Nieuw aquarium


remo1986

Well-known member
Lid geworden
29 oktober 2008
Berichten
82
Locatie
Cadier en Keer
Website
www.aquaforum.nl
Beste, ik ben inmiddels langzaam aan het kijken om weer eens een aquarium te gaan opstarten. Vroeger enkele jaren een Aqua 40 en Tetra 60l aqua gehad. Wil nu weer eens proberen of het aquarium houden nog altijd zo goed bevalt.. Ik zoek een opstart aquarium van ca. 60 liter, dacht aan een van deze;
-Juwel PRima 60
-Tetra starter line 54L
-SuperFish aquarium start 70 tropical kit

Ik wil vervolgens een structuur achterwand voorzien, aquarium grind (zwart) zonder voedingsbodem en dan wil ik waarschijnlijk het volgende visbestand hebben:
-vuurgarnaal of cristal red garnaal (ca. 15 st)
-Japonica garnaal (ca. 8 st)
-rasbora galaxy (ca. 10 st)

Qua beplanting wil ik mosballen, een groot stuk hout met mos en verder moet ik nog even bekijken wat voor beplanting, als het maar groen is en lekker fel afsteekt tegen de zwarte achterwand. Tevens uiteraard voldoende schuilplaatsen voor alle bewoners :).

Wie heeft er tips qua aquarium en ben ik wellicht iets vergeten dat ik hard nodig heb? Het is alweer 11 jaar geleden dat ik het aquarium voor het laatst draaiende had, dus ik zit er niet meer helemaal in..... alvast bedankt voor jullie reacties!

Gr René
 
Ik heb zelf geen bakken van jouw vernoemde merken, tetra en juwel zullen wel goed zijn.
Enkel lees ik hier en daar wel eens dat je beter superfish mijdt...
Ik zou persoonlijk voor een dennerle cube setje gaan.


Ik nog zo een setje gehad en dit is prima kwaliteit!

Of je kan zoals ik nu doe, bakjes op maat laten maken en dan zelf alles van techniek samenstellen.
 
Zelf heb ik de Aquatlantis 60 LED gehad en die beviel prima en was bij de Hornbach niet duur.
 
Kan allemaal, enigste nadeel van die kleine bakken is dat ze over het algemeen allemaal een echte kap hebben waardoor je nog wel eens condens lekkage krijgt over je ramen, op zich niet erg maar kan storend zijn. Enigste waarvan ik weet dat die dat als het goed is niet hebben zijn de Eheim aquastars (wel prijzig merk over het algemeen) , die hebben geintergreerde rand met daarin kleppen. Is ook makkelijker met onderhoud dan hoef je enkel grote kleppen open te zetten zonder dat de hele kap eraf moet en je ook zonder licht zit. Verder zou ik als je er nog een wand in gaat zetten niet voor de kleinste maat gaan. Qua bestand aan visjes en garnalen zit je wel goed. Dan is het wellicht ook nog goed om te kijken naar accessoires, de meeste worden compleet geleverd en is het misschien handig te kijken of filters e.d. garnaal safe zijn.

Heb zelf overigens een superfish 50 als quarantaine bak, geen problemen mee op het condens na.

Succes.

Gr
Stefan
 
Met de jouw genoemde bakken geen ervaring. Hier ook een aquatlantis 60 die op zich goed bevalt. Heb er wel een ander binnenfilter in zitten.
 
Dank voor jullie reacties! Ik zie dat de Eheim Aquastar ook in 54L leverbaar is. Ik ga binnenkort eens kijken naar de diverse bakken, ben inmiddels bij Robert Knops in Geleen geweest, wat een prachtige winkel. Hadden mijn visbestand ook geheel op voorraad. Uiteindelijke doel is een Rio180 die hier perfect in een hoek past, op de cm :). De Dennerle ziet er natuurlijk het mooiste uit maar is qua prijs ook 2,5 x zo duur.. Ik ga nog eens e.e.a. aan de vrouw laten zien, de Dennerle zou wellicht als 2e bak permanent kunnen blijven :)... Nogmaals dank en ik kom er op terug.
 
Haha we hebben nog 2 kleine kinderen en een hond van 9 maanden.. De Rio 180 komt in de hoek waar nu nog de ren van de hond is, daarnaast wil ik eerst kijken of een aquarium nog steeds leuk is, met andere prioriteiten dan ruim 10 jaar geleden. Eerst even proefdraaien en kijken of het nog steeds zo leuk is..
 

Terug
Bovenaan