Ja ik heb ze hier in een kleiner aquarium ook zien vechten en ik keek mn ogen uit hoe hard dat eraan toe ging en daarom heb ik ze gelijk teruggebracht.Ik ben een beetje benieuwd naar je occelatussen
Dat snap ik zeker 😊. Verandering naar Mbuna's of een Tropheus soort helpt zeker om je algen onder controle te houden. Je hebt dan wel meer stenen nodig (Bv breuksteen etc) om genoeg holen te creëeren voor de Mbuna's of genoeg oppervlakte waar ze gebruik van kunnen maken voor grazen. Dit geldt voor beide Mbuna's en Tropheussen. Maar het zou zeker een logische keuze kunnen zijn in jou geval om toch te kunnen genieten van een fraaie bak.Dat dacht ik wel, maar met 2 jongen kinderen thuis wil dit nog wel eens uitgesteld worden…
Zou een verandering van het visbestand naar mbuna of tropheus soelaas bieden?
Daar heb je helemaal gelijk in! Er zat ook een ancistrus in, maar die deed niet veel aan onderhoud bij mij, hij is helaas overleden. De waterwissel deed ik ook via de filterinlaten in de bodem van het aquarium, probleem is dat je dan niet alle rommel vanop de bodem meezuigt, dus doe het nu met de slang als een soort stofzuiger. vooral de algen van de achterwand schrobben is nogal een werkje, zeker omdat het water zo vervuilt wordt van het schrobben, dat je niet meer ziet wat je aan het doen bent.Wat jammer dat je momenteel minder plezier beleefd aan je aquarium. Je hebt er duidelijk veel tijd, geld en energie in gestopt en bent gestart met een prachtige basis (aquarium, techniek, vissen, inrichting). Ik heb zelf een Aquadecor achterwand met bijbehorende stenen dus weet wel ongeveer wat alleen dit onderdeel al gekost heeft 🙂. De oplossing voor mijn (bruin)algprobleem was de toevoeging van 1 ancistrus in mijn ca. 300 liter mbuna aquarium. Maar dat ontslaat je natuurlijk nog niet van je periodieke onderhoud. Als brave huisvader herken ik het tijdsprobleem, maar met wat handige trucs (pomp, tuinslang etc.) lukt het mij om in een uurtje wel het wekelijkse onderhoud te doen van mijn bak, inclusief een waterwissel van 50%. En het grootste deel van dit uur kan ik ook nog wat anders doen omdat het water vanzelf via de pomp in of uit de bak loopt (wel blijven opletten van een afstandje natuurlijk, zeker bij het bijvullen). Dit is eigenlijk de basis van ieder (succesvol) aquarium denk ik, misschien valt hier nog winst te behalen? Persoonlijk zou ik mijn viskeuze niet afstemmen op problemen die ook op andere manieren zijn op te lossen maar op wat je het meeste aanspreekt. En in mijn ogen heb je nu een zeer interessant en kleurrijk bestand zitten. Veel succes met het vervolg!
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.