Nieuw aquarium


M

Michaelke

Guest
Hoi allemaal,

Als eerste: ik heb 0.0 verstand van aquariums en wat er allemaal bij komt kijken :p

Ik heb onderstaand aquarium op het oog:


8aa9449440aa6d1e414126a50d5e18ce.png



Nu heb ik hier op het forum wat rondgeneust en toen zag ik de Panda en hemelkijker. Deze zou ik hier graag inhouden (of andere vissen van zo'n soort).

Ik heb gelezen dat je diverse pompen, grind, planten enz. moet hebben. Nu was mijn vraag hoe ik het nu verder moet aanpakken? Het liefste zou ik een aquarium hebben met aardig wat kleur, maar geen planten (als dit al mogelijk is).

Wie kan mij hierbij helpen?

ALvast bedankt!
 
Welkom, Michael :)

Bedoel je met hemelkijker de goudvisvariant? Deze hebben een veel grotere bak nodig.

Wat voor panda bedoel je?

Voor een 60 cm. aquarium heb je niet veel keuze qua vissoorten. Je beperkt je best tot soortjes van 2-3 cm, en eventueel een rustige koppelvis van een cm. of 5.

Waarom wil je geen planten? Deze worden door veel vissoorten erg gewaardeerd en ze zijn gunstig voor je waterwaardes.

Het aquarium dat je op het oog hebt is een prima beginnersset :thumbs:
 
Welkom Michael,goed bezig man dat je eerst naar info vraagt voor je begint!! :thumbs:
Komt nog best wel wat bij kijken om een goed draaiend aquarium te krijgen en houden maar komt vast goed.
 
@jones. Dit zijn toevallig 2 soorten die ik tegen kwam onder het kopje goudvissen. Ik sta altijd open voor andere soorten, zolang ze inderdaad maar niet groot zijn en ze het naar hun zin hebben :p
Ik heb niet de voorkeur op planten, omdat ik het erg druk vind. Op een ander forum heb ik ook gelezen dat het veel onderhoud vergt voor deze mooi te houden in je aquarium (geen idee of dit waar is)
Mijn voorkeur gaat uit naar een 2/3 keer verzorging per week van max 1 uur. Ik ben niet bang voor er werk in te steken, maar naast werk heb ik er alleen in de avond en morgen tijd voor (en weekend uiteraard)

@seabait. Aangezien ik er geen verstand van heb, wil ik geen overhaaste keuzes gaan maken ;)

Wat raden jullie mij aan in mijn situatie?
 
Goudvisvarianten worden helaas te groot voor deze bak.

Wat vind je verder leuk qua vissen? Felle kleurtjes, interessant gedrag?

Het houden van planten in een aquarium vereist niet veel onderhoud, zeker niet bij een bakje van dat formaat. Er moet weleens wat gesnoeid worden + afgestorven blaadjes verwijderen, maar daarmee houdt het eigenlijk al op. Kies vooral voor makkelijke plantjes zoals Cryptocoryne en Hygrophila-soorten. O.a. Gymnocoronis spilanthoides en Vallisneria spiralis zijn ook erg makkelijk.

Misschien zijn dwerggarnalen wat voor je? Hele leuke diertjes, die altijd bezig zijn. Ze zijn in veel verschillende kleuren verkrijgbaar en de makkelijke soortjes zijn erg geschikt voor beginners.

Qua visjes daarbij kan je bijv. aan een school Hyphessobrycon amandae denken en bovenin een koppeltje Trichogaster chuna.
 
60 cm is op zich een prima afmeting maar er zullen veel vissoorten zijn die hierin niet zullen passen vanwege hun volwassen afmeting.
Je hebt nu 30 cm hoog, deze afmeting is er ook in 40 cm hoog, dat is toch meer watervolume. Hoe meer liters, hoe meer mogelijkheden.;)



Malawi of Tangayika Aquaria hebben weinig/geen planten en vaak kleurige vissen maar in de meeste gevallen zijn dat grote vissen die ook echt een grote bak nodig hebben.


Als je 2 keer een uur per week beschikbaar hebt kom je al snel een eind. Ik weet niet precies of je geen planten wilt omdat je denkt dat het te veel tijd vergt? Maar dat hoeft niet zo te zijn en planten helpen ook het water gezonder te houden voor je vissen. (zuurstofproducenten, natuurlijke filters). En een plantenaquarium kan ook heel kleurig zijn (kijk maar eens naar mijn aquariums ;) )
 
Ja ik houd van felle kleuren, maar mooi glanzend blauw is ook niets mis mee.

Liefste heb ik soorten die continu beetje in beweging zijn.
Zoals die wat je al stuurde bijvoorbeeld. Geen idee hoe je ze uitspreekt, maar dat komt wel goed ;) Alleen vraag ik me af of deze zich niet snel voortplanten? Een te volle bak vind ik ook niets en zou het jammer vinden om er te verkopen.
Hebben deze ook bepaalde voorkeuren voor voeding/verzorging? Wat voor filters enz. heb ik bij deze soorten nodig?

Klopt het btw dat bij aankoop de vissen eerst 1 uur in de aankoopzak in je aquarium moet laten wennen en vervolgens beetje bij beetje water overhevelen?


Ben wel jullie al dankbaar voor de snelle reacties, hier heb ik tenminste iets aan :)
 
Marlene zei:
60 cm is op zich een prima afmeting maar er zullen veel vissoorten zijn die hierin niet zullen passen vanwege hun volwassen afmeting.
Je hebt nu 30 cm hoog, deze afmeting is er ook in 40 cm hoog, dat is toch meer watervolume. Hoe meer liters, hoe meer mogelijkheden.;)



Malawi of Tangayika Aquaria hebben weinig/geen planten en vaak kleurige vissen maar in de meeste gevallen zijn dat grote vissen die ook echt een grote bak nodig hebben.


Als je 2 keer een uur per week beschikbaar hebt kom je al snel een eind. Ik weet niet precies of je geen planten wilt omdat je denkt dat het te veel tijd vergt? Maar dat hoeft niet zo te zijn en planten helpen ook het water gezonder te houden voor je vissen. (zuurstofproducenten, natuurlijke filters). En een plantenaquarium kan ook heel kleurig zijn (kijk maar eens naar mijn aquariums ;) )

Ja hier zou ik nog naar kunnen kijken inderdaad.
Qua planten zit ik ermee dat ik niet weet hoe ik ze moet verzorgen. Hoe meer in een aquarium hoe minder raad ik me weet. Zo denk ik er tenminste zelf over ;) Of er moeten al simpele soorten bestaan zoals de reactie boven jouw.
 
Sluierstaart goudvissen (zoals Panda Demekin en Hemelkijker )
worden 25 tot 30 cm groot en hebben een bak nodig van minimaal 120 lang.
Dus die kunnen absoluut niet in dit kleine bakje :)

Als je een kijkje in onze foto albums neemt dan zie je dat deze vissen heel erg groot worden.
Je kan beter iets tropisch kiezen denk ik?
maar daar heb ik zelf niet heel veel verstand van!

Edit:
Ik heb aan mijn planten bijna geen verzorging.. groeien vanzelf goed en blijven over het algemeen mooi groen.
Alleen mijn Anubias zit soms beetje onder bruinalg, maar dat kan je er gewoon afpoetsen met je vingers.
Ik stoor me er zelf niet aan ofzo.

en ik vind eigenlijk dat als je een aquarium neemt.. dat daar gewoon planten bij horen..
dit is namelijk gewoon nodig voor veel vissoorten en deze bieden ook zuurstof en ecosysteem, zoals bomen voor ons doen.
 
Planten zijn er van makkelijk tot moeilijk, dus daar zit het probleem niet.
Ik heb nog niemand iets horen zeggen over bodembedekking. Keuze is tussen grind en zand. Zand heeeft voor veruit de meeste bodembewoners de absolute voorkeur.
Je hebt het ook al over aankoop van visjes en overwennen, maar niet te enthousiast worden want de bak moet eerst nog indraaien. Dat kan een week of 3 a 4 duren, dus je hebt nog alle tijd om over visjes na te denken, maar zoals gezegd moeten dat geen goudvissen zijn.

Marlene noemt al Malawi en Tanganyika. Dat zijn inderdaad bakken die je inricht zonder al te veel beplanting. Bij mijn weten zijn Malawi visen echter totaal ongeschikt voor 60cm en zijn van Tanganyika maar enkele soorten geschikt, en dat zijn dan weer niet de meest gekleurde vissen (hun gedrag maakt voor velen het gebrek aan kleur wel goed).

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
Planten zijn er van makkelijk tot moeilijk, dus daar zit het probleem niet.
Ik heb nog niemand iets horen zeggen over bodembedekking. Keuze is tussen grind en zand. Zand heeeft voor veruit de meeste bodembewoners de absolute voorkeur.
Je hebt het ook al over aankoop van visjes en overwennen, maar niet te enthousiast worden want de bak moet eerst nog indraaien. Dat kan een week of 3 a 4 duren, dus je hebt nog alle tijd om over visjes na te denken, maar zoals gezegd moeten dat geen goudvissen zijn.

Marlene noemt al Malawi en Tanganyika. Dat zijn inderdaad bakken die je inricht zonder al te veel beplanting. Bij mijn weten zijn Malawi visen echter totaal ongeschikt voor 60cm en zijn van Tanganyika maar enkele soorten geschikt, en dat zijn dan weer niet de meest gekleurde vissen (hun gedrag maakt voor velen het gebrek aan kleur wel goed).

~ Ivo

Hoe maak je het zand dan schoon? Ik zag dat er met grind gebruik word gemaakt van een halve fles met een slang eraan of een in de winkel verkrijgbaar exemplaar. Ik neem aan dat dit niet werkt met zand, aangezien je dit mee opzuigt, niet?

Ik ben van alle kanten wat informatie aan het verzamelen, zodat ik het meteen goed aanpak ;) Dus als ik het goed begrijp moet je eerst het aquarium klaar maken en dan 3 weken laten rusten?
 
zo'n stofzuiger werkt ook prima met zand, ik gebruik het ook gewoon met mijn zandbodem!
Bij mij was mijn aquarium pas na 5 weken ingedraaid.
het is de bedoeling dat er een bacteri�le cultuur wordt opgebouwd die giftige stoffen omzet in stoffen die de planten weer kunnen opnemen.
ammoniak in nitriet en nitriet in nitraat.
als dit niet gebeurt zullen je vissen zichzelf vergiftigen en doodgaan.
je hebt een druppeltest set nodig om dit te kunnen meten.
 
Oh oke, weer iets wijzer ;)

Dat is zo'n staafje met verschillende kleuren erop, toch?

Overigens, wat voor filters enz heb je allemaal nodig bij een bak van 60x30x40?
Ik neem aan dat die allemaal al moeten draaien gedurende de eerste weken?


Zag net op google dat vissen een dag en nachtritme moeten krijgen? Hoe gaat dit in zijn werk, nog speciale verlichting en dergelijke hiervoor nodig?
 
Jones zei:
Goudvisvarianten worden helaas te groot voor deze bak.

Wat vind je verder leuk qua vissen? Felle kleurtjes, interessant gedrag?

Het houden van planten in een aquarium vereist niet veel onderhoud, zeker niet bij een bakje van dat formaat. Er moet weleens wat gesnoeid worden + afgestorven blaadjes verwijderen, maar daarmee houdt het eigenlijk al op. Kies vooral voor makkelijke plantjes zoals Cryptocoryne en Hygrophila-soorten. O.a. Gymnocoronis spilanthoides en Vallisneria spiralis zijn ook erg makkelijk.

Misschien zijn dwerggarnalen wat voor je? Hele leuke diertjes, die altijd bezig zijn. Ze zijn in veel verschillende kleuren verkrijgbaar en de makkelijke soortjes zijn erg geschikt voor beginners.

Qua visjes daarbij kan je bijv. aan een school Hyphessobrycon amandae denken en bovenin een koppeltje Trichogaster chuna.

Welke verhouding moet ik met je zojuist genoemde planten aanhouden t.o.v. de vissen? Kan een bak halfvol hiermee staan of is dit er net slecht voor?
 
Michaelke zei:
Dat is zo'n staafje met verschillende kleuren erop, toch?

Overigens, wat voor filters enz heb je allemaal nodig bij een bak van 60x30x40?
Ik neem aan dat die allemaal al moeten draaien gedurende de eerste weken?


Zag net op google dat vissen een dag en nachtritme moeten krijgen? Hoe gaat dit in zijn werk, nog speciale verlichting en dergelijke hiervoor nodig?

- Nee, druppeltest zijn potjes die je in het water druppelt.
zo'n strip test is niet precies genoeg.

- ik filter mijn bak zo'n 5,5x per uur.. dus de inhoud qua liters en dan x 5,5 en zoveel liters per uur moet je filter draaien.

maar ik denk dat bij jou de inhoud x 3 voldoende zou moeten zijn.


- dag en nachtritme is overdag lampen aan en snachts uit. je lampen hoeven volgens mij ook maar 10 uur te branden ofzo, sommige doen 's middags het licht even uit.. ik doe ze pas om 12 uur aan tot 10 uur 's avonds.
 
Misuzu zei:
Michaelke zei:
Dat is zo'n staafje met verschillende kleuren erop, toch?

Overigens, wat voor filters enz heb je allemaal nodig bij een bak van 60x30x40?
Ik neem aan dat die allemaal al moeten draaien gedurende de eerste weken?


Zag net op google dat vissen een dag en nachtritme moeten krijgen? Hoe gaat dit in zijn werk, nog speciale verlichting en dergelijke hiervoor nodig?

- Nee, druppeltest zijn potjes die je in het water druppelt.
zo'n strip test is niet precies genoeg.

- ik filter mijn bak zo'n 5,5x per uur.. dus de inhoud qua liters en dan x 5,5 en zoveel liters per uur moet je filter draaien.

maar ik denk dat bij jou de inhoud x 3 voldoende zou moeten zijn.


- dag en nachtritme is overdag lampen aan en snachts uit. je lampen hoeven volgens mij ook maar 10 uur te branden ofzo, sommige doen 's middags het licht even uit.. ik doe ze pas om 12 uur aan tot 10 uur 's avonds.

Thanks!

Gebruik je die druppeltester alleen in het begin of is het raadzaam om dit vaak te doen?
 
In het begin sowieso heel vaak!
Meeste doen het daarna sowieso nog bij elke waterwissel zegmaar ( 1x per week )
Ik zelf heb een redelijk stabiele bak, dus meet het nu nog maar af en toen!
 
Oke. Iedereen bedankt!

Ik ga morgen een aquarium en alle benodigheden kopen.
Nog twee vraagjes vooraf.

- Hoe hoog hoort het zand/grind in een bak te liggen? (2 cm normaal en bij planten iets meer?)
- Wat moet er nog verder met het aquarium gebeuren in de eerste weken? (welke waardes moeten de tests bedragen)?
 
2 cm bodem is prima.. Ik zou iets van 4 a 5 weken indraaien.
Gewoon planten en alles erin en 5 weken niets doen.
Je kan zon koffer kopen als testset daar zit boekje bij met welke waarden je moet hebben.

Ik heb van Colombo
 
Als je een bak van 80cm koopt heb je volgens mij wel veel meer keus uit vissen.
Op marktplaats heb je heel goedkoop aquariums, mijne komt er ook vandaan.
 
Ja ik heb zelfs een bak vam 1 m van marktplaats met buitenfilter e n luchtpomp erbij voor 100. Maar je al bakken van 80 cm voor 45 euro ofzo op martplaats.
 
En dan bedoel ik er een met deksel
 
Maar dan krijg ik ruzie met mijn ouders :p
 
Bakken van 80 cm voor 40 euro zien er ook zo uit

Ik verkoop de mijne met achterwand en netjes krasvrij toch echt niet voor 40 euro
 
Ja ik heb zelfs een bak vam 1 m van marktplaats met buitenfilter e n luchtpomp erbij voor 100. Maar je al bakken van 80 cm voor 45 euro ofzo op martplaats.
 
382IMAG0566.jpg



Vandaag aquarium gekocht Rekord 800 :)

Nu maar eens vissen en dergelijk uitzoeken :S
 
eerst drie weken laten draaien zonder vissen h�. Ik zou de uitstroom van het filter wat meer naar boven richten zodat het wateroppervlak wat meer in beweging is. Je hebt wel een grove bodem erin lijkt het.
 
Oke doen we ;)
Ja dit werd me aangeraden door de visverkoper. Heb eerst een speciale laag voor de planten, en daarover heen moest ik kleine steentjes doen.
Mij werd er verteld dat ik 1 week de bak moest laten draaien, maar dit vind ik toch erg kort.
 
en je hebt dus een voedingsbodem..... ben ik zelf geen fan van. Raakt op een gegeven moment uitgewerkt en kan dan veel problemen geven, bijv. rotting. De steentjes zorgen ervoor dat je bijv, geen corydora soorten moet nemen. Ook geen vissen die graag in de bodem grondelen....

Maar goed je hebt nog even de tijd om een leuk bestandje uit te zoeken! Succes ;)
 
Aha, ja dat werd me er niet bij verteld :S

Kan ik de weken dat de bak indraait de verlichting dag en nacht aanlaten? Of ook 10/12 uur max?
 
ik zou eerder een uur of 9 doen, best kun je er een tijdschakelaar tussen zetten.
 
je voedingsbodem is na een half jaar of een jaar uitgewerkt, en dan moet je hem eruit halen..
dus heel je aquarium weer overhoop halen!
en zo'n bodem is vaak niet eens nodig, meeste gebruiken klei bollen, planten voedingstabletten of vloeibaar.
Ik gebruik nu nog niet eens echt voeding, en mijn planten doen het super!
Je had ook beter een wat fijnere grint kunnen nemen, hoe grover de grint hoe meer vuil ertussen gaat zitten!
Ik heb zand, en dan blijft alles er netjes op liggen, is makkelijk met schoonmaken!

nu MINIMAAL 3 weken indraaien.. maar ik denk toch dat je wel zo'n 5 weken nodig hebt wil je nitrietpiek weg zijn.
ook is het belangrijk dat je steeds maar 1 paar visjes toevoegt, niet in 1 keer alles.
want de bacteri�n moeten dan weer groeien, om de vervuiling van de poep op te kunnen vangen.
gaat dit te snel komt er weer gif in het water en gaan je vissen dood !
 
Iedereen praat weer als een kip zonder dinges

Ik zie klein grint op de bodem dat is gewoon grint geen voedingsbodem.

Ben aub wel voorzichtig hiermee bij poetswerkzaamheden want je hebt zo krassen en dat zou zonde zijn.

Daarentegen als je zand pakt moet je voorkomen dat het dichtslipt, gebruik dan slakken die graven en het open houden.

Zand of Grint peop blijft poep beiden hebben onderhoud nodig
 

Terug
Bovenaan