Nieuw filter meedraaien


A

Aerialgirl

Guest
Gister een Eheim biopower 160 besteld. Mijn bak is 54 liter dus het had kleiner gekund. Nu denk ik dat als ik hem zachter zet het ook wel goed komt. Liever te krachtig dan te zwak:D

Ik ben van plan het nieuwe filter samen met het oude filter mee te laten draaien om de BB te kweken. Hoe lang moet ik het oude filter erin laten zitten? "

IMG_20180530_115501.jpg


IMG_20180530_115512.jpg


IMG_20180530_115608.jpg
 
Ongeveer 4 weken laten meedraaien, langer mag natuurlijk, de bacteriën moeten de tijd hebben om zich in het filter te ontwikkelen.
 
Ongeveer 4 weken laten meedraaien, langer mag natuurlijk, de bacteriën moeten de tijd hebben om zich in het filter te ontwikkelen.

Dus gewoon hetzelfde als in een lege bak indraaien.
Dan neem ik geen risico's en laat ze er zeker een maandje allebei in :thumbs:
 
Kun je niet het materiaal uit de oude in deze nieuwe gebruiken? Zo nee, dan zoals Ton al aangeeft lekker 4 weken laten indraaien.
 
Kun je niet het materiaal uit de oude in deze nieuwe gebruiken? Zo nee, dan zoals Ton al aangeeft lekker 4 weken laten indraaien.

Misschien als ik de spons uit de oude een stuk afknip. Heb nu een superfish sponsfilter samen met een marina draaien.
De superfish wil ik wel voor mijn quarantaine bak houden dus liever niet. Aangezien er nu ook al 2 filters in zitten is dat extra maandje niet erg storend!
 
Ik doe altijd bacteriën enten.
Tijdens het verversen het oude water in de emmer laten zitten. Dan de spons van het oude filter uitknijpen tot het water donkerbruin is. En dan het nieuwe filter een halfuurtje in de emmer met bacteriën laten draaien. Het water in de emmer wordt helder en de bacteriën zitten in je nieuwe filterspons.

Dan heb je niet 4 weken 2 flitsers in je kleine bakkie.

Het werk heel erg goed . Heb nog nooit last gehad uitval na het wisselen van een fliter
 
Ik doe altijd bacteriën enten.
Tijdens het verversen het oude water in de emmer laten zitten. Dan de spons van het oude filter uitknijpen tot het water donkerbruin is. En dan het nieuwe filter een halfuurtje in de emmer met bacteriën laten draaien. Het water in de emmer wordt helder en de bacteriën zitten in je nieuwe filterspons.

Dan heb je niet 4 weken 2 flitsers in je kleine bakkie.

Het werk heel erg goed . Heb nog nooit last gehad uitval na het wisselen van een fliter

Super idee. Ik heb hier geen ervaring mee maar ga het wel proberen. Voor de zekerheid toch 2 weekjes beiden laten draaien denk ik.
 
Je kan ook de oude sponzen gewoon in de bak uitspoelen maar toch zou ik voor alle zekerheid de oude daarna nog 4 weken laten meedraaien.
 
Toch lastig dat je niet even snel je bacteriecultuur kan meten :D
Ik ga het enten wel doen want alles wat helpt is meegenomen. Maar laat het filter dan wel nog een aantal weken meedraaien. Of dit ook 4 weeken nodig is of minder?
De meningen lopen nogal uiteen.. :juggle:
 
Toch lastig dat je niet even snel je bacteriecultuur kan meten :D
Ik ga het enten wel doen want alles wat helpt is meegenomen. Maar laat het filter dan wel nog een aantal weken meedraaien. Of dit ook 4 weeken nodig is of minder?
De meningen lopen nogal uiteen.. :juggle:
Je neemt het zekere voor het onzekere.
Dat is nooit fout natuurlijk:D
Enten neemt iets meer van je tijd in beslag.
Maar Het fliter is wel direct brukbaar en fuctioneel.
Heel veel succes met hobbyen .:juggle:
 
In je bodem zal ook al een flinke bacteriecultuur zitten maar ja ik wacht liever iets te lang om zo problemen te voorkomen.
 
Ik heb hem binnen hoor. Nu de bacteriën enten. Het oude filter draait nog in mijn bak en dat blijft de komende weken zo. :thumbs:
Ik ben alvast blij met mijn filter. Hij is iets groter dan strict noodzakelijk en hoop dat hij net zo goed is als waar ik van uit ga:D

IMG_20180602_154644.jpg


IMG_20180602_163659.jpg


IMG_20180602_163551.jpg
 
Ik heb deze ook ooit gehad en was er wel tevreden over behalve dat de zuignappen snel lastig gingen doen.
 
Ik heb deze ook ooit gehad en was er wel tevreden over behalve dat de zuignappen snel lastig gingen doen.
Opzich dus goed nieuws, die zuignappen kan je wel vervangen. Of bedoel je meer dat het houdertje snel losgaat van de zuignappen? Het filter is los op te tillen uit het houdertje, dat vind ik wel fijn!
 
Voordeel van dat filter. Als je de spons schoonmaakt, dan blijven er nog genoeg bacterien in de bolletjes zitten.
Deze moet je heel af en toe lichtjes uitspoelen.
 
Ik heb deze ook ooit gehad en was er wel tevreden over behalve dat de zuignappen snel lastig gingen doen.

Die zuignappen hebben inderdaad hun kuren. Ik had hetzelfde probleem met de zuignappen van mijn aanzuigpunt en sproeibuis van Eheim...

Maar ook problemen gehad met de andere merken.
 
Ja zuignappen worden vaak minder na verloop van tijd en zolang je die kan vervangen is er niets aan de hand. Die van de SF Aquaflow binnenfilter zijn ook soms op maar niet of lastig te vervangen.
 

Terug
Bovenaan