Nieuw co2 systeem installeren Hulp gevraagd.


N

NickdH

Guest
Hallo,

Mijn Co2 set is net binnen en ik ben hier nog niet bekend mee.

Dit zijn de meegeleverde spullen.

Hoe installeer ik dit op de juiste manier? Ik ben ook op youtube opzoek gegaan maar zie daar alleen maar voorbeelden met een diffuser die in het aquarium zit.

Gr.

Nick.
 

Bijlagen

  • 15919943326251093405601404916109.jpg
    15919943326251093405601404916109.jpg
    153.1 KB · Weergaven: 136
Zo heb ik het geleerd ?
Die met de meters zet je op de fles. Dat is de kraan. Die sluit je aan op dat ding met de stekker. Als je die in het stopcontact steekt kan het gas stromen, het systeem is open. Als je hem eruit trekt gaat het systeem dicht. Deze sluit je meestal aan op een tijdklok.
Dat laatste is de bellenteller. Diekwart vullen met (aquarium)water. Dan een slang naar je diffusiesysteem . Dat brengt het gas uiteindelijk in je aquariumwater.
 
Dus me filterslang moet ik doorknippen en deze diffuser ertussen doen, heeft iemand een goede link of filmpje ?
 
En hoe zou ik de spraybar moeten zetten heb er nu 2 op de achterwand, beide filtere vullen de helft van de achterwand met de spraybar, dus als ik de diffuser aansluit op 1 filter dan zou het maar aan 1 kant van het aquarium komen of werkt dit niet zo met co2?
 
Ik heb er bewondering voor dat je dit aandurft. Het lijkt alsof je geen idee hebt wat je aan het doen bent maar ondertussen ga je straks wel CO2 aan je aquarium toevoegen. Zou het niet een idee zijn om je eerst even goed in te lezen over het toevoegen van CO2 en de CO2 installatie zelf? Er zijn echt heel veel topics hier op het forum met goede informatie en duidelijke foto's! :foto:
 
Dus me filterslang moet ik doorknippen en deze diffuser ertussen doen, heeft iemand een goede link of filmpje ?

Voor je knipt: je bent zeker dat je inline diffuser de juiste diameter is voor je slangen? ;))

Welk filter gebruik je?
Je gaat de co2 aansluiten op de uitstroomslang?
Hoe groot is je bak?

Heb je ook een dropchecker? Of een ph-pen?
Of hoe ga je het co2-level opvolgen?

Ik zou ook adviseren om niet overhaast te werk te gaan, goed inlezen inderdaad.
En stel vragen bij onduidelijkheden.
Zowel bij montage als bij het afstellen van de bellen is voorzichtigheid de boodschap!

Ga tijdens het monteren ook doordacht en rustig te werk om de kans op lekken te verkleinen.
Bvb: bekijk de fles en de ontspanner goed voor je begint: zit er een dichtingsring in de ontspanner?
Zorg dat je het magneetventiel in de juiste richting aansluit.
Check goed op lekjes bij elke koppeling.
Enz.

Je kan tijdens het inlezen alvast het membraan (in de diffuser) onder water leggen zodat het kan verzadigen met water voor je opstart! (y)
 
Wat is de diameter van je inlaatslang? En wat is de diameter van de diffuser van de CO2? Zit er een terugslagventiel op je CO2? Heb je een PH meter en een magneetventiel? Zorg dat je de spraybar niet boven het wateroppervlakte plaats want dan verlies je heel veel CO2, wat is je KH en wat is de grote van jouw bak? En heb je veel beplanting? Wil je wel online of via de telefoon helpen om het goed te jnstalleren maar dan heb je wel wat meer info nodig. Je kunt veel fout doen met de installatie van CO2, zoveel voor je vissen, planten als je portemonnee
 
Goedemorgen, dankjewel voor de reactie.
Dit is me eerste co2 en heb een ph test. De bak is 150cm lang en 60 breed 60 hoog.
Best vol beplant. Vissen zitten er nog niet in de bak is nu 1 week aan het indraaien wel met deel van oude filter erin en water van andere aquarium om het eventueel te versnelle. Ph zit momenteel op 7.8 en kh denk ik dus ook aan de hoge kant. Er moeten maanvissen in komen heb ik al in me andere bak.


Ik heb nog geen co2 test, welke kan ik hier het beste voor gebruiken?

Ik lees me graag goed in en wil alles goed doen vandaar dat ik hier hulp vraag voor de 1e x co2 installati i.p.v zomaar wat te doen.
 
Zit dit zo op de juiste plek?
 

Bijlagen

  • 1592061008780918483677015951546.jpg
    1592061008780918483677015951546.jpg
    148.7 KB · Weergaven: 134
Duidelijke foto dankjewel.

Waarom moet de inline diffuser met bellen teller dan 24 uur lang in het water liggen?
 
Wat jij hebt lijkt op de JBL inline diffuser. Deze heeft een wit buisje, een membraan. Leg je dat buisje 24 uur in een bakje met water dan kan het membraan zich volzuigen. Dat bevordert de werking.

Dus niet de complete inline diffuser in een bakje water.;):)
 
nog een vraag over de plaatsing en het gebruik van de spraybar.

Ik heb 2 filters en beide hebben een half deel van de achterwand in gebruik voor de uitflow, als de diffuser op 1 filter zit zou dit beteken dat de co2 maar aan 1 kant van het aquarium komt. Hoe denken jullie hier over en hoe zou iK dit het beste kunnen oplossen.
 
Niet 1 maar 2 inline diffusers en een splitsing van je gasoutflow?
Of beetje pielen met de outflow van de CO². Dat de stroming ook een beetje richting andere outflow gericht staat.
 
Oke dan ga ik wel een beetje spelen met de outflow
 
Is het mogelijk 1 spraybar over de gehele achterwand die zal dan iets minder krachtig zijn door de lengte, en 1 op de zijwand van het aquarium die dan in de outflow in de lengte heeft
 
Voor meer informatie over de spraybar kun je hier op het forum de zoekfunctie eens proberen. Er zijn veel topics geopend over het maken en plaatsen van een spraybar. Om even een kort antwoord op je vraag te geven: een spraybar over de gehele breedte van je aquarium werkt het beste. Meer informatie is hier op forum eenvoudig te vinden. Ik heb er zelf toevallig ook een topic over geopend en zelf een spraybar gemaakt. :petjeaf:
 
Niet gezien nog hier maar wel belangrijk. Even over je magneet ventiel: Kijk er eens goed op. Er staat aan de zijkant een pijl op. Dat is de looprichting van je CO2. De pijlpuntkant is de uitvoer. Je zou de eerste niet zijn die het ding verkeerd om gebruikt en er problemen ontstaan.
 
als je zijn foto uitvergroot zie je dat hij goed zit met de richting
 
Ho, oeps ik had zelf niet goed gelezen. Ik was in de veronderstelling dat de richting over de terugslagklep ging en had helemaal niet door dat het om het magneetventiel gaat. Ja die pijl is wel duidelijk te zien namelijk! :juggle:
 

Terug
Bovenaan