nieuw aquariumzand, luchtbellen??!


S

sharonav

Guest
vandaag het grind vervangen door hornbach zand.

gister de 15kg zand gespoeld in emmers in de douche en een nachtje laten staan. vandaag nogmaals gespoeld voordat het in het aquarium ging.

nu zitten er heel veel luchtbelletjes in, als ik even door het zand ga ook zie je grote rondere bolletjes , bolletjes zand lijkt het.

is dit normaal?

En elke week moet je het zand omwoelen? Alleen het zand waar ik bij kan neem ik aan? Zitten best veel planten in en hier en daar kleibollen. Die laat ik liever zitten.

20180828_235446.jpg
20180828_235453.jpg
 
Dat is heel normaal, er is tijdens het vullen nog wat lucht in gekomen en dat moet nog even weg trekken, mogelijk zijn morgen al de meeste bellen weg en anders overmorgen.
Zand hoef je normaliter niet om te woelen, de bacteriecultuur zorgt er voor dat het schoon blijft.
 
Ik had precies hetzelfde (met 0.4-0.8 filterzand van Wildkamp). Keer of 10 flink met de handen door het zand heen en het was over.

Wekelijks zand omwoelen is niet nodig. Af en toe (eens per maand) met de vork erdoorheen is voldoende. Doe niet alles in één keer maar elke week een stukje (anders word je de week erna getrakteerd op een stevige partij staghorn alg).
 
Er blijft altijd lucht tussen het zand zitten.
Dit heeft even tijd nodig en gaat vanzelf weg.
De eerste tijd zal je wat luchtbelletjes uit je bodem zien komen.
Dit heeft te maken met de structuur van het zand.

Filterzand-05.jpg

Bron foto: Discuszolder.nl
 
Heel normaal hoor en niet aan de bodem komen en de bak 4 weken laten indraaien is het beste.
 
Ik heb ook het Hornbach zand gehad en heb een tijdje last gehad van deze luchtbellen waar zand op lijkt te kleven. Gaat vanzelf over.

Wat betreft de zandbodem, ik ga er nooit met een vork doorheen, laat hem lekker met rust en blijft hartstikke schoon.
 
  • Leuk
Waarderingen: JDS
Heel normaal hoor en niet aan de bodem komen en de bak 4 weken laten indraaien is het beste.

indraaien gebeurd niet. de bak was al draaiende, er zat grind in wat ik niet mooi vond en wou er nieuwe planten in. Heb 60% water bewaard en externe filter laten doordraaien op de tijdelijke plastic bak waar de vissen in zaten. filter heeft totaal misschien 10 minuten stil gestaan. Alleen de slangen even schoongemaakt zodat het filter nu weer goed doorstroomt. siporax en de keramische pijpjes al weken niet aangeraakt, de grove filtersponzen 1,5 week geleden nog even in aquariumwater uitgeknepen en de fijne filterwatten vervangen zodat ik de komende weken niks aan het aquariumfilter hoef te doen.

Ik voer de komende tijd minimaal en test het water.

20180829_152353.jpg
 
Ok, nou met een ingedraaid filter en beperkt voeren zal dat vast wel goed gaan. Bak ziet er verder netjes uit hoor.
 
help:

net kijk ik in mijn aquarium en de uitstroom van het filter is weer sterk verminderd.
maar dat is niet het ergste...

vissen ademen snel en de guppen zwemmen boven in. 5 garnalen zitten ook beetje boven in. de otocinclussen gaan ook vaker naar boven dan normaal. Heb direct de uitstroom meer naar het oppervlakte gericht.
Ik denk meteen nitrietpiek. dus druppeltest en strip getest en ze geven niks aan. Ook zuurstofgehalte is volgens de test goed.

Wat moet ik doen??? 50 % waterwissel of afwachten????
 
Voor alle zekerheid nu onmiddellijk een 50% waterwissel doen. Let erop dat je de temperatuur van de bak hiermee niet laat stijgen of dalen.
Heb je een luchtpompje? Zet dat er dan bij voor extra oppervlaktebeweging.

Welke waardes had je gemeten en wat waren de resultaten? (Geef de druppel waardes maar, die strips kun je eigenlijk niet van op aan).
 
Naast nitriet, verdrijven ook ammoniak en ammonium (NH3/4) de zuurstof uit het bloed. Wat was de NH3/4-waarde? Omdat bieden aan elkaar pH-gerelateerd zijn, wordt vaak de pH en de NH4/Ammonium gemeten om de NH3/Ammoniak te bepalen...
 

Terug
Bovenaan