Wat is er nieuw

Nieuw biotoop zuidoost azie

jacq93

Active member
Lid geworden
15 september 2015
Inmiddels heb ik het grootste deel van mijn vissen verkocht.
Wat ik nu nog over heb zijn:
2 kuhlii
koppel kakatoe cichliden
3 mini corydoras

Ik wil overstappen op een zuid oost azie biotoop wat dus betekend dat ik uiteindelijk ook mijn cory's en cichliden weg moet doen .
bakinfo: superfish expert 70liter (56 x 32 x 39,5)

Nu heb ik een bestandje opgezet en ik ben benieuwd wat jullie menigen en/of ervaringen zijn.

Boven-midden
- Koppel dwerggoerami( Colisa lalia ) cobalt of neon
- Mannetje kempvis (betta splenden) [size]--> koppel lijkt mij niet verstandig gezien mijn kleine bakje
[/size]- koppel? knorgoerami (trichopsis vittata of pumila)

bodem
- 2 kuhli
- koppel pauwooggrondel (tateurndina ocellicauda)
- ��n gastomyzon marlbe of puynctulatus

planten
-cryptocoryne wendti
-cryptocoryne parva
-vallisnera
-ceratopteris pteriodes (drijver)
- Limnophila sessiflora
- Limnophlia amubulia
- Nymphaea lotus

De planten zijn opties... ik weet nog niet welke en hoeveel.

Temperatuur gaat ingesteld worden op 25 graden.
Ph 7

Graag hoor ik jullie meningen en adviezen over vissen/planten en over het starten van deze biotoop. 🙂

Gastomyzon gaat het toch niet worden 😳

Kempvissen en goerami's gaat dat samen? Ik heb weleens anders gehoord. Maargoed ik weet het niet zeker.

Zou die combi niet zelf nemen en al helemaal niet in een kleinere bak. Beide zitten vaak in dezelfde laag en soms is een Betta nogal fel. Dan ga ik uit van 1 betta.
Als ik het zo lees dan heb je een 60cm bak en ik zou het niet aanraden dus.

Dat was inderdaad waar mijn grootste twijfels waren. Dan wordt het geen kempvis.

Verder zijn de aantallen goed?

Ik heb gelezen dat beide goerami soorten vrij schuw zijn, een scholenvisje erbij zetten is denk ik geen optie gezien mijn bakmaat?

Voor de bodem of kuhlii of pauwooggrondels. Je bodemoppervlak is te klein voor beide soorten. Kuhliis dan wel in groepje van bv 8.

Misschien is dit een optie?

1x koppel Honinggoerami
15x rasbora brigittae
? X kuhlii

Mvg
Rennie

Oke dus kuhli in een groepje van 8, maar pauwooggrondels als koppel?

Rasbora zijn inderdaad een optie.

Persoonlijk hou ik van hele kleurrijke visjes met aparte kleurpatronen.
Rasbora vind ik qua kleuren niet zo speciaal maar aangezien de overige vissen redelijk schuw zijn is het misschien wel leuk om rasbora te nemen zodat er ook wat leven in het aquarium zit.

Wat je ook nog zou kunnen overwegen is 1 �hoofdbewoner� kieze. En daar verder alles op aan te passen.

Dat zou ik inderdaad ook kunnen doen. Dan twijfel ik tussen de 2 goeramisoorten of de pauwooggrondels...
Op basis waarvan maken jullie je keuzes?

jacq93 zei:
Dat zou ik inderdaad ook kunnen doen. Dan twijfel ik tussen de 2 goeramisoorten of de pauwooggrondels...
Op basis waarvan maken jullie je keuzes?

De "dwerg gourami" moet vrij koel worden gehouden (rond de 22 graden) terwijl de knorgourami's een stuk warmer gehouden moeten worden, dus daar zou je je keuze op moeten baseren, je kan beide soorten dus beter niet samen houden.

De "kuhli" bestaat in de winkel voornamelijk uit 2 soorten; de P. semicincta (komt zowel in warme als in koelere wateren voor) en de P. myersi (wordt wat groter en komt uit warme gebieden).

Aangezien je van kleurrijke visjes met aparte kleurpatronen houdt, zijn de Celestichthys margaritatus misschien iets voor jou.

Ik zou als ik jou was in drie lagen gaan denken.

Dus bijvoorbeeld
boven gourami (overigens zijn de knorren bij mij zelden aan de oppervlakte, maar dat kan natuurlijk een uitzondering zijn)
midden een leuk groepje-schooltje
onder 1 echte bodembewoner.

Of omdraaien natuurlijk, boven een schooltje, midden een koppel, onder een groepje bodembewoners.

Eerst je favoriete koppel kiezen is waarschijnlijk de makkelijkste weg.

Dan vallen de dwerggoerami's helaas ook af.

Ik was inderdaad in lagen aan het denken maar kon geen leuk visje vinden voor de middenlaag.
De Celestichthys margaritatus zijn inderdaad hele leuke scholenvisjes, dankjewel maestroCygni.

Nieuwe samenstelling:
- koppel/harem knorgoerami
- schooltje Celestichthys margaritatus
- koppel(?) pauwooggrondels

Ik heb trouwens nog geen L-nummers kunnen vinden die in Azi� voorkomen, klopt dat?
Zijn er verder nog lagere soorten die ik kan toevoegen aan de nieuwe samenstelling of geld hier hetzelfde voor ( 1cm vis per liter water)?

Bedankt allemaal voor het meedenken 😉

jacq93 zei:
Ik heb trouwens nog geen L-nummers kunnen vinden die in Azi� voorkomen, klopt dat?
Bij mijn weten juist. De Loricariidae is een familie van Zuid-Amerikaanse meervallen.

~ Ivo

Celestichthys margaritatus kan je beter op kamertemperatuur houden.
De Trigonostigma espei of T. hengeli match geloof ik beter qua temperatuur.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan