Nieuw en groter aquarium: uitbreiden visbestand!


1978

Well-known member
Lid geworden
19 augustus 2014
Berichten
128
Locatie
Den Haag
Het is zover, eindelijk een groter aquarium. Het is de Eheim Proxima 325 geworden (130x50x50).

Vraag is nu: wat zal ik hier nog bijdoen, naast mijn huidige visbestand? Heb zelf natuurlijk wel wat ideeen, maar hoor ook graag die van jullie. Heb zelf een voorkeur voor vreedzame en rustige soorten.

Huidige bestand:
- Trigonostigma Espei 6x
- Corydoras Panda 19x
- Neon Tetra 9x
- Platy 1
- Honing Goerami koppel
- Otocinclus affinis 4x

De Co2 set zal ik overzetten van mijn huidige aquarium. Qua bodem ga ik opnieuw voor Dennerle quartz afgerond grind. Hier doen mijn panda's het overigens perfect op.
 
je zou aan het oppervlak nog 2 of 3 koppels honing gourami bij kunnen plaatsen
verder zou ik je tetra en espei uitbreiden
mogelijk op de bodem nog een groepje pauwooggrondels als dit geen problemen geeft met je corydoras

ik zou er niet veel soorten bij zetten anders word de bak al snel heel druk een bak met minder soorten maar grotere groepen lijkt over het algemeen veel mooier naar mijn mening
 
Dravik2,

Ik zat zelf ook te denken om de neons en espei uit te breiden. In mijn aquarium scholen de espei veel meer dan de neons. Waarschijnlijk zullen de neons zich meer op hun gemak voelen, en daardoor minder samen scholen(?).
Denk dan ook dat ik de espei uit een wat grotere groep ga laten bestaan dan de neons.
 
Er is mij ooit verteld dat neon tetras pas scholen bij een grote grote groep. Zelf had er 30 bij mij discussen en die schoolden wel.
 
Nog andere ideeen/tips? Neon Tetra's ga ik waarschijnlijk uitbreiden...
 
trigonostigma espei 10-15
paracheirodon innesi 10-15
corydoras panda 19
trichogaster chuna 2/2
otocinclus vitattus 8
anomalochromis thomasi of laetacara curviceps/dorsigera 1/1

platy zou ik wegdoen, vertoont geheel ander gedrag dan de overige vissen.
 
De Laetacara dorsigera is wel een hele mooie!

Platy is een een verhaal apart en inderdaad een vreemde eend in het aquarium, had er ooit twee. En heb deze al sinds ik dit aquarium ben gestart. Moet zeggen dat hij de beste vrienden is met de honing Goerami's.
 
dan kan hij opzich nog wel blijven, plaatjes worden meestal oo kniet heel oud, dus laat hem dan zijn tijd maar uitzitten. ik zou hem echter niet meer aanvullen
 
paar kleine aanpassingen op het voorgestelde bestand van udo
trigonostigma espei 25
paracheirodon innesi 15
corydoras panda 19
trichogaster chuna 3/3 (geen 2/2 omdat dan de mannetjes alleen elkaar als tegenstander hebben de agressie van de dominante man kan beter verdeeld worden over 2 mannetjes)
otocinclus vitattus zou ik zelf niet meer aan gaan vullen per vis die je in de winkel ziet zijn er tijdens het transport en vangen al 1 of 2 dood gegaan en in het aquarium gaan er vaak ook nog een aantal dood (het is gewoon een zwak visje en moeilijke eter)
laetacara dorsigera 1/1 beginnen met een groepje van 5 jonge vissen is meestal slim want een koppel vinden is erg moeilijk en zorg voor hen voor een paar mooie grote maaskeien hierop kunnen ze broeden

persoonlijk zou ik toch voor zand gaan hierin kunnen je panda's tijdens het grondellen voor de helft in verdwijnen
 

Terug
Bovenaan