Wat is er nieuw

Nieuw avontuur Tanganyika 530l

Een paar snelle kiekjes!

Bijlagen

• IMG_7611.jpeg
    IMG_7611.jpeg
    2.8 MB · Weergaven: 87
  • IMG_7613.jpeg
    IMG_7613.jpeg
    2.4 MB · Weergaven: 83
  • IMG_7609.jpeg
    IMG_7609.jpeg
    3 MB · Weergaven: 87
  • IMG_7614.jpeg
    IMG_7614.jpeg
    2.4 MB · Weergaven: 82
Na vivarium nog wat nieuwe visjes toegevoegd,
Enkel van de nigripinis zijn er 2 overleden na een dag, deze 3de ziet er ook niet goed uit,
Zijn achtervin is helemaal stuk, zijn dit bijtwonden of eerder een schimmel of ziekte?

IMG_7644.jpeg

Bacteriële infectie ben ik bang. Dat is helaas einde verhaal.

hij is ondertussen al overleden 🙁

Ik heb eens een paar kiekjes geschoten van het leven in het aquarium.
Ondanks de probleempjes van de Nigripinis, doet de rest het wel uitstekend.
De Leleupi's waren de eerste bewoners, na een paar dagen 6 Altolamprologus Compressiceps erbij gedaan,
dit ging zonder problemen.

Een week later was ik op Vivarium bij Aquabeek, die hadden toch wel een ruime keuze van Tanganyika,
dat ik toch wat moest meenemen 🙂. 10 Lamprologus Occelatus en 5 Ectodus Descampii, plus 6 Paracyprichromis Nigripinis Blue Neon.

Na de introductie van die vissen, vond ik de Leleupi's wel heel erg veel onrust stoken in de bak, begon plots te twijfelen aan mijn keuzes.
Gelukkig is na een paar dagen de rust wat teruggekeerd. Ik ga het een tijdje zo aankijken denk ik 🙂

Ik ben een beetje benieuwd naar je occelatussen, ik heb er eens 3 gehad in een speciaal voor hun ingericht 80cm aquarium.
Dit was niet te doen en uiteindelijk is er eentje de dood ingejaagd. Waardoor de ene achter de andere begon te jagen.
Hier heb ik moeten ingrijpen en heb de 2 occelatussen in mijn 1.60m geplaatst omdat ik dacht dat ze dan wel ruimte genoeg zouden hebben met een massa schuilplaatsen.
Niet dus , heb er maar eentje over gehouden.
Hopelijk heb jij meer geluk met ze.

Ik ben een beetje benieuwd naar je occelatussen
Ja ik heb ze hier in een kleiner aquarium ook zien vechten en ik keek mn ogen uit hoe hard dat eraan toe ging en daarom heb ik ze gelijk teruggebracht.

Ik ben ook benieuwd, zie ze niet veel meer, hopelijk zitten ze in hun huisjes 🙂, ben niet veel thuis geweest de laatste paar dagen, straks nog eens een tijdje observeren 🙂

1 Ectodus is wel al bezig met zn territorium te bouwen en een zandkuil te bouwen, erg netjes, alle grotere kiezeltjes heeft hij al opgeruimd 🙂

iemand een idee hoe ik van deze algen afkom?
Heb net het glas schoongemaakt….

Bijlagen

• IMG_0896.jpeg
    IMG_0896.jpeg
    4 MB · Weergaven: 30
Bedoel je algeheel?

Het is inderdaad nogal algeheel ja

Algen horen erbij in een dergelijk biotoop. Wil je het verminderen dan zal je het handmatig moeten gaan verwijderen. Dit het liefst voordat je een waterwissel doet.

Al doe je deze wekelijks en 50%. Dan zal de hoeveelheid afvalstoffen relatief laag blijven en algen hebben zo wat minder kans. Voorkomen doe je het echter niet.

Dat dacht ik wel, maar met 2 jongen kinderen thuis wil dit nog wel eens uitgesteld worden…
Zou een verandering van het visbestand naar mbuna of tropheus soelaas bieden?

Dat dacht ik wel, maar met 2 jongen kinderen thuis wil dit nog wel eens uitgesteld worden…
Zou een verandering van het visbestand naar mbuna of tropheus soelaas bieden?
Dat snap ik zeker 😊. Verandering naar Mbuna's of een Tropheus soort helpt zeker om je algen onder controle te houden. Je hebt dan wel meer stenen nodig (Bv breuksteen etc) om genoeg holen te creëeren voor de Mbuna's of genoeg oppervlakte waar ze gebruik van kunnen maken voor grazen. Dit geldt voor beide Mbuna's en Tropheussen. Maar het zou zeker een logische keuze kunnen zijn in jou geval om toch te kunnen genieten van een fraaie bak.

Laatst bewerkt:
Ik heb nog veel stenen, maar had ze eruit gehaald aangezien die ook telkens vol met algen zaten.

Wat jammer dat je momenteel minder plezier beleefd aan je aquarium. Je hebt er duidelijk veel tijd, geld en energie in gestopt en bent gestart met een prachtige basis (aquarium, techniek, vissen, inrichting). Ik heb zelf een Aquadecor achterwand met bijbehorende stenen dus weet wel ongeveer wat alleen dit onderdeel al gekost heeft 🙂. De oplossing voor mijn (bruin)algprobleem was de toevoeging van 1 ancistrus in mijn ca. 300 liter mbuna aquarium. Maar dat ontslaat je natuurlijk nog niet van je periodieke onderhoud. Als brave huisvader herken ik het tijdsprobleem, maar met wat handige trucs (pomp, tuinslang etc.) lukt het mij om in een uurtje wel het wekelijkse onderhoud te doen van mijn bak, inclusief een waterwissel van 50%. En het grootste deel van dit uur kan ik ook nog wat anders doen omdat het water vanzelf via de pomp in of uit de bak loopt (wel blijven opletten van een afstandje natuurlijk, zeker bij het bijvullen). Dit is eigenlijk de basis van ieder (succesvol) aquarium denk ik, misschien valt hier nog winst te behalen? Persoonlijk zou ik mijn viskeuze niet afstemmen op problemen die ook op andere manieren zijn op te lossen maar op wat je het meeste aanspreekt. En in mijn ogen heb je nu een zeer interessant en kleurrijk bestand zitten. Veel succes met het vervolg!

Wat jammer dat je momenteel minder plezier beleefd aan je aquarium. Je hebt er duidelijk veel tijd, geld en energie in gestopt en bent gestart met een prachtige basis (aquarium, techniek, vissen, inrichting). Ik heb zelf een Aquadecor achterwand met bijbehorende stenen dus weet wel ongeveer wat alleen dit onderdeel al gekost heeft 🙂. De oplossing voor mijn (bruin)algprobleem was de toevoeging van 1 ancistrus in mijn ca. 300 liter mbuna aquarium. Maar dat ontslaat je natuurlijk nog niet van je periodieke onderhoud. Als brave huisvader herken ik het tijdsprobleem, maar met wat handige trucs (pomp, tuinslang etc.) lukt het mij om in een uurtje wel het wekelijkse onderhoud te doen van mijn bak, inclusief een waterwissel van 50%. En het grootste deel van dit uur kan ik ook nog wat anders doen omdat het water vanzelf via de pomp in of uit de bak loopt (wel blijven opletten van een afstandje natuurlijk, zeker bij het bijvullen). Dit is eigenlijk de basis van ieder (succesvol) aquarium denk ik, misschien valt hier nog winst te behalen? Persoonlijk zou ik mijn viskeuze niet afstemmen op problemen die ook op andere manieren zijn op te lossen maar op wat je het meeste aanspreekt. En in mijn ogen heb je nu een zeer interessant en kleurrijk bestand zitten. Veel succes met het vervolg!
Daar heb je helemaal gelijk in! Er zat ook een ancistrus in, maar die deed niet veel aan onderhoud bij mij, hij is helaas overleden. De waterwissel deed ik ook via de filterinlaten in de bodem van het aquarium, probleem is dat je dan niet alle rommel vanop de bodem meezuigt, dus doe het nu met de slang als een soort stofzuiger. vooral de algen van de achterwand schrobben is nogal een werkje, zeker omdat het water zo vervuilt wordt van het schrobben, dat je niet meer ziet wat je aan het doen bent.

Probleem is dat het aquarium ook redelijk wat zonlicht binnen krijgt op sommige dagen, dit zorgt natuurlijk ook voor extra groei van alg.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan