Nieuw aquarium zonder voedingsbodem. Goed idee of mislukking?


E

--*Elinee

Guest
Goedemorgen,

Ik heb op dit moment een Juwel (100L), een 80L en een kweekbakje (25x25 cm). Allemaal hebben ze een voedingsbodem + grind of zandlaag. Nu lees ik veel berichten over dat een voedingsbodem eigenlijk geen 'must' is en ook veel nadelen met zich mee brengt.

Ik ga een nieuw aquarium opzetten die gaat fungeren als mijn nieuwe kweekbak. Deze is zo'n 45 x 45 schat ik (moet hem nog precies opmeten). Eigenlijk wil ik gaan experimenteren om zonder voedingsbodem te werken en alleen grind te plaatsen en kleibolletjes bij de wortel van de plant.

Mijn vragen:
- Welke kleibolletjes raden jullie aan?
- Moet ik dan ook meer plantenvoeding gaan geven (ik geef nu 1x per week voeding: 10 ml op 100 L).
- Mijn doel is om een jungle effect te creeeren wat dus betekent dat ik veel platen wil gebruiken. Is het dan nog steeds mogelijk om puur met klei en plantenvoeding te werken en zonder voedingsbodem?

Ik ben heel benieuwd want voordat ik actief was op dit aquaforum was ik altijd in de veronderstelling dat een voedingsbodem echt MOET omdat je planten anders allemaal doodgaan.

Hebben jullie nog andere tips voor het opstarten van een aquarium zonder voedingsbodem?

Groetjes,
Eline
 
Een voedingsbodem is inderdaad geen must, kleibolletjes, capsules of latriet kan prima daar voor
dienen, verder gewoon als altijd je plantenvoeding toedienen.


als voorbeeld,
Capsules te koop bij een lid hier Backplay
Latriet bij Bertus,
of kleibolletjes mix, dus zelf maken, bij aquaplantsonline.
 
Ik zou dan ook geen voedingsbodem gebruiken en bij de moerasplanten voedingsbollen of capsules gebruiken. Lid Backplay verkoopt hele goede capsules voor een mooie prijs en die kun je een pb hiervoor sturen. Verder gewoon vloeibare plantenvoeding gebruiken.
Ik dek dat verreweg de meeste leden geen voedingsbodem gebruiken.

Edit: Ton was me net voor zie ik:D:D
 

Terug
Bovenaan