook de lichtbehoefte (en daarbij de voeding).
In een 60 cm qua visbestand zouden dwergrasboras niet misstaan. Een dwerg soort corydoras en in de bovenlaag.. misschien Epiplatys annulatus.
En dan in de rio350 apisto's 😬

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan