nieuw filter


Akwarium

Well-known member
Lid geworden
21 juli 2019
Berichten
1,569
Leeftijd
34
Voor mijn 70 liter bakje, zoek ik een krachtiger filter. Er draait nu een eheim 2213 op, en 440l/u is te zwak naar mijn smaak. Ik gebruik het liefst ongeveer 10 keer de bakinhoud per uur aan pompcapiciteit.

dus ik zoek een filter van rond de 700 l/u. die niet breder/dieper is dan 25 cm, om netjes in mijn kastje te passen.

Optie 1, de ehiem 2215, gewoon een maatje groter 670 liter per uur., veilige keuze, kwa prijs gunstig ( onder de 90 euro, oke zonder filtermateriaal maar de standaard materialen gaan in de meeste gevallen in de afval bak) Nadeel is vooral dat voor gemakkelijk los koppelen losse kranen nodig zijn, niet heel gebruiksvriendelijk. Voordeel de simpelheid maakt ze ook vrijwel onverwoestbaar.

optie 2, Sicce whale 200, kwa prijs gunstig 90 euro, 700 liter per uur, de aansluiten zijn los te koppelen van het filter wat gemakkelijker is bij schoonmaken. Grootste voordeel: zuinig! verbruikt maar 6 watt, terwijl de andere filters 15-16 wat verbruiken. op jaar basis is dat 2 tientjes aan stroom, geen dealbreaker maar daar koop je een paar leuke plantjes voor. Nadeel is dat er weinig aan ervaringen te vinden is.

optie 3 Hydor professional 150, of 250. die geven 600 /750 liter per uur, gemeten met slangen en media, de pompcapiciteit is 700/840 liter. Prijs verschil is niet zo groot 100 euro vs 115.
voordeel is dat de slangen seperaat los te koppelen zijn. veel goede reviews. Nadeel is dat de inflow 16/22 mm slang gebruikt en dat past niet op mijn uitstroom. is misschien wel op te lossen met een adapter maar toch niet heel handig.

dus wat zouden jullie doen?
 
Ik zou je bestaande filter houden..
 
Zou optie 1 dan doen, heeft ook dezelfde slangmaten als je 2213. Heb je daar dan al geen koppelingen op? Zo ja, gewoon een kwestie van overzetten en klaar ben je.
 
Ik zou voor die Eheim2215 gaan. Die kranen zijn echt wel prima en hoe vaak ga je die nou los moeten koppelen? 3-4x per jaar?
 
in mijn vorige layout had ik naar de eheim een 1600 l/u wavemaker bij gestoken. daar heb ik nu geen plek meer voor maar om dooie plekken te voorkomen in een scape heb je waterbeweging nodig, en niet te zuinig. (vind ik)

10x netto of bruto?

bruto en bruto, dus bruto pompvermogen keer bruto inhoud. Netto blijft natte vingerwerk. (nou is een aquarium veel natte vinger werk, maar toch.)

Zou optie 1 dan doen, heeft ook dezelfde slangmaten als je 2213. Heb je daar dan al geen koppelingen op? Zo ja, gewoon een kwestie van overzetten en klaar ben je.

zekers heb ik nu de versie met kranen, maar ik wou de 2213 dan door laten schuiven naar een 40 liter bakje. en daar heb ik de kranen dus ook nodig,

Ik zou voor die Eheim2215 gaan. Die kranen zijn echt wel prima en hoe vaak ga je die nou los moeten koppelen? 3-4x per jaar?
elke 3-4 weken als ik mijn filter/slangen schoon maak. Ik ben de fan van de eheim want betrouwbaar en sterk, maar niet het meeste gebruiksvriendelijk om los te halen. Die kleine metalen pruts dingetjes zijn geen match met mijn vingers.
 
Nou, dan Biomaster250? Kost ietsje meer; maar heeft wel alles dat je zoekt in een filter. geen 'kleine metalen pruts dingetjes', makkelijker slangen verwijderen, en genoeg bruto liters per uur.
 


Nou, dan Biomaster250? Kost ietsje meer; maar heeft wel alles dat je zoekt in een filter. geen 'kleine metalen pruts dingetjes', makkelijker slangen verwijderen, en genoeg bruto liters per uur.
Alleen die heeft 16/22 slang aansluitingen.

Wel super gebruiksvriendelijk.
 



Alleen die heeft 16/22 slang aansluitingen.

Wel super gebruiksvriendelijk.
Hij ging zn 2213 toch naar een andere bak doorschuiven; dus dat lijkt me dan okƩ?
Edit; hij past potdomme ook precies in die 25cm (24x24 x37). Ik zeg doen.
 
Nou, dan Biomaster250? Kost ietsje meer; maar heeft wel alles dat je zoekt in een filter. geen 'kleine metalen pruts dingetjes', makkelijker slangen verwijderen, en genoeg bruto liters per uur.
ik dacht dat die te groot was maar zou passen idd. ( het enige nadeel is, ze sponsoren georgie, dat doet toch pijn elke keer als je dat ding ziet)
hmmmz wel een goede optie ook. al is ie ietsie duurder.
 
ik dacht dat die te groot was maar zou passen idd. ( het enige nadeel is, ze sponsoren georgie, dat doet toch pijn elke keer als je dat ding ziet)
hmmmz wel een goede optie ook. al is ie ietsie duurder.
Ze sponsoren ook GreenAqua als dat de pijn een beetje verzacht. En MD Fishtanks heeft ook een stapel filters van ze gehad vorige zomer volgens mij.
 
ik dacht dat die te groot was maar zou passen idd. ( het enige nadeel is, ze sponsoren georgie, dat doet toch pijn elke keer als je dat ding ziet)
hmmmz wel een goede optie ook. al is ie ietsie duurder.
Kun je gelijk de heater erin verwerken. En een voorfilter dat er apart uit gehaald kan worden zonder alles te openen :)
En dit filter start super makkelijk op na het schoonmaken van de slangen šŸ‘šŸ»
 
En de JBL E702, had je die al overwogen? Bij de Hornbach zijn die best goedkoop. Over zowel die als de Whale 200 ben ik tevreden. šŸ‘ Nadeel van de whale t.o.v. de JBL is dat je meer op jezelf / op je eigen voorbereidingen aangewezen bent als het gaat om reserve-onderdelen. Die van JBL zijn makkelijker te krijgen.
 
En de JBL E702, had je die al overwogen? Bij de Hornbach zijn die best goedkoop. Over zowel die als de Whale 200 ben ik tevreden. šŸ‘ Nadeel van de whale t.o.v. de JBL is dat je meer op jezelf / op je eigen voorbereidingen aangewezen bent als het gaat om reserve-onderdelen. Die van JBL zijn makkelijker te krijgen.
Ik heb over de whale een aantal keren gelezen dat ze lawaaierg zijn( vooral na het onderhoud) heb jij die ervaring ook?

jbl heb ik geen goede ervaringen mee,
 
Wat is er mis met JBL dan? Ik lees en hoor er alleen positieve dingen over.
 
Ik heb over de whale een aantal keren gelezen dat ze lawaaierg zijn( vooral na het onderhoud) heb jij die ervaring ook?

jbl heb ik geen goede ervaringen mee,
Uhmmm. Ik vond zelf die Whale de eerste weken iets meer geluid maken dan verwacht, maar daarna werd hij vrijwel stil, zoals het hoort. :) Heb geen extra geluiden na onderhoud.

Van de JBL heb ik af en toe gelezen dat de grotere modellen (je hoort het dan het vaakst van de E1500-serie) kunnen gaan lekken. Ik heb zelf alleen de 900 en 700 in gebruik en die doen het perfect. Voor wat het waard is: de ene persoon die ik ken met een groter model, een E1501, heeft die al jaren draaien en dat is altijd goed gegaan.

Maar wisselende ervaringen zijn altijd mogelijk.
 
Oke uiteindelijk de hydor professional 250 genomen.

en dat is best een aardig filtertje.

paar pluspunten:
1 de slangen zijn afzonderlijk los te koppelen, wat het een stuk gemakkelijker maakt om ze door doorvoer gaten in meubels te halen, ook als je de instroom en uitstroom aan verschillende kanten van je aquarium wilt hebben.
2 de prijs/kwaliteit verhouding is prima, voor net geen 115 euro heeft ie een krachtige pomp, een goed vormgegeven compact filter, met toch veel ruimte voor materiaal en voldoende inhoud.
3 de 3 mandjes passen gemakkelijk in elkaar en maken het gemakkelijk verschillende filtermaterialen te gebruiken en schoon te maken. de deksel bovenop sluit zo strak af dat bypass niet mogelijk is.
4 bijgeleverde accesoires zijn best netjes. de filterspons in het onderste mandje is prima, de bijgeleverde keramische pijpjes zijn van gesinterd glas, niks mis mee. de slangen zijn mooie kwaliteit stevig en flexibel.

de minpunten:
1 bij het loshalen van de slangen komt er een behoorlijk slok water uit. niet de paar druppen als bij dubbele kranen maar echt een scheut.
2 de bijgeleverde buizen zijn vrij lomp,
 
Leuk om dit topic te lezen en te zien waar de uiteindelijke keus op is gevallen. Ik ben erg benieuwd hoe je over een tijdje over dit filter spreekt. Ik heb zelf enkel en alleen verschillende Eheim filters gebruikt en ben over het ene filter positiever te spreken dan het ander. Hydor maakt ook thermostaat verwarmingen voor tussen de filterslangen tussen het filter en het aquarium. Ik dacht dat de meningen daar over nogal uiteen liepen vandaar mijn interesse naar jouw ervaring straks met een filter van hetzelfde merk.
 
ja, de externe verwarmingen vind ik ook niet zo fantastisch. Hun stromingspompen dan wel weer echt goed.
 
Uhmmm. Ik vond zelf die Whale de eerste weken iets meer geluid maken dan verwacht, maar daarna werd hij vrijwel stil, zoals het hoort. :) Heb geen extra geluiden na onderhoud.

Van de JBL heb ik af en toe gelezen dat de grotere modellen (je hoort het dan het vaakst van de E1500-serie) kunnen gaan lekken. Ik heb zelf alleen de 900 en 700 in gebruik en die doen het perfect. Voor wat het waard is: de ene persoon die ik ken met een groter model, een E1501, heeft die al jaren draaien en dat is altijd goed gegaan.

Maar wisselende ervaringen zijn altijd mogelijk.
En die zijn er dan ook. :);) Zowel de JBL 902 als nu de JBL 1502 heb ik tot grote tevredenheid. Geen herrie, een juiste kwaliteit/prijsverhouding. Zeer compleet bovendien.
 
ja, de externe verwarmingen vind ik ook niet zo fantastisch. Hun stromingspompen dan wel weer echt goed.
Wist ik niet. Weer wat geleerd vandaag! :petjeaf:
 
ik heb op een 60 liter de biomaster 250 staan. de versie met de verwarming ingebouwd.
ik ben hier uiteindelijk voor gegaan omdat ik de verwarming niet in de bak wou hebben. Hiervoor heb ik de oase filtosmart gehad.
maar veer problemen met lekkage en geluid deze na een 3 weken terug gebracht ivm deze problemen.
hier heb ik verlopen naar een langmaat kleiner opzitten.
Voor de filter inhoud heb ik het meeste vervangen door biologische filter media. de grotere flow is geen probleem in de bak. ik heb hele gespierde vissen nu
 
En is de verwarming dan los te vervangen als deze eventueel stuk zou gaan in de toekomst? Het lijkt mij anders erg zonde om het hele filter te moeten vervangen bij een kapot onderdeel. Maar daar is vast over nagedacht!
 
bij de biomaster zit er gewoon een staafverwarming in. die je dus kunt vervangen, al gok ik dat je daarbij wel vast zit aan de staafverwarmingen van Oase.
 
bij de biomaster zit er gewoon een staafverwarming in. die je dus kunt vervangen, al gok ik dat je daarbij wel vast zit aan de staafverwarmingen van Oase.
Nagenoeg alle merken doen aan deze vorm van "klantenbinding" dus jouw "gok" zou wel eens een feit kunnen zijn!
 
bij de biomaster zit er gewoon een staafverwarming in. die je dus kunt vervangen, al gok ik dat je daarbij wel vast zit aan de staafverwarmingen van Oase.
Zolang je een element gebruikt met precies dezelfde diameter zou het in theorie moeten kunnen. Want het "dopje" waarmee je hem vast zet in het filter schuif je om het element heen.
 

Terug
Bovenaan